JPG2011 Skrevet 26. september 2007 #1 Skrevet 26. september 2007 Var på ordinær UL forrige uke. Fikk beskjed om at alt lå til rette for vanlig fødsel, og at morkake ikke lå i veien. Så var jeg på føden i går, da jeg fikk så vondt i magen. Ble undersøkt av lege, som sa at en del av morkaka lå over livmorhalsen, altså, hvis den ikke flytter seg, så må jeg vel da ha KS? Kan noen fortelle meg litt om dette? (Jeg er 20 uker på vei.) Rart at jordmor ikke så dette på ordinær UL??
Polyxena Skrevet 26. september 2007 #2 Skrevet 26. september 2007 Jeg fikk også den beskjeden i uke 20. De så det ikke på UL i uke 18, vet ikke om morkaken vokser mye på det tidspunktet? De antok at morkaken ville flytte seg når livmoren vokste, og da kunne jeg føde normalt. Hvis den mot formodning ikke flyttet seg, måtte jeg ha KS. Jeg fikk time til ny UL litt etter ukke 30, da var alt i orden, og jeg fødte normalt.
Fredpåjord Skrevet 26. september 2007 #3 Skrevet 26. september 2007 Ja, det var litt rart, men det var jo bra det ble oppdaget nå. Nedre del av livmorveggen strekker seg mye i.l.a. svangerskapet slik at mange kan føde normalt uansett, men dette bør da kontrolleres flere ganger på deg slik at man vet nøyaktig hvordan dette ligger an når du nærmer deg termin. Om morkaken fortsatt ligger foran indre mormunn, altså foran "utgangen" til babyen blir du nok antakelig nødt til å ta keisersnitt, ja. Dette fordi morkaken jo er det organet som forsyner babyen med oksygenert blod, så den kan ikke presses sammen og rives i stykker av fosterhodet på vei ut, da ødelegges samtidig fosterets blodforsyning. Dette fenomenet heter placenta previa, hvis du vil slå opp på det selv. http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=2650
Stratos med 3 barn Skrevet 26. september 2007 #4 Skrevet 26. september 2007 Jeg har det samme som deg Ble oppdaget på ordinær ul og jeg har fått flere oppfølgings ul gjennom svangerskapet for å sjekke at den flytter seg dit den skal. Nå er jeg i uke 29 og den er fremdeles i veien, så det blir spennede å se om et par uker hvordan det da ligger ann. Det er bvanlig at morkaka flytter seg ettersom fosteret vokser og trenger mere plass er beskjeden jeg har fått. Gjør den ikke det får du planlagt ks ja. Men du skal altså ha fått flere timer til ul!
JPG2011 Skrevet 26. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 26. september 2007 Takk for svar. Går til kontroller hos Gyn, så jeg skulle be henne holde øye med det. Håper den flytter seg oppover, da. Fortsatt god tid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå