Gå til innhold

Spare-tråd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legg inn dine beste spare-tips her:o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

åhh... jeg er ikke flink til å spare.

Men...

I utgangspunktet handler jeg aldri på nett, postordre etc. Det er for "enkelt" og vanedanende. Gjør det jo likevel da en gang i blant...

Har fast trekk hver måned fra lønnskonto til en sparekonto. Sparekontoen har jeg ikke bankkort eller noen ting til, slik at jeg kun kan bruke den til å evt. betale regninger.

Spise "billig" mat i ukedagene. Og handle på de kjedeligste dagligvarehandelen i ukedagene, så fristelsene til noe ekstra blir mindre.

Skrevet

Abboner på blader, ikke kjøp i butikken. Sparer mye her.

Samle på alle gratisprøver (shamoo, kremer,sminke). Plutselig har man litt ekstra luksus. Lettere å ta med på turer også.

Bruk aldri kronestykkene. De legger du i en egen sparebøsse. Plutselig har du alle lommepengene til ferieturen. Utrolig hvor mange kronestykker man kan spare i løpet av et år.

Bytt klær med venninner. Både voksne og barn kan finne noe fint. Samle en hel gjeng.

Bruk biblioteket. Her har man bøker, leker, eventyrlesing for de små og filmer - alt gratis.

Skrevet

- mat. Kjøpe stort på t.d rema, og heller spesielle ting andre steder. Planlegge middagen, og unngå butikk besøk hver dag.

- om en kan vil det å kvitte seg med en bil (om du har to eller klarer deg uten) spare deg for 70 000 i året, og det før en tenker lån.

- refinansiere lånet slik en får smålån inn i boliglånet, og samle forsikringer eller gå igjennom dobbelforsikringer. Vi sparte 3000,- i året på det siste.

- planlegge julehandelen og bursdager. Haste kjøp koster, og er ikke alltid så velykka. Når det er 50 % på duplo, kan en kjøpe inn.

Skrevet

La være å handle mat når du er sulten:)

Senk temperaturen i huset en grad eller to om du kan, og bruk litt mer klær på deg og ungene, samt tøfler/innesko

Kjøp mat i sverige eller handle stort på tilbud og frys ned i porsjonspakninger som er i den strl du trenger til familien

Gå mindre på cafe/kjøp mindre av småting som en halvliter brus/vann/en kaffe til å ta med osv, ta med en vannflaske til deg også i stellebagen og gå hjem og spis (kjedelig, men billig)

Skrevet

Handle mat en gang i uka.

Bruk bibiloteket, både til bøker, musikk og film

Kjøp en liten bil hvis du må ha bil. Billigere inkjøp og forsikkringer, og lavere drivstofforbruk

Ikke kjøp hytte

Ikke kjøp ting du ikke virkelig trenger

Si "nei, takk" til reklame (reduserer fristelser)

Sørg for fast trekk til sparing hver mnd

Lag budsjett, og følg det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...