Gå til innhold

Hard medfart under fødsel = senere vansker i livet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt som fikk apgar på langt under 5. Men kom seg raskt + pustet selv etter kort tid etter fødsel.

Nå er han snart 3 år og prater veldig dårlig. Han har et høyt lydnivå (ikke alltid) når han snakker og skriker høyt i forhold til andre barn og har et MEGET høyt aktivitetsnivå. Han løper istedet for å gå. Det har han alltid gjort!

Vi har jo stusset på dette, sammenligner han med andre jevngamle etc. og slått tanken fra oss at han bare er sånn og har et høyt tempo og ikke tar seg tid til å lære. Men når ledere i barnehagen lurer på om han kanskje hører dårlig begynner jeg å lure.

Var det at han var uten oksygen rett etter fødselen som gjorde at han har fått lærevansker/hørselproblemer/konsentrasjonsvansker?

Hva tror dere?

Bø vi ta en test og i tilfelle når er tidspunktet å gjøre dette på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

PS! Legger til at han det siste året har gått i en barnehage med barn som er mindre enn han selv og med tanter som har vært utenlandske som ikke har pratet ordentlig norsk!

Skrevet

Tja det kan jo være greit for deres egen del å få testet litt, men jeg litt usikker på når de først tester hørselen på barn. Jeg fikk samme beskjed av barnehagen et par ganger og jeg begynte faktisk å lure selv siden det ofte ikke var noen reaksjon når jeg snakket til han. Nå i ettertid vet jeg bedre, det er ingenting galt med hørselen hans, jeg kan hviske "is" i ene siden av leiligheten og han kommer løpende, jeg har valgt å kalle det selektiv hørsel jeg, han hører det han vil høre;-) Nå når han er 5 år så er ting mye bedre, men ennå kan det hende at jeg må sette meg ned forran han og få øyekontakt med han før det jeg sier går inn. Du kan jo selv ta noen slike små "is"-tester, eller noe annet du vet han liker bare for å se om det er noen reaksjon.

Skrevet

Jeg hadde tatt en sjekk. Det er ikke farlig å ta en tur til fastlegen og fortelle om deres bekymringer! Han/hun tar dere forhåpentligvis alvorlig og kan hjelpe dere videre.

Skrevet

Det høres ut som min gutt. Han fikk ikke spesielt hard medfart under fødsel, men han var mye plaget med luftveier og ørebetennelser som baby. Da han var 2 år snakket han ikke og reagerte ikke som vanlige barn feks i læresituasjoner. Etter å endelig bli hørt av legene, ble vi henvist til øre, nese hals, og ungens ører var tette. Han hadde masse vann i mellomøret som førte til nedsatt hørsel og dermed dårlig språk, som igjen førte til at han kommuniserte fysisk. Han skulle få operert bort mandler, falske mandler og isatt dren, men vi vegret. Da han var ca 2,5 år merket vi tydelig forskjell på gutten, og i dag er han 4, selvsagt er han veldig aktiv, men han hører, prater og lærer som valige barn.

Skrevet

Hei.

Ja, det kan absolutt ha noe med det å gjøre. Jeg har en elev vi tror det samme om. Hun fikk også hard medfart under fødselen. Ble tatt med tang og hadde heller ikke oksygen med en gang. Hun har hatt en tøff start på skolen, med sosiale vansker og lærevansker. Hun knakk ikke lesekoden før halvveis ut i 3. klasse, og pga motoriske problemer har hun problemer med skriften.

MEN, når det først løsnet for henne ble hun en racer! Plutselig leste hun like godt og bedre enn de andre, lærer nye ting minst like raskt som de andre og har virkelig blomstret sosialt!

Så utrolig kjekt å se!! :o)

Det jeg tror er viktig, er å ta tak i problemet, hvis det er et problem, tidlig. Begynn med å snakke med sykehuset der du fødte, eller helsestasjonen, for å få ned på papiret at du er bekymret. Det er ikke bare bare å få testet barn i tidlig skolealder. De skal alltid "vente og se", og så blir det ofte for seint...

Snakk også med barnehagen om dette. Det er overhodet ikke sikkert det er noe med gutten din, for han er jo bare snart 3 år. Mye kan skje fremover før han begynner på skolen, men jeg synes du og dine bekymringer skal tas alvorlig. Det er du som kjenner ham best.

Lykke til videre :o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...