Merlar Skrevet 26. september 2007 #1 Skrevet 26. september 2007 Jeg fant ut for noen uker siden at jeg var gravid! Og er selvsagt veldig veldig glad for det!! Men samtitig veldig bekymret, for jeg har gallestein. Fikk dette i juli, og siden den gang har jeg fått anfall både "titt og ofte", og ennå ikke helt fått klar for meg hva jeg ikke tåler eller ei. Står på venteliste for operasjon. Men jeg kan ikke bli operert før jeg har passert 12. svangerskaps uke. Jeg har resept på Confortid, men er så redd for å skade fosteret. Min lege sier at minimal bruk har ingen virkning, men jeg er skeptisk fordet. Paralgin Forte skal visstnok være "tryggere", men den virker ikke på samme måten. Så kommer jeg til mitt spørsmål; Dere som har gallestein, har dere hatt anfall mens dere gikk gravid? Og hva tok du av smertestillende? Og har du hatt operasjon mens du gikk gravid? Hvilke andre erfaringer har du? Har alt gått bra med babyen din? Jeg skal nå prøve å spise lite og ofte. Tror kanskje det er lurt. Men jeg blir så engstelig også, for plutselig så kommer et anfall, og det er så forbanna vondt!!!! Og nå er jeg så redd at jeg kan ha skadet fosteret i magen min ved å ta smertestillende! På forhånd takk for svar!
jente08&jente2010<3 Skrevet 26. september 2007 #2 Skrevet 26. september 2007 heisann! jeg er gravid, og fått påvist gallestein under svangerskapet! vonde greier! jeg tar ikke noe av smertestillende jeg! fått beskjed om kun paracet, men det tar jo ikke noe av smertene uansett! så ligger unna det og! har ofte anfall! fikk påvist det på fredag som var, etter turer inn og ut av sykehuset! der jeg ikke ble trodd!men endelig! jeg har fått beskjed om at de ikke vil operere meg mens jeg er gravid! men at de skal gjøre noe med det da jeg er ferdig med svangerskapet! så heldig du da...som får operasjon! skal til legen min på fredag, snakke mer med henne da! så vet vel mer da!
Gjest Skrevet 26. september 2007 #3 Skrevet 26. september 2007 Jeg har også gallestein og er gravid i uke 18. Før jeg ble gravid var det meningen at jeg skulle få utredning til operasjon, men så langt kom jeg altså ikke. Har hatt gallesteins plager siden mai i fjor. Har hatt noen anfall til nå i graviditetetn også, men heldigvis ikke av de verste. Når de står på har jeg tatt 2 Paracet da det er det eneste jeg har fått lov til av min lege. Voltaren som jeg egentlig tar når anfallene kommer var visst ikke bra for fosteret. Så vidt jeg har skjønt er det bare å bite tennene i sammen og holde ut så sant det ikke blir helt uutholdelig da og det blir nødvendig med akutt operasjon. Ellers forsøker jeg å spise mat med lite fett i, men klarer dessverre ikke å holde meg til dette hele tiden. Det som jeg vet har gitt utslag på meg er fløte, vaniljesaus, majones og slike ting. Sikkert masse annet også, men anfallene kommer dessverre også når jeg ikke har spist særlig fet mat eller stort måltid og er meget uberegnelig. Har du mange anfall i måneden og er de VELDIG harde eller varer VELDIG lenge? Lurer liksom på hvor ille det skal være for at jeg også kan få operasjon.
Lejonet Skrevet 26. september 2007 #4 Skrevet 26. september 2007 Hadde påvist gallestein før graviditet, og rakk ikke operasjon. Det har gått helt fint til nå, men hadde et anfall i forrige uke, holdt på å gå i dørken. Men ikke annet å gjøre enn å få svigermor til å komme å legge ungene slik at jeg fikk ta det med ro og slappe av. Tar ingenting for det. Det står i papirene mine, men ingen har snakket om det til meg. Merker jo nå at det gir mer plager nå som magen øker på, er 20 uker idag. Men tror ikke mine anfall er så harde, heller små og ofte. Plagsomt, men jeg overlever.
Merlar Skrevet 26. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 26. september 2007 Det jeg vet er at smertestillende med paracetamol er ok, så har fått beskjed fra legen min at Paralgin Forte også er ok. Jeg får forferdelig vondt inne i meg når jeg vet jeg har tatt Confortid. Uff... Skal til ultralyd neste uke, samt i uke 11, men da er det jo ennå tidlig å se noe. Det var legen på Ahus som skrev ut resept på Confortid, og da sa jeg at jeg mistenkte graviditet. Men nå er det slutt med smertestillende på meg, jeg skal bite tenna sammen om jeg får anfall! Det har vært nesten umulig å vite hva jeg ikke tåler eller ei fordi en dag har jeg vært veldig flink, og får anfall. En annen dag hadde jeg bare tatt til meg flytende føde, og fikk anfall! En annen gang spiste jeg rømmegrøt uten at noe skjedde?! Så det er ikke lett. Legen sa jeg måtte bare finne ut av det. Veldig enkelt gitt! Mine anfall varer fra 15 min til 2 timer. De fleste er av det siste, og kommer gjerne 5-7 timer etter at jeg har spist. Har sikkert 1 anfall i uka, og er rimelig lei! Men når det gjelder operasjon av gravide, så gjøres det både ved Ahus og Ullevål, og helt sikkert også ved andre sykehus. Og etter uke 12 er det ufarlig for fosteret. Det er mange gravide som har hatt vellykket operasjon. Og får du et akutt anfall av f.eks blindtarmbetennelse, så fjernes jo det selv om en er høygravid. Galleblæra ligger langt unna livmor, og det er et lite inngrep. Narkose skal heller ikke være skadelig for babyen. Dette i følge legen min på Ahus, samt det jeg har lest på nettet Så hadde jeg vært deg hadde jeg stått på for å få operasjon. Og blir et anfall for ille, så reis til legevakt. Da kan det hende ting får fortgang på seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå