Gå til innhold

Hard medfart under fødsel = senere vansker i livet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt som fikk apgar på langt under 5. Men kom seg raskt + pustet selv etter kort tid etter fødsel.

Nå er han snart 3 år og prater veldig dårlig. Han har et høyt lydnivå (ikke alltid) når han snakker og skriker høyt i forhold til andre barn og har et MEGET høyt aktivitetsnivå. Han løper istedet for å gå. Det har han alltid gjort!

Vi har jo stusset på dette, sammenligner han med andre jevngamle etc. og slått tanken fra oss at han bare er sånn og har et høyt tempo og ikke tar seg tid til å lære. Men når ledere i barnehagen lurer på om han kanskje hører dårlig begynner jeg å lure.

Var det at han var uten oksygen rett etter fødselen som gjorde at han har fått lærevansker/hørselproblemer/konsentrasjonsvansker?

Hva tror dere?

Bø vi ta en test og i tilfelle når er tidspunktet å gjøre dette på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt fikk også hard medfart under fødsel. Kjenner ikke til om han var uten oksygen - ville vel fått beskjed om dette. Min gutt ville ikke ut og mot slutten av fødsel ble det litt hektisk. Han fikk kiss og kolikk.

Heldigvis fikk jeg keisersnitt med mitt andre barn.

Min gutt er også ekstremt aktiv. Han vil bare løpe og løpe - har ikke tid til å lære. Han har ikke noe problem med hørsel. Alle testene viser normalt. Har hørt om barn som hører dårlig og da viser det seg at de har ekstremt mye voks ( dette får man ikke bort med vask). Så ville iallefall fått en lege til å kikke inn i øret.

Har aldri før tenkt på at en vanskelig fødsel henger sammen med høyt aktivitetsnivå. Blir spennende å høre andre svar.

Skrevet

jeg har en BB som ikke pustet da han kom med ks. Broen AA hadde normal fødsel, og var frisk fra første stund. Merker en viss forskjell mellom de.

BB var et urolig barn. Måtte skjermes fra for mye bråk, aktivitet og trengte klare/faste rutiner. Svært aktiv krabat, og litt vanskelig for å konsentrere seg. Ble forklart at dette kan komme av hard fødsel.

Ville tatt gutten for testing om jeg var deg, for hørselen. Hørsels problem kan også komme av dette, slik jeg forstod deg. BB er sen med språket, AA tidlig. Han ble testet, men hadde normal hørsel. Merker jeg må legge litt mer til rette for BB, og jeg vil nok informere skolen når den tid kommer.

Skrevet

Hadde vært interesant og funnet ut om det er forsket noe på dette emnet? Er det noen som vet?

Skrevet

Uff,dette hores litt teit ut,men det faar staa sin prove.

I nederland gaar det en serie om barnehviskeren.

Han som kan kommunisere med barn opp til 4 aar. Det er barn med forskjellige problemer.

Han heter Ogivil til etternavn.Tror det slik det skrives.

Mange foreldrer faar beskjed av han til aa ta ungen med til sukehus eller institusjoner der det har skjedd ting.Enten med barnet selv eller med en av foreldrene.

Kanskje det hadde vert en ide aa stikke innom sykehuset for aa vise ungen hva og hvor alt skjedde.

Gaa paa nett aa finn litt ut om denne barnehviskeren.Verdt aa prove:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...