Gå til innhold

Hva synes dere om dette? (Skole)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er snart åtte år, og går i tredje klasse. De har ofte vikar, og da har visst klassen en tendens til å bli urolig. Som straff for dette blir hele klassen holdt igjen etter at det har ringt ut til siste time, nå sist i 20 minutter. Den dagen skulle moren min ta med seg lillebror og møte henne etter skolen, som litt ekstra kos. Moren min ble urolig etter hvert som det ringte ut, og siden ringte inn, og ungen enda ikke hadde kommet. Datteren min, som hadde gledet seg veldig til å bli møtt, ble redd for at de skule gå, og begynte å gråte. Dette førte til at hun ble mobbet av andre i klassen, som kalte henne baby.Jeg har selv opplevd å stå og vente etter skoleslutt, og til sist konkludere med at hun må ha sluppet ut tidligere og gått hjem- mens hun fremdeles satt i klasserommet.

Jeg forstår at det er et problem dersom klassen tar seg friheter hver gang de har vikar, og at de må få tilbakemeldinger på at det ikke er greit. Men dette gjelder ikke alle, det er noen få som er urolige, og hele klassen blir straffet. Mulig det er for å legge et press på de som er urolige, men jeg synes ikke det er rett måte å gjøre det på. Hva om man har planer etter skolen, skal til legen, f eks, og så må man vente i 20 min på barnet? 20 min er lenge å vente for en 7-8-åring! Og de som ikke bråker, kan jo ikke gjøre noe for å slippe denne straffen, ettersom de må sitte til de som bråker har roet seg. Reagerer dessuten på at vi foreldre ikke har fått noe informasjon om denne måten å reagere overfor barna på. Vet jo ikke om de fikk det i fjor, for vi flyttet hit i sommer. Men jeg blir urolig når barnet mitt kommer hjem mer enn en halvtime senere enn forventet, når skoleveien tar under 10 min!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det synes jeg faktisk er helt uakseptabelt!!!! Det må vel finnes andre måter de kan "straffes" på????

Har noen tatt det opp med skolen?

Skrevet

Det synes jeg er totalt uholdbart! man kan ikke behandle små barn på den måten, de får finne andre metoder å roe klassen på.

dette bør du ta opp med skoleledelsen. her har du min fulle støtte.

Skrevet

Jeg jobber selv som assistent på en barneskole. Ja det er et problem her også med uro når det settes inn vikar, men synes det er en dårlig løsning med igjensitting etter skolen. Hvertfall når de er såpass små og hvertfall når foreldrene ikke har fått noe informasjon om dette. Dette må dere ta opp i foreldremøter og slikt. Sikkert flere foreldre som reagerer i klassen vil jeg tro....

Skrevet

Det er uakseptabel og mer en så. De kan ikke fellesstraffe 7-8 åringer. Og det med å unlate å gi dere beskjed nei fy fader. Gå til skolestyrelsen å klag med en eneste gang og hjelper ikke det, ja da får du ta det lenger. De kan ikke ta seg sånne 'friheter' med barna.

Vil heller si at skolen bør finne en løsning på dette vikarproblemet. Det er klart at klassen blir urolig om de har ulike vikarer ofte. I den alderen bør de ikke ha vikar for ofte og når de har vikar så burdte det være den samme hver gang.

Nei dette må få en stopp på en eneste gang. Det er uhørt, de kan ikke behandle barna på den måten

Skrevet

Om de holdes igjen må dette gjøres neste dag, sånn at man faktisk får gitt beskjed hjem. Og at man som vikar gir kollektiv avstraffelse forstår jeg godt, fordi man kjenner ikke elevene, og heller ikke intrigene. Det er ikke alltid de som faktisk ser ut til å bråke som har skylda.

Skrevet

Hei!

Jeg har selv jobbet som vikar på barneskole og kjent på kroppen at det er veldig vanskelig. Når man ikke kjenner rutinene til klassen, ikke får med seg skikkelig opplegg for timen (skjer ofte!) og ikke engang får med seg oversikt over navnene til elevene medfører det ofte at elevene føler de har frie tøyler (ikke kan straffes osv). Når da f.eks. en eller to personer begynner å trøble litt så følger ofte resten av klassen med (med unntak selvfølgelig). Som vikar blir det vanskelig å rapportere de egentlige bråkmakerne uten å kjenne navnene.

Fellesstraff er en lettvint løsning for skolen, men bør ikke praktiseres slik den gjøres i klassen til barnet ditt. Barn skal ikke holdes igjen på skolen uten at foreldre/foresatte får beskjed!

Jeg ble selv utsatt for lignende da jeg gikk på barnskolen. Min mor tok det opp med ledelsen på skolen og da fikk pipa en annen lyd. Heldigvis!

Lykke til videre!

Skrevet

Det er foreldremøte i morgen, jeg skal ta det opp da. Ville bare høre hva andre mente om dette.

Kollektiv avstraffelse er faktisk ikke lov, ifølge norsk grunnlov. Jeg satt i elevrettighetsgruppen på videregående, og husker at det var en sak der, som vi fikk medhold i.

Skrevet

Oida.. Dette hørtes ikke bra ut!!

Jeg trodde at felles avstraffelse var noe som hørte miliæret til jeg;o) hehe..

Jeg er, som alle de andre også, på din side i denne saken. Det er uansett uhørt å holde igjen 7-8åringer i 20 minutter uten at foreldre/foresatte har fått beskjed om det på forhånd!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...