Gå til innhold

Gravide studenter, fødselstipend...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Titter innom fra 2 tri,,,.

Jeg går ut i fra at dere skal motta fødselstipend fra lånekassen mens dere er i permisjon? Er det flere enn meg som gruer seg til dette?

Jeg har utrolig dårlig erfaring når det gjelder lånekassen, de er så utrolig trege i behandlingen.

Vi kan jo ikke sende inn søknaden om fødselstipend før barnet er født, da de må ha bekreftelse gjennom fødselsattest og at jeg skal ut i permisjon..

Jeg har termin i januar, og er redd for at det skal gå flere måneder før de klarer å knø seg å gi ut fødselstipendet.

Er det eventuelt noen tidligere studenter som har fått barn i studietiden her og har god erfaring når det gjelder dette med fødselstipend?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lånekassen er noe dritt ja... såå treige.

Jeg for min del vet heller ikke helt hvordan det blir!

Skal du ha støtte frem til januar eller? Fopr om du får det så går alt automatisk nemlig, og de omgjør når de får inn papirene...

Jeg har termin 27 sept og plagdes litt. Melte meg opp på vanlig måte på 60 stp studie. Fikk bekreftelse om at jeg var kommet inn osv. August gikk og jeg ventet fortsatt på 1 utbetaling som skulle kommet den 15/8. Så jeg ringte de da, og da kunne de fortelle at jeg måtte betale semester avgiften før pengene ble utbet. Mye vits?? Skulle jo ut i perm den 6 setp, og da hadde ikke studiet mitt begynt en gang! Så det var liksom 750 kr rett ut av vinduet! Knotete system! Så dette bør du være obs på hvis du ikke får støtte fra de før januar! At semester avgiften må være betalt!

Så 1 utb fikk jeg i begynnelsen av sept, og neste 15 sept. Vet ikke fra hvilken av disse de regner som stipend, det er det ingen som kan svare meg på:) hehe. Heller ikke hvor lenge jeg har stipend, om det blir til mai eller juni... jaja.. Tiden vil vise..

Lykke til:)

Skrevet

Bare søk om lån på vanlig måte så tidlig som mulig, du. Første utbetaling er uansett ikke før semesterstart, så du får vel ikke pengene noe tidligere enn det hva du enn gjør. Lånet blir gjort om til fødselsstipend i etterkant, når du sender inn papirene dine. Da kan jo behandlingstiden bli så lang den bare vil for din del. Du merker ikke forskjell på om det heter "lån" eller "stipend" fra en dag til den neste:)

Skrevet

Går 3 semester på universitetet nå, tar permisjon 13 desember og har termin 1 januar - får lån/stipend fra lånekassen nå...

huff.. blir så irritert på systemet... heldigvis har jeg engangstødnaden i baklomma hvis det skulle vise seg at de skal være treige!!!

Skrevet

har sendt inn søknad, fikk søknad om fødselstipend i retur som jeg skal sende inn når barnet er født.

vet dere hvor mye penger man får i fødselstipend? er ikke det på rundt 9600 per måned?

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Fikk en datter 14. oktober i fjor...da søkte jeg vanlig lån for skoleåret 06/07, og de begynte med utbetalinger etter at semesteravgifta var betalt og gjeldsbrevet sendt. Så da jeg fødte sendte jeg søknad om fødselsstipend...mens de behandla den søknaden fikk jeg vanlige utbetalinger. Da søknaden blei innvilga blei det jeg hadde fått i lån 3 uker før fødselen og i tida etterpå omgjort til stipend samt at jeg fikk litt ekstra med penger siden fødselsstipendet er høyere enn vanlige utbetalinger.

Skrevet

er som Ginger her sier, du kommer til å få penger inn som vanlig den 15 januar... Også sender du bare inn papirene etterpå.

Hadde vært værre om du ikke mottok støtte nå, for da kunne det lettere bli "forsinkelser"...

Skrevet

må man søke spesielt om det forsørgerstipendet, eller blir det automatisk med i fødselsstipendet når man søker om det? noen som vet?

Skrevet

Vet ikke hvordan det fungerer nå da, i min tid fikk vi lånet utbetalt to gang pr år. Men da fikk jeg ihvertfall utbetalt lån/penger som vanlig til vanlig tid og så ble lånet gjort om til stipend i etterpå for de 10 mnd etter fødsel. Da fikk jeg også automatisk penger på sommeren.

Skrevet

Og fødselsstipendet er større en vanlig utbetaling kun hvis pappaen tjener mindre enn et visst beløp, sjekk lanekassen.no.

Skrevet

har prata m lånekassa om dette, og de er klar over at mange sykehus bruker laaang tid på å utsende fødselsattest, derfor kan vi sende inn et annet skriv vi får på sykehus v fødsel (har ikke født før, så veit ikke hva det heter) men det var visst noe som "beviste" fødselen!

Skrevet

Hei.

Lånekassen er trege ja!!

Jeg fikk jenta mi 3. juni, og fikk det første fra lånekassen 13.september.

Jeg sendte inn søknad om lån og stipend før jeg fikk hu, og ettersendte den blankett G da vi fikk fødselsattesten.

Skrevet

Jeg sendte inne dette beviset for fødsel, og det holdt ikke. Jeg fikk brev tilbake at jeg måtte sende inn fødselsattest. Så da tok det plutselig mye lenger tid!! Irriterende!!

Skrevet

Riga:

så det vil si at du fikk lån i august (den utbealinga der) og stipend fra 15 september???? Med andre ord siste utbealing var den 15 juni?

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira
Skrevet

Nei...fikk vanlig lånsutbetaling i august, september, oktober og november. I desember var søknaden ferdigbehandla og jeg fikk da beskjed om at pengene fra og med 3 uker før 14. okt hadde blitt omgjort til stipend samt at jeg fikk litt ekstra. Utbetalingen for sommermånedene får man faktisk ikke før sommeren er over!

Skrevet

er det virkelig sant? for et sykt system at en ikke får utbetaling før etter sommeren! merkelige greier...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...