Gjest Skrevet 26. september 2007 #1 Skrevet 26. september 2007 130/80 hvordan er det? Høyt, lavt, normalt? Skrev tidligere om vennina mi som har symptomer på svangerskapsforgiftning. Hun har vært til legen, eneste legen gjorde var å ta blodtrykket hennes, det var 130/80 han sa ingen ting om det. Hun er nå sendt inn til sykehuset for observasjon, sykehuset skulle ta seg av resten av prøvene. Hun var nett her å leverte ungene sine til meg, huff hun såg skikkeli dårlig ut stakkar
BettyBoob Skrevet 26. september 2007 #2 Skrevet 26. september 2007 normalt for en voksen person - men i svangerskapet har de fleste lavere blodtrykk enn normalt så da kan 130/80 være forhøyet ja.
Mille** Skrevet 26. september 2007 #3 Skrevet 26. september 2007 Undertrykket hennes er litt høyt. Normalt blodtrykk er ca 120/60. Det går nok bra med henne skal du se. )
snartmammapåny Skrevet 26. september 2007 #4 Skrevet 26. september 2007 130/80 er i utgangspunktet ikke så ille, mener det er normalt på slutten av et svangerskap. Derimot så kommer det velidig ann på hva hun hadde i utgangspunktet. Om det er en stor stigning fra hennes normal blodtrykk er det jo ikke så bra. Mener de frykter svangerskapsforgiftning om undertrykket stiger til over 90.
stinen ♀ ♂ ♂ Skrevet 26. september 2007 #5 Skrevet 26. september 2007 Hæ? Er det ikke 120/80 som er normalt da? Uansett.. Venninna di har ikke spesielt høyt blodtrykk, så det er nok andre symptomer som gjør at hun blir sendt videre. Så lenge en evt svangerskapsforgiftning blir oppdaget og fulgt opp er hun i gode hender:o) Sist kontroll var blodtrykket mitt 145/87 og 132/90 (dette var de laveste målingene gjort mens jeg lå). Dersom man ikke har andre symptomer på svangerskapsforgiftning gjøres det heller ingen tiltak før undertrykket er oppe i 100. Høyt blodtrykk regnes fra 145/90 tror jeg.. =)
Diva Muffin Skrevet 26. september 2007 #6 Skrevet 26. september 2007 120/70 er optimalt. Hvis 130/80 er høyt har hun sikkert ligget ganske mye lavere enn det i svangerskapet, som er normalt.
BettyBoob Skrevet 26. september 2007 #7 Skrevet 26. september 2007 jo 120/80 er "normalen". har aldri vært på 60 i undertrykk bortsett fra da jeg var gravid og da svimte jeg av....
Mille** Skrevet 26. september 2007 #8 Skrevet 26. september 2007 *kremt* Mente seff 70, ikke 60! Har forøvrig vært borti pasienter med undertrykk på noen å 30!
jente 23 Skrevet 26. september 2007 #9 Skrevet 26. september 2007 120/80 skal BT ligge på sånn ca...så hennes BT var helt greit..
Fishbone Skrevet 26. september 2007 #10 Skrevet 26. september 2007 Det er ingeting som heter "optimalt" eller "normalt" blodtrykk. Som en annen har skrevet i tråden, din venninnes blodtrykk må sammelignes med hennes tidligere blodtrykkverdier før det kan fastslås om det er for lavt eller for høyt. Vi kan ikke sammenligne ulike menneskers blodtrykkverdier, og gjøre oss opp en mening på den måten. Dette enkelt og greit fordi hennes verdier bare kan sammenlignes med hennes egne.
to tette og en stor Skrevet 26. september 2007 #11 Skrevet 26. september 2007 hei. dette vet jeg endel om. er selv sykepleier og hadde høyt blodtrykk under svangerskapet. blodtrykket er generelt ikke for høyt. men det kommer som andre sier ann på hva hun vanligvis har. en må også se på om hun har andre symptomer i tilegg eks ødem eller utslag på urinprøva. enn må også se på pulsen hennes. stiger den i takt med blodtrykket så er det mest sannsynlig bare stress/legeblodtrykk(sa legen min ihvertfall) hvis undertrykket er på over 90 skal hun utredes. men som sagt har hun hatt veldig lavt og jevnt lavt tidligere i svangerskapet så må det undersøkes uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå