M@mm@ til mine barn Skrevet 26. september 2007 #1 Skrevet 26. september 2007 Ang jobb, penger og rettigheter i praksis ? Dere som har hvert innom denne sykemeldingen...
JPG2011 Skrevet 26. september 2007 #2 Skrevet 26. september 2007 Håper jeg svarer rett nå. Du får all lønn fra Trygdekontoret i perioden du går på aktiv sm. Som kan vare i 2 mnd? Du avtaler med arb. giver, om best mulig tilrettelegging, hvor mye du vil forsøke å jobbe. Du bestemmer dette selv. De skal ikke være avhengige av deg på jobben, du skal være som en ekstra. Greier du f.eks. ikke å jobbe mer enn 2 timer en dag, så skal du gå hjem. Altså du skal selv kjenne på hvor mye du greier å jobbe.
M@mm@ til mine barn Skrevet 26. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 26. september 2007 Jippi, og jeg som jobber som vikar ? Da er de jo avhengige av meg når de ringer itl byrået....Uff. Trodde jeg fikk lønn fra byråået jeg.
snartmammapåny Skrevet 26. september 2007 #4 Skrevet 26. september 2007 Aktiv sykemelding er en avtale mellom nav,den ansatte og arbeidsgiver. Den ansatte og arbeidsgiver må fylle ut et skjema og sende til nav. DErs tår det litt om hvilke oppgaver den ansatte skal gjøre og ca antatt arbeidsmengde. Den ansatte får lønnen fra nav fordi dette skal ikke være en belastning for arbeidsgiver og den ansatte skal ikke føle belastning fra jobben. Den aktivt sykemeldte skal bare være en ekstraperson, og den aktive sm skal hjelpe den sm tilbake i arbeidsaktivitet på en avslappende måte, uten press.. Sjønner ikke helt hvordan legen din tenkte med å gi deg aktiv sm om du jobber i vikarbyrå, kan bli litt vanskelig å gjennomføre eneste...med tanke på at du ikke har en fast arbeidsgiver og faste arbeidsoppgaver..
M@mm@ til mine barn Skrevet 26. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 26. september 2007 Ja, men alternativet var å sykemelde meg, men det vil jeg ikke. Jeg vil jobbe da jeg koser meg på jobb, og samtidig så aktiviserer det meg og jeg holde nede vekten.
Fishbone Skrevet 26. september 2007 #6 Skrevet 26. september 2007 En liten digresjon; det er ikke legen som bestemmer om det blir gitt aktiv sykemelding eller ikke. Det er det arbeidsgiver som gjør, siden det er arbeidsgiver som gir avtalen mellom arbeidsgiver, NAV og arbeidstaker. Det vil si at arbeidsgivere som ikke tilbyr aktiv sykemelding, mister en ansatt i sykdomsperioden da denne blir helt borte fra jobb. Poenget med aktiv sykemelding (og inkluderende arbeidsliv avtaler) er å få den ansatte til å komme fortere tilbake til arbeid ved å legge til rette arbeidsoppgavene til den enkelte ansatte. Det er bare når arbeidsgiver ikke klarer å legge forholdene til rette for ansatte med aktiv sykemelding, at den ansatte blir borte fra jobb i hele sykeperioden. Med en aktiv sykemelding kan arbeidsgiver fremdeles nytte den ansatte som "ekstrahjelp" innen begrensningene gitt av lege. En aktiv sykemedling kan brukes over lengre tid, og det er viktig at arbeidsgiver og arbeidstaker har jevnlig og god dialog om hvordan arbeidstakers situasjon og arbeid utarter seg. Dette gjelder vikarer så vel som fast ansatte. Lykke til, og jeg håper du blir friskmeldt snart
M@mm@ til mine barn Skrevet 26. september 2007 Forfatter #7 Skrevet 26. september 2007 Ok... takk for svar... Det spørs om det blir bra på en stund. Bekkenløsning i uke 16 og mange og tunge løft.
Fishbone Skrevet 26. september 2007 #8 Skrevet 26. september 2007 Slutt med tunge løft... Kan du ikke bruke forflytningsteknikker i stedenfor? Det krever ikke like mye av kroppen som løfting gjør. Og det finnes mye oppdatert litteratur om forflytningsteknikker i dag.
M@mm@ til mine barn Skrevet 26. september 2007 Forfatter #9 Skrevet 26. september 2007 Saken er den at jeg er kantineleder i en alenekantine. Den er ikke akkurat nymoderne eller stor så det er ikke så lett å bruke trillebord eller lignende. Jeg har ca 60 stk å tilberede mat til på 2,5 t og da går det kjapt unna.Men nå har de funnet en ny plass til meg fra mandag så det ordnet seg. De er utrolig grei på det byrået.
Fishbone Skrevet 26. september 2007 #10 Skrevet 26. september 2007 Kjempebra Det er viktig at du ikke blir stående i en jobb som vil være belastende nå som du er sykemeldt. Poenget er jo å bli bra igjen, og da kan de ikke la deg bli i en jobb der det er tunge løft (som kanskje er nettopp det du skal unngå). Og den kantinen bør sørge for å gå til innkjøp av hjelpemidler beregnet på liten plass, det vil de nok tjene på i det lange løpet...
M@mm@ til mine barn Skrevet 26. september 2007 Forfatter #11 Skrevet 26. september 2007 Ja, hun jeg er der for er sykemeldt pga nettopp dette, men de sier der at de ikke vil bruke penger på kantinen, og da sa jeg at da blir det og mindre mat i disken og ikke noe ekstra vammat og vafler på fredagene. Jeg har rett og slett ikke tid til det. Jeg går faktisk rundt der og er anpusten fra jeg kommer til jeg går og det får være mer enn nok. Det skulle og ha hvert 1,5 % stilling, ikke 1. Så en sliter seg jo ut på jobben. Ikke kjekt.
Fishbone Skrevet 26. september 2007 #12 Skrevet 26. september 2007 Dere kan melde kantinen (arbeidsgiver) til Arbeidstilsynet. Arbeidsmiljø og belastning er lovregulert. Skjønt, jeg forstår hvis du ikke ønsker det siden du er ferdig med å arbeide der, og kanskje heller vil at fast ansatte skal ta seg av den saken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå