Rotekoppen88 Skrevet 26. september 2007 #1 Skrevet 26. september 2007 er ikke 140 / 92 ganske høyt. Er i uke 13, så på helsekortet fra sist svangerskap og var ikke i nærheten av så høyt da.
håper på fulltreff Skrevet 26. september 2007 #2 Skrevet 26. september 2007 kan ikke noe særlig om saken, men mitt blodtrykk er 110/60... synes ditt hørtes litt høyt ut... Hva sa jm? eller den som målte blodtrykket ditt?
Rotekoppen88 Skrevet 26. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 26. september 2007 legen sa at det ikke var høyt, men jeg måtte inn til ekstra måling om 2 uker så derfor ble jeg litt bekymret
mrss83 Skrevet 26. september 2007 #4 Skrevet 26. september 2007 det man er ser på som "perfekt" er vel 120/80 så ditt er kanskje litt høyt, men det kommer vel an på hvor langt du er på vei. Jeg har 115/60 og jordmor sier at det kommer til å gå opp utover svangerskapet. det jeg har er litt under mitt normale. Men mener jordmor at det er høyt sier hun jo fra.
-oOOOStorken AirlineOOOo- Skrevet 26. september 2007 #5 Skrevet 26. september 2007 jo det er høyt, undertrykket skal ligge under 90... selv var mitt blodtrykk 150/80, men siden undertrykket var såpass "fin" så starter dem ikke behandling for høyt blodtrykk ennda... var jeg deg ville jeg ringt en annen lege bare for å høre, og dratt en gang i uka på legekontoret for å få målt blodtrykket, dette kan helsesekretærene gjøre så du slipper å bestille time hver gang.. det gjør jeg..
håper på fulltreff Skrevet 26. september 2007 #6 Skrevet 26. september 2007 Legen har helt sikkert rett. Prøv å ikke bekymre deg. De passer nok godt på. Jeg hadde mye høyere blodtrykk sist, så kanskje man ikke kan sammenligne svangerskap bare passe på utviklingen i hvert.
Brummeline3barnsmor Skrevet 26. september 2007 #7 Skrevet 26. september 2007 perfekt blodtrykk er 120/70, så det er jo litt høyt....men legen vet nok hva han gjør, så tror du kan ta d med ro
junea Skrevet 26. september 2007 #8 Skrevet 26. september 2007 Hadde blodtrykk som lå rundt der når jeg var i starten av svangerskapsforgiftning jeg. På slutten var det på 160/117!
Endelignr2 Skrevet 26. september 2007 #9 Skrevet 26. september 2007 Jeg har slitt med forhøyet blodtrykk i perioder de siste 12 årene og fått medisiner i to runder. Disse har hatt god effekt. Gjennomsnittlig sier man at 120/80 er et godt blodtrykk for en frisk kvinne. Mitt blodtrykk har vært forhøyet uavhengig av graviditet, selv om det steg mot slutten av forrige svangerskap og var nokså høyt under fødselen (150/100). For å sjekke blodtrykk nøye, bør man ta en døgnmåling. Dette gjøres ved å ha et apparat festet på seg og som måler trykket hver halvtime gjennom en døgn. Da finner man et snitt, og ser om trykket går godt ned om natten. Litt annerledes er det under graviditet siden det kan være et symtpom på preeklampsi (svangerskapsforgiftning). Det er undertrykket som er farligst at er høyt, for det er da hjertet egentlig skal få hvile. Går det over 90/95 skal man følge med. Men det er viktig å vite at trykket kan være høyt akkurat der og da, og stiger med en gang vi beveger på oss. Dersom legen er usikker kan han/ hun be deg om å ligge noen minutter før trykket måles på nytt. Noen har også et såkal "legeblodtrykk" hvilket betyr at man får økt trykk kun når man er hos legen pga f.eks nervøsitet.
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 26. september 2007 #10 Skrevet 26. september 2007 120/80 er det som er "normalt" så du har vel litt høyt blodtrykk. Men mitt blodtrykk er også litt høyere nå enn sist. Har en teori om at det er den litt kleine fysiske formen min som har skylda. Var i mye bedre form sist gang.
Vårgutten-08 <3 Skrevet 26. september 2007 #11 Skrevet 26. september 2007 Overtrykket "skal" normalt ligge mellom 100-140 Undertrykket mellom 60-90... Ditt er litt høyt ja, men, du blir jo fulgt opp med kontroll om 2 uker igjen:)
Vårgutten-08 <3 Skrevet 26. september 2007 #12 Skrevet 26. september 2007 140/92, er litt i "grenseland" da:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå