Venezia 1 Skrevet 26. september 2007 #1 Skrevet 26. september 2007 For en stund siden så jeg noen her spørre om man kunne drikke hvit te i svangerskapet. Desverre gikk jeg ikke inn og leste svaret. Man skal vel begrense antall kopper med svart te pga koffeininnholdet, men er det noen andre teer man skal være forsiktige med? Jeg er veldig glad i hvit og grønn te, og er jeg på kafè drikker jeg alltid chai latte. Noen som vet?
line_n & sara Skrevet 26. september 2007 #2 Skrevet 26. september 2007 det går nok bra! drikk og kos deg med teen, du! er du en virkelig storforbruker, kan du prøve frukt eller roiboos te fra helsekosten, de er uten koffein!)
snart mamma t 2:-) Skrevet 26. september 2007 #3 Skrevet 26. september 2007 jeg drikke jo 2 kopper kaffi hver dag...te er vel nesten like dann..kan ikke tro det er noe ulemper med det.
*♥barney♥*fødeklar Skrevet 26. september 2007 #4 Skrevet 26. september 2007 Jeg har hørt at man skal holde seg unna grønn te når man er gravid - men vet ikke noe mer enn det, man hører jo tross alt mye rart! Jeg drikker selv ca 4 kopper te om dagen!
la_mia_vittoria Skrevet 26. september 2007 #5 Skrevet 26. september 2007 Hvit og grønn te inneholder litt mindre koffein enn svart te (kommer ann på tesort osv). Du kan nok fint drikke hvit og grønn te, men lurt å begrense litt pga. koffein. Dem sier vel maks 2 kopper kaffe hver dag.... Jeg er selv også fan av å drikke grønn te, men har begrenset det litt nå i svangerskapet. Min kjære kjøpte en veldig fin te til meg fra Revolution (Citrus Spice Herbal Tea). Og den er helt uten koffein! Synes den er veldig god...
Mammahjertet Skrevet 26. september 2007 #6 Skrevet 26. september 2007 Grønn te er visst ikke bra å drikke under graviditeten da effekten av folat blir mindre eller dårligere eller et eller annet. Vil tro det samme gjelder for hvit te. Hvis du søker på google så finner du sikkert artiklen om det.
Linaria Skrevet 26. september 2007 #7 Skrevet 26. september 2007 Artikelen er her: http://www.dinside.no/php/art.php?id=351869 Grønn te senker folatnivået, og øker altså sjansen for f.eks ryggmargsbrokk. Siden dette er noe som skjer første trimester (er derfor de anbefaler oss å ta folat første trimester), dropper jeg å drikke min elskede grønne te i noen uker til. Skal vurdere å drikke litt grønn te igjen fra 2. trimester. Hvit te er helt sikkert minst like ille som grønn te, da den er plukket mens den er enda ferskere, og heller ikke har gått igjennom behandlingen svar te må gjennom.
Linaria Skrevet 26. september 2007 #8 Skrevet 26. september 2007 Rooibos-te kan forøvrig anbefales. Den er ikke laget av te-blader i det hele tatt, men av en spsiell bark. Den skal være kvalmestillende, og inneholder dessuten masse jern.
Stary Skrevet 26. september 2007 #9 Skrevet 26. september 2007 OJ... Jeg sendte kjæresten min for å kjøpe masse grønn te i dag. Jeg trodde det var sundt... Skal ringe å averge det ... Har bestilt masse forskjellige teer fra den på helsekost med alle de fine dyrene på.. roiboo...asafjsaihaj.... - den ja ! Noen som vet om noen gode å anbefale?
Leona* Skrevet 26. september 2007 #10 Skrevet 26. september 2007 Jeg var veldig usikker på dette (og mye annet...) når jeg gikk gravid. Holdt meg ihvertfall unna kinesiske teblandinger, som jeg ikke visste hvilke urter bestod av. Grønn te drakk jeg nok en del av, noe jeg trodde var helt ufarlig... Men jeg håper jeg er litt mer avslappet til alt dette neste gang! Tror det meste går bra, bare man ikke overdriver.
Venezia 1 Skrevet 26. september 2007 Forfatter #11 Skrevet 26. september 2007 Skulle ønske legene kunne informere litt om sånt. Ikke bare svare på de spørsmålene vi stiller... Jeg er litt lav på jern så jeg skal ta litt jerntilskudd, i den forbindelse sa hun at jeg ikke måtte ta det sammen med Melk eller te - fordi begge senker opptaket av jern. Te var visstnok nesten like ille som melk. Men hun har jo spurt om jeg har tatt folat, men aldri nevnt at jeg ikke skulle ta te. Men så er legen min en underlig skrue. Hun er på en måte flink som lege, men hun eier ikke sosiale antenner. Hun har kommet med noen uttalelser som har vært harde å svelge. Da jeg skulle høre fosterlyd sa hun "ja, nå skal vi se om vi hører om dette er et foster som er liv laga" Man blir jo lettet av å høre fosterlyden, men da sa hun "du får huske det at et svangerskap ikke er vellykket før du sitter med en levende baby i armene" man kan da ikke si sånt!!! Heldigvis får jeg ny lege fra neste mnd. Han er på samme kontor og jeg akter å fortelle ham hva hun sa for jeg syns faktisk det er temmelig grovt...
Gunni_2 Skrevet 26. september 2007 #12 Skrevet 26. september 2007 Fruktte fra London fruit and herb company er fin. Den er uten koffein
Ane med lillegutt Skrevet 26. september 2007 #13 Skrevet 26. september 2007 Og dessuten kjempegod Jeg som er stor tedrikker liker disse Slipper å tenke så mye på antall kopper og greier. Skal nevnes at jeg drikker svart te på jobben, sikkert et par-tre kopper om dagen
lotta72 har fått Anders Skrevet 26. september 2007 #14 Skrevet 26. september 2007 Har dere en kaffe bar i nærheten av hvor dere bor, så stikk innom der. Veldig mange steder har mye forskjellig te, og mye kunskap om te. Selv har jeg drukket MYE frukt te. F.eks. Blåbær og yoghurt. Kjempe god. Har tenke at jeg unner meg litt "dyr" te nå som jeg er gravid.
Linaria Skrevet 26. september 2007 #15 Skrevet 26. september 2007 Te som inneholder te-blader (grønn, hvit og svart te) inneholder tannin, som senker jernopptaket. Urte-te, frukt-te og rooibos-te er helt uten te-blader, og har derfor ikke tanninet til vanlig te. Og som nevnt over, rooibos-te inneholder faktisk temmelig mye jern...
Linaria Skrevet 26. september 2007 #16 Skrevet 26. september 2007 Drikker også kjempemange gode frukt , urte og rooibos-teer. Kom forresten på at ikke alle bor et sted hvor det er spesielle te-butikker. Da kan man faktisk bestille fra f.eks http://www.teklubben.no/ man må ikke melde seg inn i klubben for å kjøpe te derfra de har vanlig nettbutikk også. Har kjempegod erfaring med å handle derfra. De har masse gode teer, til en helt ok pris. Ofte har de gode tilbud også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå