Anonym bruker Skrevet 26. september 2007 #1 Skrevet 26. september 2007 Jeg går ut i fra at dere skal motta fødselstipend fra lånekassen mens dere er i permisjon? Er det flere enn meg som gruer seg til dette? Jeg har utrolig dårlig erfaring når det gjelder lånekassen, de er så utrolig trege i behandlingen. Vi kan jo ikke sende inn søknaden om fødselstipend før barnet er født, da de må ha bekreftelse gjennom fødselsattest og at jeg skal ut i permisjon.. Jeg har termin i januar, og er redd for at det skal gå flere måneder før de klarer å knø seg å gi ut fødselstipendet. Er det eventuelt noen tidligere studenter som har fått barn i studietiden her og har god erfaring når det gjelder dette med fødselstipend?
Gjest Skrevet 26. september 2007 #2 Skrevet 26. september 2007 Vi er virkelig TO som gruer oss til dette. Blir alltid noe tull mellom meg og lånekassa HELE tiden, så begynner å bli grundig lei de... ikke nytter det å komme igjennom på telefon heller, eller mail. Og jeg var å besøkte hovedkontoret i Ørsta for en god stund siden, men etter 1 times venting så gikk jeg bare. Satser på at det går iorden alt. For jeg gir meg ihvertfall ikke!!! =) Lykke til videre!!!
Anonym bruker Skrevet 26. september 2007 #3 Skrevet 26. september 2007 De burde virkelig få et bedre system. Tenkte kanskje jeg skulle ringe å avtale time med lånekassen på kontoret, vil at de skal skrive under på at jeg får pengene til rett tid:p Får jo den engangstødnaden fra NAV, som man har i baklomma tilfelle lånekassen skulle være treg.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2007 #4 Skrevet 26. september 2007 Samme her!! skal alltids klare meg selv om ting tar litt id, men stoler ikke på lånekassen jeg!! selv om de nå sier at jeg kan få så så mye penger, så skulle det ikke forundre meg om de finner noen dumme regler som gjør at jeg ikke får... Gleder meg til den dagen pengene kommer på konto!
Anonym bruker Skrevet 26. september 2007 #5 Skrevet 26. september 2007 Vet fra andre som har søkt på fødselsstipend, at det tar alt fra to uker til langt over en måned før de får pengene. Man kan være heldig å få pengene raskt, men hva Lånekassen mener med rask behandlingstid er ikke godt å vite..
Josefine78 Skrevet 26. september 2007 #6 Skrevet 26. september 2007 Jeg var gravid og student forrige gang og jeg husker at vi ventet en stund på disse pengene. Sykehuset må sende beskjed til folkeregisteret om at du har fått et barn, slik at de får skrevet ut en fødselsattest med fullt fødselsnummer (det er det lånekassen er ute etter) og så må du sende inn denne. Og da er det jo bare :-) ventetiden hos lånekassen som gjelder, men jeg vil tro de ikke somler sånn alt for mye. Det store rushet med søknader er vel unnagjort innen de får dine papirer ang fødsel. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2007 #7 Skrevet 26. september 2007 Lånekassen burde vært privatisert. De kan ture slik de vil, fordi alle studenter stort sett er avhengige av de. Synes det er pyton hjelp å få derifra... Har flere ganger opplevd å få en rappkjeftig saksbehandler på telefonen når jeg endelig kom gjennom. Siste gang, spurte de om jeg var ferdig å spørre fordi det var mange som ventet! HALLOOO...når jeg endelig kommer igjennom må jeg jo få spørre meg ferdig om det jeg lurer på!!!!! Glad jeg ikke er avhengig av¨lånekassen lenger, og får permisjonspenger... fy søren
MC81 Skrevet 26. september 2007 #8 Skrevet 26. september 2007 Kan man ikke sende søknaden før fødsel og sende kopi av fødselsattesten etter fødsel. Da har de jo sett på saken og behandlet den men mangler bare bekreftelsen på at barnet er født!
tudeluuu Skrevet 26. september 2007 #9 Skrevet 26. september 2007 jeg har jo allerede søkt om 1. års lån og stipend, så skulle jo tro at betalingene kommer som normalt, bare at lånet og stipendet blir omgjort til fødselsstipend?? Jeg har ikke gjort dette før. sist hadde jeg fødselspenger fra NAV, så vet egentlig ikke så mye om reglene fra lånekassa!!
hagenisse Skrevet 26. september 2007 #10 Skrevet 26. september 2007 Ja dette blir spennende, jeg lurer også veldig på hvordan dette går. Har også termin i januar. Men om man skal ha engangstønad i tillegg, får man søke om denne på forhånd så man har litt penger i bakhånd! For den kan vi søke på allerde i uke 26. Det har iallfall jeg tenkt å gjøre. Lykke til alle gravide studenter!
Josefine78 Skrevet 26. september 2007 #11 Skrevet 26. september 2007 Det lønner seg å sende søknade i forkant, ja, slik at de bare mangler fødselsattesten. Det gjorde vi. Og det er sant som tudeluuu sier; at lån og stipend bare blir omgjort i ettertid når de har mottatt fødselsattesten, men det forutsetter at man har søkt i forkant og allerede mottar stønad. Jeg tror dere har en fordel av at dere føder lenger ut i skoleåret enn hva jeg gjorde.
tudeluuu Skrevet 26. september 2007 #12 Skrevet 26. september 2007 Så det betyr bare at jeg trenger bare å sende inn den siste blanketten (G-blanketten eller hva det var) når jeg har født, så ordner resten seg??
tessababy;) Skrevet 26. september 2007 #13 Skrevet 26. september 2007 Hei! Jeg tenkte jeg bare vil si da at jeg har vært student i noen år og er fortsatt student.. Jeg har termin i februar, og jeg har sendt mange mail til lånekassen, gjennom kontakt oss på nettsidene deres, og har fått svar senest tre dager etter at jeg sendte mailen. Og jeg har fått mange svar, så jeg har ikke noen negative erfaringer med lånekassen så langt.. bare for å få sagt d.. når det gjelder pengene så er jeg enig med de som sier at du vil jo motta lån og stipend på vanlig måte, og det blir omgjort til fødselsstipend når lånekassen mottar fødselsattesten..
Anonym bruker Skrevet 26. september 2007 #14 Skrevet 26. september 2007 Jeg tar permisjon 13 desember, altså ved semesterslutt.. og da går jo jeg ut i permisjon i 1 år. for at lånekassen skal sende vanlig stipend må man jo betale semesteravgift, skal man gjøre det når man er ute i permisjon da?
LadyLuck & Skrevet 26. september 2007 #15 Skrevet 26. september 2007 kan jeg få fødselstipend selv om jeg på en måte ikke skal i permisjon (deltidstudie med skole en gang i måneden, håper å kunne gå)
Anonym bruker Skrevet 27. september 2007 #16 Skrevet 27. september 2007 Har man rett på engangsstønad fra NAV i tillegg til å motta fødselesstipend fra lånekassa ? ...nysgjerrig for DET hadde jo vært et klart pluss !
MC81 Skrevet 27. september 2007 #17 Skrevet 27. september 2007 Du får engangsstønad i tillegg til fødselsstipend fra lånekassen. Hvis du har jobbet mere enn 1/5 g som er 33 000 kan du motta fødselspenger i steden!
Anonym bruker Skrevet 27. september 2007 #18 Skrevet 27. september 2007 Jeg har også termin i januar, og mottar allerede lån og stipend fra lånekassen. Søkte om fullt lån og stipend høst07-vår08. Når jeg skal søke om fødselsstipend, får jeg da automatisk for de 42(?) ukene? eller må jeg søke igjen til sommeren/etter sommenere?...
Gjest Skrevet 27. september 2007 #19 Skrevet 27. september 2007 Jeg er gravid og student og var det de foregående to gangene også, og jeg har aldri hatt noe problemer med utbetalingen. Jeg har søkt på vanlig lån og stipend, hvor jeg har skrevet at jeg venter barn i undervisningsåret, og så har jeg ettersendt fødselsattesten med en gang jeg har fått den. Hvis du har søkt på vanlig stipend og/eller lån for skoleåret, så får du jo pengene som vanlig (som lån) når studieavgiften er betalt, og så gjør de det om til stipend når de mottar fødselsattesten. Jeg har født henholdsvis i august og i mars tidligere, og nå har jeg termin i begynnelsen av februar, og som sagt; aldri noe problemer!
Anonym bruker Skrevet 29. september 2007 #20 Skrevet 29. september 2007 Hmm så jeg kan ha rett på engangsstønad i tillegg til fødselsstipend ? Det hadde vært en lettelse ! Jeg har vært så redd for at jeg ikke skal klare meg , skal betale kr 6125 pr mnd til skolen jeg går på , og da er det ikke mye igjen av lån og stipend etterpå... Hvordan går man frem for å få engangsstønaden i så fall? Må jeg sende inn en søknad ? Er 5 mnd på vei nå, termin 17 februar - har akkurat hatt rett på lån og stipend i 6 mnd før fødsel... pjuh*
Josefine78 Skrevet 29. september 2007 #21 Skrevet 29. september 2007 Til siste anonym; du har rett på engangsstønad, så lenge du ikke har opptjent retten til permisjonspenger fra NAV. Engangsstønaden kommer i tillegg til stipend og lån som kommer fra lånekassen.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2007 #22 Skrevet 30. september 2007 -anonyme over- JIPPY !!! Takk for hjelpen
Anonym bruker Skrevet 30. september 2007 #23 Skrevet 30. september 2007 Husk at om man mottar engangsstønad, så har ikke far rett til sine 6 ukers pappapermisjon!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå