Gå til innhold

Til dere ULL-EKSPERTER !!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ull er bra. Men er det sånn at hvis jeg putter ull-strømpebukse og ullbody under eks. joggedress.....da blir det for varmt?

Det bør og skal være ull på ull for at ullen skal ha den egenskapen (puste og absorbere evt. svette) for at det skal være full "uttelling"?

(PS. mener selvfølgelig ikke at de skal ha ull på ull nå da...men litt senere i høst. Bor i Oslo, fortsatt godt over 10 pluss her på dagtid)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når det er f.eks 0 grade til noen - er det nok med ett lag ull så lenge ullen er det innerste lager.

Når det blir kaldere er det bra med to lag ull f.eks body,strømpebukse og strikkeklær eller tynn ull dress

Skrevet

Eg meiner at ein tynn ullbody ikkje er varmare enn ein bomullsbody, og har ikkje problem med å ha ulltøy på guten vår om sommaren, med mindre det er så varmt at han går heilt utan tøy.

Viss det er kaldt nok til at han skal ha strømpebukse på seg, får han ull på, så sant det ikkje er i vask alt saman. Når det er kaldt er vel ull og fleece dei beste alternativa, meiner eg å ha lest i Foreldre&Barn eller noko, begge dei materiala transporterer fuktigheten vekk frå kroppen. Bomullen blir klam.

Men det skal no godt gjerast å unngå all bomull då :o) Eg er happy så lenge småen har ull innerst mot kroppen, så får det heller "våge seg" om det er bomull utanpå. Men er det skikkelig kaldt (sjeldan her på vestlandet) blir det ull frå innerst og heilt ut til kjeledressen :o)

Skrevet

Det viktigste er nok at det ikke er bomull på innsiden av ullen. Den transporerer ikke vekk fuktigheten.

Men Devold sine ullbodyer med polyesterfiber på innsiden gjør dette. Ikke like varmt som rein ull men funker fint for de som fintfølende for ull i alle fall. Vi bruker mye av disse.

Fleece på ull går også fint for den har noe av de samme egenskapene.

Skrevet

Hei!

Jeg er også stor tilhenger av ullklær. Har alt fra bodyer og strømpebukser til ulldresser og luer. Men jeg synes av og til at det brukes "for mye ull" Etter min mening er det uaktuelt å bruke ull om sommeren. Greit nok at ull skal være regulerende når det gjelder varmen, men prøv å gå med en ullbody midt på sommeren som voksen. Det hadde ikke jeg orket. Jeg har ikke hatt så mye ull på gutten min enda i år (2år) Brukt tynne ullsokker et par ganger og vanlig bomullstrømpebukse på de kalde dagene. Blir jo mellom 10-16 grader på dagen....

Om vinteren bruker vi ull fra innerst til ytterst....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...