2 Sommerbarn Skrevet 25. september 2007 #1 Skrevet 25. september 2007 Vet at jeg har hørt om at man har rett til å lese sin egen journal, men kan man få den? Jeg skal skifte lege og lurte på om jeg kunne få en utskrift av journalen min slik at jeg vet hva som står der og hva den nye legen leser. Har hatt samme legen i 20 år så det er ganske mye som står der vil jeg tro. Kan jeg bare ringe legekontoret og få tilsendt journalen?
mamma-til-2-jenter Skrevet 25. september 2007 #2 Skrevet 25. september 2007 Ja, vi har iallfall fått det. Koster en 70-80 kr tror jeg.
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 25. september 2007 #3 Skrevet 25. september 2007 Jepp, men mulig du må betale litt for det
Gjest -<<- Skrevet 25. september 2007 #4 Skrevet 25. september 2007 Ja. Vanligvis må du betale noen kroner for jobben de har med å skrive ut/kopiere og sende.
Gjest Skrevet 25. september 2007 #5 Skrevet 25. september 2007 selvfølgelig har du rett på utskrift av journalen din ! det eneste de kan kreve er et gebyr på 70 kr. men ville nok gått selv eller få den sendt rekomandert. du vet også at du har rett på hele journalen din ....ikke bare en utskrift.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 25. september 2007 #6 Skrevet 25. september 2007 Ja med mindre enn at det er fare for din egen helse om du leser det. Feks om det står der at du er rablende gal får du nok ikke lese. Men ikke sikkert du får kopi, mulig du bare får se gjennom den på legekontoret.
Amazed..♫ 01.02.2012 ♫ Skrevet 25. september 2007 #7 Skrevet 25. september 2007 Jeg har fått fødselsjournalen på datteren min tilsendt fra sykehuset, ringte opp og ba om det, og det gikk vel en uke før jeg fikk den. Betalte 70 kr for det.
Gjest Skrevet 25. september 2007 #8 Skrevet 25. september 2007 dette er det som står i Lov om pasientrettigheter (pasientrettighetsloven). -------------------------------------------------------------------------------- Oversikt Hele loven Første Forrige Neste Kapittel 5. Rett til journalinnsyn § 5-1. Rett til innsyn i journal Pasienten har rett til innsyn i journalen sin med bilag og har etter særskilt forespørsel rett til kopi. Pasienten har etter forespørsel rett til en enkel og kortfattet forklaring av faguttrykk eller lignende. Pasienten kan nektes innsyn i opplysninger i journalen dersom dette er påtrengende nødvendig for å hindre fare for liv eller alvorlig helseskade for pasienten selv, eller innsyn er klart utilrådelig av hensyn til personer som står pasienten nær. En representant for pasienten har rett til innsyn i opplysningene som pasienten nektes innsyn i, med mindre representanten anses uskikket for dette. En lege eller advokat kan ikke nektes innsyn, med mindre særlige grunner taler for dette. Reglene i § 3-3 og § 3-4 om andres rett til informasjon gjelder tilsvarende for innsyn i journal. Nærmeste pårørende har rett til innsyn i journal etter en pasients død, om ikke særlige grunner taler mot dette. Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om retten til innsyn i journal, herunder bestemmelser om betaling for kopier. § 5-2. Retting og sletting av journal Pasienten eller den som opplysningene gjelder, kan kreve at opplysningene i journalen rettes eller slettes etter reglene i helsepersonelloven § 42 til § 44. § 5-3. Overføring og utlån av journal Pasienten har rett til å motsette seg utlevering av journal eller opplysninger i journal. Opplysningene kan heller ikke utleveres dersom det er grunn til å tro at pasienten ville motsette seg det ved forespørsel. Utlevering kan likevel skje dersom tungtveiende grunner taler for det. Overføring eller utlevering av journal eller opplysninger i journal skal skje i henhold til bestemmelsene i lov om helsepersonell.
Fishbone Skrevet 25. september 2007 #9 Skrevet 25. september 2007 Ja, du kan få utskrift av journalen din, jamfør Lov om pasientrettigheter. Noen legekontorer tilbyr forklaring av ord og uttrykk, gjerne gitt i form av legetime eller ved lesing sammen med en sykepleier. Noen legekontorer mener dette er et krav, men innledningen og forklaringen til loven gitt av Helse- og Sosialdepartementet sier noe annet. Du er ikke pliktet til å ta i mot hjelp om forklaring av ord og uttrykk, og du er ikke pliktet til å bestille og betale for en legetime for dette. Det er trygdekontoret som til enhver tid setter prisen for utskrift av pasientjournal, for tiden er denne satt til 70 kroner. Hvis du ikke henter journalen din ved personlig oppmøte på legekontoret, skal denne tilsendes deg som rekammdert post. Dette fordi Lov om helsepersonell sier at taushetsplikten går så langt at legekontoret skal hndre at andre får sjansen til innsyn i din journal. Dette vil si at vanlig postgang ikke er sikkert nok, og dermed må tjenesten rekommandert brev benyttes. Videre er det slik at alle bilag til pasientjournal skal skrives ut når pasient ber om innsyn. Dette er alt fra prøvesvar, prøveresultater til røntgenbilder. Røntgenbilder står i en særstilling, siden disse tilhører helseinstitusjonen som ar tatt bildene (oftest et sykehus). Original røntgenbildene kan ikke bes utlevert, men kopier kan lages (gjerne lagret på cd) mot vederlag (også 70 kroner). Det er kun ved nødrett at innsyn kan nektes. Det er strenge regler for dette. Hvis det er slik at en person regnes å være farlig for seg selv, kan personen nektes innsyn. Men når denne faren er over, har personen rett på innsyn i alle vedlegg til og hele sin pasientjournal. Legekontoret kan ikke nekte innsyn på grunnlag av at de er redde for at du skal finne feil i journalen din og kreve retting, og det er dessverre slik at mange legekontorer praktiserer dette. Skulle du få problemer med innsyn og utskrift av egen pasientjournal, så kan du ta kontakt med kommunelegen. Da må legekontoret sende din journal til kommuneoverlegen vederlagsfritt, og kommuneoverlegen tar stilling til om nødrett kan påberopes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå