Gå til innhold

Jordmødrene på nrk..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden jeg har født selv, ble jeg overrasket over hvor lite variasjon man ser på fødestillingene på denne serien.

Det er nemlig ikke vanlig å bare ligge i ei seng med bena i været, og presse ungen ut.

Eller bare ligge og slappe av i ei seng, til man føder ungen ut.

Mitt råd er å bruke tyngdekraften, skifte stilling i sengen og stå og gå mest mulig.

Det hjalp meg iallefall ;o)

Det er jo vanlig at jordmødrene vil at man skal ligge på ryggen og presse ungen ut, pga av det er lettere arbeidstilling for jordmor. Ikke nødvendigvis for mor eller barn.

Barnet får lite oksygen når man ligger flatt på rygg og presser ut.

Og tenk selv - hvis du skal presse noe ut .. er det jo lettere å sitte på huk, over sakkosekk eller stå i prekestol.

Det er helt opp til deg selv, hva som føles behagelig og som gjør det lettere.

Så ta kommandoen jenter, da får dere en mye bedre fødsel!

lurifaks

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig i dette!! Jeg er førstegangsfødende og har fått råd fra andre om å gå /stå mye helt fram til selve utpressingen...

Skrevet

Det er jo ikke alle som har muligheten til det da.... mange må ligge pga uregelmessig fosterlyd eller rett å slett for at de ikke makter å gå pga smerter... ved min første måtte jeg ligge pga måling av fosterlyden for den varierte veldig fra rask til sakte... men viss jeg får muligheten til å røre meg denne gangen skal jeg absolutt gjøre det ja...

Skrevet

Føler at jeg er på tynn is nå...men... tror det er litt tilfeldig at det er den samme fødestillingen. Alle som skal være m på tv må skrive under godkjenning... kanskje alle disse har valgt nettopp denne formen for fødestilling?

Skrevet

Nå har ikke jeg født selv, men jeg har likevel reagert på at alle ligger på rygg, som om det var en selfølge. Jeg innbiller meg,som du nevner, at det må være bedre å bruke tyngdekraften til hjelp, så sant man klarer og har mulighet til dette. Gleder meg til neste episode!

Skrevet

Det er jordmødrene som anbefaler denne stillingen fordi det er lettere for dem å ta imot barnet.

tilogmed hun med fødselangst skulle liksom sitte på en fødekrakk oppi senga.

Fødekrakk er ment for å være på gulvet!

Helt idiotisk!

Uvitende mødre tror jo at det er slik det skal være. Det er det ikke!

Kjenner ei som stod og fødte, ungen kom ut og jordmoren beordret henne til å legge seg i senga. NEI sa hun og ungen kom ut så enkelt som bare det.

De måtte da bøye seg ned og ta imot barnet. No problem!

Så bestem selv. ingen dyr ligger heller passiv under hele fødselen, det er bare ikke naturlig. ikke rart de bruker lang tid på fødselen og har grisevondt!

Skrevet

Har hørt rykter om at hvis en har blitt satt på drypp (??) eller smertestillende så er en mye mer låst til en stilling.... mulig dette kun er skremselspropeganda for at jeg ikke skal velge smertestillende??

Skrevet

Jeg fikk epidural, men stod og gikk nesten hele fødselen.

Måtte ligge på slutten da de tok han ut med vakuum. Så det trenger man ikke..

Skrevet

reagerer mer på at folk ikke sier ifra hvis det er noe som ikke passer dem!!!

Det er DEG det er om under fødselen, DU vet hva som er best(og dette sier jeg som er 1.gangs). Jeg blir sikkert en av de fødende som jordmødrene hater, men da får jeg jaffal en fødsel som er best for meg, og ikke dem! Vi kjenner vel vår egen kropp best eller ikke?:)

Skrevet

tv er nå tv da. Vi får jo bare fødslene i komprimert versjon. Vi ser jo ikke alle de timene med åpningsrier og hva de fødende gjør da. Sikkert mange av dem som benytter både prekestol, saccosekk m.m for å arbeide frem fødselen, men vi som seere får oppleve fødselsøyeblikket, selve klimaks av fødselsarbeidet.

Jeg selv måtte ligge på rygg under hele min forrige fødsel fordi lillegutt hadde en elektrode i panna og jeg selv lå på drypp, men i ettertid skulle jeg nok ha bedt om å få det tilrettelagt slik at jeg kunne reise meg opp. Jeg visste ikke bedre da, men denne gangen skal jeg be om det, om det er mulig.

Kanskje det har noe med filmingen å gjøre også, da ingen vil filmes rett opp i musa, eller kanskje en skal se alle episodene først også før en gjør en helhetsvurdering.

Ellers er jeg enig i de at en må ta i bruk tyngdekraften og i større grad ta kommandoen selv, men det er ikke greit for en førstegangsfødende å vite når en skal protestere på hva jordmødrene anbefaler heller.

Skrevet

Det er veldig lett å bare bli kommandert rundt.

Når man ikke har født før.

Du ser jo hun med fødselsangst som liksom skulle sitte på en fødekrakk oppi sengen.. Utrolig hva man går med på, man tror jo at jordmødrene vet hva de holder på med.

Men det er en del late kjerringer som bare tenker hva som passer for dem, slippe på bøye seg etc.

Det er du som mor, som må føle deg komfortabel, ikke jordmor.

I tillegg viser de jo bare disse passive stillingene på NRK, ikke rart folk tror det skal være sånn.

Å føde er helt naturlig, man er ingen pasient -

men en aktiv, fødende kvinne som selv må ta kontroll over sin egen fødsel.

Stå på kravene jenter!

HI

Skrevet

Hvis noen var innom nettmøte med Liv Unni (hun mørkhårede jordmoren fra serien) for to uker siden ca, så spurte noen om nettopp dette. Da sa hun at det va tilfeldig at de fleste lå på rygg i serien. De tar imot unger i alle stillinger...

Flere sier her at jordmødre kommandrerer folk til å gjøre ditt og datt... De må jo få lov til å foreslå stillinger som er behagelige for dem selv også da... Så er det opp til oss å si ja eller nei... Det er jo jobben dems, og skjønner godt at de ikke er keen på å stå med bøyd rygg under hver fødsel de er med på.

(Sikker noen som virkelig kommanderer også da, og det er jo trist...)

Skrevet

Synes at det var best å ligge på rygg med føttene i bøyler. Så kan man knipe hendene i de handtakene å presse til man ser mannen med hjåen:)

Skrevet

det var nettopp det jeg lurte på med den fødekrakken ja..har sett for meg at jeg vil prøve d,også ser jeg dette klønete forsøket på tvn med krakken oppi senga,oppå madrassen og alt..hallo..? ikke rart hun ikke ville det!! det må vi vel få gjøre på gulvet?!

Skrevet

Jeg fødte selv ved tv-sykehuset.

Ettersom jeg er en moden mor, hadde jeg satt meg skikkelig inn i valg og alternativer. ( Ikke at yngre også gjør det altså)

Da vi kom til førdestedet, fikk jeg tilbud om badekar, men resten ble jeg liksom bare kommandert til....?

Måtte ligge det meste. Noe jeg tror var skikkelig dumt i forhold til tyngdekraften. Jeg hadde en diger baby å få ut.

Stusset litt i ettertid på hvorfor INGEN gav meg noe valg underveis.

Skjønt jeg hadde ikke overblikk over situasjonen - var helt ruset på smerter.

De kan jo ha hatt sine grunner.

Jeg tror at det kan være lurt å ha med seg et "ønskebrev" som man leverer før man er helt borte i fødselen. Husker ikke om jeg fikk levert mitt. Skjønt ting kan endre seg underveis.

Bla ville jeg ikke ha noen form for smertestillende underveis, men jordmor overtalte meg. Gudskjelov.

Uansett jeg må si jeg beundrer jordmødre grenseløst for den jobben de gjør. For at de har en krevende jobb er det ingen tvil om.

Skrevet

Det er det jeg mener.

Jeg selv ble gang på gang snakket til, legg deg ned etc.

Det hjalp jo ikke noe, mye bedre å bevege seg.

Denne gangen vet jeg enda mer, og skal få det som jeg ønsker...

Man er tross alt så svak av smerter, at man ikke alltid klarer å protestere.

Man går bare ut fra at jordmødrene vet best.

Man får som regel ikke noe av det man hadde tenkt seg.

Så alle bør tenke seg om før de føder, så de føler de har full kontroll selv, ikke bare blir liggende som ei ku og føde..

Det er viktig for hele opplevelsen.

Jordmødre er flinke det er ikke det, men dette med fødestillinger mener jeg er viktig.

HI

Skrevet

Jeg fødte i fødekrakk på gulvet, vekslet mellom å gå, henge over prekestol og fødrkrakk. Det var helt fantastisk bra, mannen satt bak meg og jeg fikk presset og brukt tyngdekraften. ANbefales!! Jeg hadde epidural på åpningsriene, men det var ikke noe problem å gå. De skrudde av epiduralen lenge før pressriene kom.

Skrevet

Jeg lå i seng, men ba om å få prøve en sånn krakk. Og det fikk jeg en bitte liten stund....

Jeg sa att DETTE var mye bedre, kjente att det var mye mer effektivt, men nei, jeg måtte opp i senga igjen!

Ikke vet jeg hvorfor....

Skrevet

Jeg var mye i bevegelse under (eller mest mellom da) åpningsriene til tross for at de tvang meg til å bruke det beltet for å måle fosterlyden, ble mye fram og tilbake så langt som den ledningen rakk... Og fikk en kjapp og grei fødsel. Jordmor ville helst ha meg på rygg i fødesenga/stolen og jeg fant ut at det funket best også, prøvde å stå på kne, men klarte ikke å presse skikkelig da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...