Nr 2 ;) Skrevet 25. september 2007 #1 Skrevet 25. september 2007 Hei! Noen som har en klar definisjonsforskjell på kynnere og rier? Har nenlig ikke vært plaget med kynnere tidligere i svangerskapet, men har fått noen "sammentrekninger" (som jeg synes er vonde) i ettermiddag og kveld. Fordi jeg er på overtid håper jeg jo at det er fødselen som er i gang! Takk for evt svar
Honning&Nora_87 Skrevet 25. september 2007 #2 Skrevet 25. september 2007 Nå skal ikke jeg kalle meg noen ekspert her.. men jeg har både kynnere og rier. Det er en en stor forskjell, iallefall for meg.. Sånn som jeg opplever det er at kynnere strammer bare magen og kan være både svake og sterke.. men rier opplever jeg som at de begynner i ryggen og jeg får mens smerter i undelivet, som en krampe.. beveger seg ned i beina og toppes av at magen strammer seg sterkere enn kynnere.. Kjennes ut som en bølge av veldig vondt kommer... Jeg har også fått følelsen av at beina mine blir dratt i her sin rettning.. :os Både kynnere og rier kan være regelmessige, men er du usikker ville jeg ringt føden.. de er der for å hjelpe. Jeg er første gangsfødene, så jeg skal ikke si jeg er ekspert... men da har du min erfaring i allefall... Lykke til.. håper det skjer snart!
alines Skrevet 25. september 2007 #3 Skrevet 25. september 2007 Jeg er førstegangsfødende, men havnet på sykehuset i uke 32 med premature rier. Ble satt på drypp for å stoppe fødselen... Nå er jeg i uke 38 og har masse kynnere og murringer/mensensmerter hele tiden... Jeg synes det var veldig stor forskjell på kynnere og rier... Riene kom i tak.... Det var en helt annen "vondt" enn kynnere... Kan sammenligne det med skikkelig magevondt som kommer i tak... Ble også mere og mere kvalm når takene kom.. Følte at det presset veldig på i tillegg, akkurat som at jeg måtte på do.. I slutten kastet jeg også opp når takene var som verst.... Dette er ihvertfall min opplevelse av rier... Så jeg er ihvertfall ikke i tvil lenger hvis jeg skulle få rier...
Nr 2 ;) Skrevet 26. september 2007 Forfatter #4 Skrevet 26. september 2007 Takk for svar! Hmm..ikke lett å forstå seg helt på dette her, oppleves jo ganske individuelt. Har klart å sovet litt innimellom, men våkner av se sterkeste, smertefulle sammentrekningene. Skal til jordmor nå kl 09.00, får høre mer med henne. Håper likevel ikke dette "bare" er kynnere, som skal plage meg i dagesvis...
Vektbaby, prinsesse 07 + spire Skrevet 26. september 2007 #5 Skrevet 26. september 2007 Jeg er førstegangsf, men var også innlagt (da jeg var 33+4 uker på vei) på sykehus med premature rier og drypp. I motsetning til de andre opplevde jeg sammentrekningene som smertefrie og ble temlig overrasket da jeg fikk beskjed om at jeg hadde 3 cm åpning! Likevel merker jeg STOR forskjell på kynnere ogrier! Det er vanskelig å forklare, men rier er mye sterker. De kommer rullende over man som en bølge. De bygger seg opp og man kjenner tydelig når de kommer. Jeg er i uke 40 nå og har mye sterke menssmerter og vonde kynnere, dette er slitsomt, men jeg vet likevel at det ikke er de etterlengtende riene. Rier kommer også regelmessig og gir seg ikke etter et par timer som kynnere plerier å gjøre. Dersom du er usikker ville jeg kontaktet føden, de kan gi deg et sikkert svar på om det er kynnere eller rier. Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå