Gå til innhold

Dere som jobber på sykehus..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste noe oppsiktsvekkende på nettet nå!

Er det virkelig sant at hvem som helst ansatt på et sykehus (sykepleier, lege og hjelpepleier) kan lese i journalene til folk??

Så om jeg brekker et ben, så kan en sykepleier/lege på hvilken som helst annen avd snoke i min journal???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I teorien kan de vel det, men det er ikke lovlig..

Skrevet

Det kan de ja. Men man har ikke lov til det så lenge man ikke MÅ inn for å lese for å gi nødvendig helsehjelp. Det blir lagt igjen elektroniske spor om hvem som har vært inne og lest. Derfor er det lett å finne ut om hvem som har vært inne og lest. Dersom f.eks du som pasient krever å få vite dette kan du godt gå til sak mot dem som ikke har rettigheter til å være inne på din journal.

Dessverre er det opp til hver enkels helsearbeider å IKKE snoke i andres journaler, men som sagt så er det fullt mulig ja.

Skrevet

Neste gang jeg er på sykehuset skal jeg faktisk spørre legen om jeg kan få se hvem som har vært inne og kikket! Hvis det er lov da....???

Skrevet

Det er jo din journal. Du kan kreve å få vite alt som står i den og hvem som har vært inne og sett. Men husk at det er ikke alle sykehusene som har alt elektronisk ennå da :)

Skrevet

I Bergen er det egne folk som følger med og tar stikkprøver for å undersøke om ansatte snoker i journaler de ikke har lov til. Det er veldig alvorlig hvis man blir avslørt i å ha gjort noe sånt, man kan risikere å miste lisensen.

Det har vært mye fokus på dette for oss legestudenter før vi fikk tilgang i alle fall, og vi har bare tilgang akkurat når vi er i praksis.

Men jada, sånn det er i dag kan veldig mange få tilgang til din journal. Jeg tror det kommer til å bli en innskjerping av dette etterhvert, men for mye vil ikke nødvendigvis være tjenelig. Er jo kjempeviktig at helsepersonell får tilgang til disse opplysningene når de trengs, det kan gi alvorlige helsemessige konsekvenser dersom det ikke skjer. F.eks at man gir en medisin som pasienten er allergisk mot.

Skrevet

Ja selvfølgelig er det greit at de som MÅ kikker..

Men f.eks i min omgangskrets er det flere sykepleiere, og vi mistenker hun ene for å drive og snoke i sykehusjournalene våre!!

Hun har forsnakket seg ved TO anledninger, og da jeg leste at dette faktisk var mulig ble jeg litt skremt.

Helse er en privat ting.

Vi har forsøkt å konfrontere henne, men det nytter ikke.

Og det værste er at hun forteller informasjonen videre.. :(

Skrevet

nickeline: jeg ville reagert ganske kraftig om dette hadde skjedd med meg. Finn ut hvilken vei du/dere kan gå for å finne ut om hun har vært der inne... Slikt skal ikke forekomme!!!

Skrevet

Im on it!! :)

Neste gang jeg er på sykehuset skal jeg forklare legen min hele saken, og spørre om å få se hvem som har kikket på journalen min!!

Men takk for alle svar jenter.. :)

Skrevet

Tenkte bare komme med litt info rundt dette. For å få dette innsynet må du nok gå frem på samme måte som hvis du ønsker utskrift av din jrn, ved å henvende deg skriftlig til sykehuset. Der hvor jeg har jobbet er det kun IT-avdelingen som har denne tilgangen:-)

Lykke til!

Skrevet

Jeg jobber på sykehjem, og der kan vi ikke sjakke andres journaler på andre avdelinger. Kun sykepleierene kan det.

Skrevet

På sykehuset jeg jobber har vi kun tilgang til journaler ved relevante avdelinger. Dvs avdelinger vi samarbeider med tverrfaglig. Jeg har f.eks ikke tilgang til journaler som er regisrert på kirurgisk avdeling... Tror jeg...Har aldri giddet å sjekke.

For hver journal jeg åpner som tilhører en pasient utenom min avdeling, må jeg oppgi grunn til hvorfor jeg skal bruke akuratt den journalen. På den måten kan de lett spore meg opp hvis det skulle være noe.

Skrevet

Oi nickeline80, det er alvorlig altså! Du må ta opp dette neste gang du snakker med legen din og søke om å få en gjennomgang i den listen over hvilke personer som har vært inne og tittet. Legen din kan ikke få frem den listen, det må IT-avdelingen gjære tror jeg. Det der er frekt og uakseptabelrt. Hun vil nok få et lite problem med sjefen sin....

Det har faktisk aldri falt meg inn å sjekke mine venners eller families journal!! Det er jo helt sykt..

Synes ikke dus kal ta så lett på det, særlig soden dere har forsøkt å si ifra. Det er brudd på taushetsplikten, en alvorlig tabbe!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...