Anonym bruker Skrevet 25. september 2007 #1 Skrevet 25. september 2007 Må begynne med å fortelle hva som er bakgrunnen til mine tanker, før jeg kommer med spørsmålene! Saken er, eg har helt fra tulle mi kom til vært bestemt på at vi skal vente med unødvendig sukker lengst mulig. Fordi jeg ikke ser grunnen til å putte i babyer kake før de vet hva det er og vil ha det og fordi min farmor hadde diabetes 2 og vi har overvekt i familien(arvelig) Igår var vi i et familieselskap og min pappa hadde mi tulle på fanget(8mnd), pappa og familien ertert meg som vanlig med hva tulla skulle få, is, kake, brus osv. å jeg sier tydelig fra at det får hun ikke. Men så tar pappa min likevel å lar henne smake kake. jeg blir sint og sir at han kan gi meg datteren min tilbake om han ikke kan rekspekterer meg å legger ut om kostholdsykdommer og alle mine argumenter. Det kommer da frem at han samme dag har vært hos legen å fått diagnosen selv, deabetes 2. Må si jeg blir skremt, å føler nå at det er ennå viktigere at vi lever så sunt og lærer jenta vårs å like sunn mat først(hun elsker vann og brødskiva er helt topp) Pappa og frue har selv nå ei jente på 15mnd å hun fikk smake kake da hun var 3mnd og spiste hele kakestykker da hun var 6mnd. Får pepsi max som tørstedrikk nå hver dag. Å hun har deabetes 2 på begge sider av familien, jeg har bare på fars siden. Nå har jeg bursdag til helga og har litt lyst å feire uten kaker, for å understreke hvor viktig det er for meg dette med kosthold(litt prinsippsak er det også) Er det bare teit av meg?
Anonym bruker Skrevet 25. september 2007 #2 Skrevet 25. september 2007 oi, ble langt å rotete, men håper på tilbakemelding om dere orket å lese:) Hi
Anonym bruker Skrevet 25. september 2007 #3 Skrevet 25. september 2007 Synes det høres veldig fornuftig ut jeg. Ganske utrolig at de ga barnet på 3 mnd. sukker med den sykdomshistorien. De har virkelig ikke skjønt noenting om hvor viktig kosthold er.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2007 #4 Skrevet 25. september 2007 Jeg synes du har mange gode argumenter. Det er hverdagsmaten hjemme hos dere i de neste 18 årene som gir henne grunnlaget for matvaner i livet, ikke enkelte unntak nå og da. Tydelig at de synes det er morsomt å erte deg. Kanksje hvis du holdt litt lavere profil hadde det ikke vært noe tema i familiselskapene. Men det er sikkert vanskelig når du ser faren din ikke vite sitt eget beste. Her får 3-åringen kake av og til, men da i små stykker. Har vi besøk og setter fram kake er det fort og fort inn med kakefatene eller bare små mengder vi setter fram. Når det er aktuelt setter vi fram ting etter at de har lagt seg. Jeg synes ikke Pepsi Max og hele kakestykker er babymat.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2007 #5 Skrevet 25. september 2007 Tusen takk for svar, godt å høre at det ikke er jeg som er helt fjern, selv om jeg er en smule hysterisk kanskje:) Ja, prøver å holde lav profil, men de har så lyst å gi henne søt, begynnte tidlig å skullle gi henne is(snakker vi om når hun var et par uker) så må jo si ifra at det ikke var min plan, å siden har det vært populært å erte meg med det, å må si jeg ble ganske sint når pappa ga henne kake, for det var sikker mest for å provosere meg, å jeg ble provosert! Hun skal nok få smake litt kake og annet godt, skal ikke være hysterisk, men mener det haster jo ikke med all det sukker ennå! Hun vet ikke hva det er og savner det ikke. Nå var planen min å holde selskap å vise at man kan kose seg uten kaker, tenkte å lage rundstykker med godt pålegg og kanskje fruktsalat istede for kake. God plan? Eller vil det slå feil ut tro? mer erting.. Hi
bee* Skrevet 25. september 2007 #6 Skrevet 25. september 2007 blir litt kjipt å ikke ha kaker da men lag noen som ikke er proppa kansje..
bee* Skrevet 25. september 2007 #7 Skrevet 25. september 2007 og poengtere at det er LITE sukker i de..
Anonym bruker Skrevet 26. september 2007 #8 Skrevet 26. september 2007 Her er oppskrift på sjokoladekake for diabetikere. (inneholder litt sukker da) http://www.diabetes.no/index.asp?id=26152 NB! barn under 3 år skal ikke ha kunstig sukker!
Anonym bruker Skrevet 26. september 2007 #9 Skrevet 26. september 2007 Men det er jo en god ide med rundstykker ol. også da. Det er jo MASSe godt uten sukker som passer til bursdagsfeiring! Druer, popcorn, ost og kjeks, tapas, nøtter...
VinterSol+2 Skrevet 26. september 2007 #10 Skrevet 26. september 2007 JEG HOLDER SÅ MED DEG!! barn får tidsnok i seg nok sukker. så lenge de er fornøyd med vann, brød og en banan, så er jo det supert!! og denne sukkerfrie bursdagen høres deilig ut! du trenger ikke poengtere det en gang, bare se om folk trives og legger merke til det! må bare si at jeg selv som barn hatet bursdager. altså, jeg syns det var gøy, men jeg ble alltid så dårlig. viser seg at jeg får migrene av sukker, så de godteposene en alltid fikk på 80-tallet var ikke noe for meg! først hyper, så hodepine og dårlig. =ikke moro
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå