Gå til innhold

Angående dåp + kostnader

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er fremdeles i tvil om jeg skal døpe sønnen vår eller ikke. jeg vil, men sambo vil ikke. har fått ok fra han eller en slags: du bestemmer....

det jeg tenkte på er har man gudmor + gudfar + 4 faddere? eller er det 6 faddere.?

hva pleier kostnaden å bli med selskap etterpå? tenkte middag + kaffe. har ganske stor slekt. men tenkte å inv nærmeste familie + leie lokale.... lokalet jeg vil leie koster 750 kr

noen som husker sånn ca hva de brukte?

noen som har noen lure råd/tips på ting man kan gjøre/servere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei!

du skal ha minimum 2 faddere, maks 6

gudmor er den som bærer til dåpen, det kan man gjøre hva man vil ut av.

vi hadde ca 30 mennesker inne på middag, og åpent hus til kaffe, tenker det var 40-50 mennesker innom.

kjøpte lapskaus fra Holes i Horten, lapskaus+marsipankake ble ca 1500kr.

så ba vi tanter, onkler og villige venner om å ta med seg en kake, kjøpte noen poser kaffe, servietter og to kasser brus.

Vi pyntet enkelt, ikke noen dyre svære greier, og kostnadene totalt kom vel på under 2500.

lapskaus er en kjempeting å servere, du kan bestille litervis fra et cateringfirma eller meny, og så varmer du opp rett før. alltid noen som gjerne vil hjelpe til og de kan gjerne varme i store kjeler:)

på meny har de kassepris for brus, og har du en kaffetrakter eller to, er det bare å trakte i vei, ha på tvkanner ol.

det koster ikke noe med selve dåpen, men en av foreldrene må være medlem av det kirkesamfunnet dere vil døpe barnet i.

faddere må være over 16 år

håper dette kunne være til noe hjelp da, iallefall! :)

Skrevet

vi har bare bedt barnets besteforeldre, oldeforeldre og onkelfamiliene. hatt det hos mine forldre. i eldste sin dåp hadde vi koldtbord og kaker. i yngste hadde vi smørgåstårta og kaker

Skrevet

Vi hadde nylig navnefest med 25 gjester (pluss 3 barn). Hadde tapas, kjøpte inn alle råvarer og brodern var kokk, så det sparte vi oss litt penger for. betalte heller ingen ting for leie av lokale. Men budsjettet ble omtrent slik:

Invitasjoner og bordkort: 600 kr

Bordpynt & kakepynt: 800 kr

Blomster; 1200 kr

Mat & drikke+kaffe: 4000 kr

Marsipankake m/ navn: 500 kr

Klær til navnefestbarnet: 1500 kr

Navnefestseremoni: 1500 kr (gratis ved dåp)

SUM: 10 100 kr

Kakene bakte vi selv foruten en. Hadde en kjempekoselig fest som var verdt hver krone :)

Skrevet

det heter vel ikke gudmor og gudfar lengre.

før var det sånn at de som bar ungen til dåpen var gudmor/gudfar....nå er det faddere....vi har seks faddere, men kaller to av de gudmor og gudfar...

vet ikke hvorfor det ble slik....

og man må ikke ha seks faddere=)

svigers leide lokalet da de fikk rabatt på det.

vi lagde maten selv. hadde koltbord....

vi betalte pynten og brusen og salami(jeg liker ikke spekkemat og en del av ungene likte det heller ikke så vi kjøpte salami)

Pynten kom på 1700 kroner. da var det blå lys, servietter og sånne smålys som kan sette nedi ett glass med vann, flyteys og en slags remse med blåe perler som vi hadde rundt.

Den andre maten betalte svigers. de kjøpte fem hele kyllinger og delte opp, loff, potetsalat og slikt....behøver ikke bli så dyrt....

Du kan jo også ha navnefest for ungen in, hvi samboeren ikke vil døpe han i kirken.

Minuset er jo da om ungen din vil konfirmere seg i kirken når den tid kommer så m han døpes...men det er da enda noen år til...

har du noen venninner/vennepar so har døpt ungene sine? ta en snakk med di...jeg var skikkelig usikker på hvordan alt skulle gjøres, men det gikk greit....og ja, ,vi bestilte en kake til 400 kroner med bilde av elias på...resten bakte andre...=)

er det noe mer detaljert du lurer på så send meg en PM=)

klem fra meg

Skrevet

Vanlig er 2, 4 eller 6 faddere. De fleste jeg kjenner har 4.

Vi gjør det slik: Middag for faddere, besteforeldre og ei svigerinne, til sammen 11 stk. Treretters middag med forholdsvis enkel meny, 360 kr pr kuvert. Svigerfar har sagt han skulle betale, men det var etter ei halvflaske cognac.. Så vi har regnet den utgiften i vårt eget budsjett.

Kaffen blir 18 personer (vi har valgt å bare invitere nærmeste slekt), og svigers har sagt seg villig til å ha det hos seg. De har masse plass. Kaker baker vi selv. Så dåpen blir nesten gratis for vår del, det blir bare eventuelt middagen, samt ingredienser til kaker, litt bordpynt og noee å drikke til store og små. Maks 6000.

Skrevet

bare en liten kommentar.....

en av foreldrene behøver ikke være medlem av statskirken hvis du skal døpe i den norske kirke.

her er det bare meg og jeg står ikke i kirken

Skrevet

vi betalte vel drøye tusenlappen. alt inkludert...

Skrevet

Oi tusen takk for gode svar :)

Må nok gruble litt videre på det. :)

Det viktigste er jo å få til en liten samling. trenger ikke koste all verden.

Skrevet

å?

vi fikk beskjed om at en måtte være medlem, men var sikkert noen andre som sa det da;)

Skrevet

vi har akkurat hatt dåp, og det var veldig hyggelig. En fin tradisjon for begge familier til å møtes, i tillegg til den religiøse delen.

Vi hadde 5 faddere, hvorav søsteren min er gudmor(hun bar til dåpen).

Jeg laget koldtbord til 30 mennesker, og det var veldig greit. Søsteren min hadde med thai scampi, og bakte en kake. En venninne laget en pai. Jeg dro til Sverige og kjøpte kjøtt og vin.

Laget roastbeef, spanske kjøttboller, spekemat, kyllingvinger, røket laks, pai og scampi, cæsar salat, vanlig salat, eggerøre, kaviar med rødløk og rømme, 4 oster og masse godt brød.

Søsteren min laget en kake, en av fadderne laget kake og jeg laget kake. Holdt i massevis.

Kjøpte brus/farris i kasse på meny, vin fra Sverige og champis fra tax-free. Og så var det selvfølgelig kaffe.

Kjøpte lyng i potter, hvor jeg stakk nedi 3 hvite roser i hver. Effektfullt og veldig pent.

Tipper alt kom på 6000,- og da har vi endel vin igjen:O)

Vi valgte å ha selskapet hjemme, og sparte dermed kostnader på det. Ble litt trangt, men veldig personlig og hyggelig.

Forrige gang vi hadde dåp, bestilte vi snitter og kake fra matspecialen. Kom på ca 2500,- for 25 personer. Så var det blomster og slikt i tillegg. Totalen den gang ble ca 4500,- tenker jeg.

Lykke til hvis du velger å ha dåp.

Totalt kom alt på

Skrevet

Dåpen kan i prinsipp koste alt fra ingen ting til mange mange tusen, det viktigste er å samles er det ikke? :-)

Har du pengene og ønsker en kjempe fest så gjør det, men har du ikke det - og likevel ønsker en fin dag for barnet ditt så lar det seg gjøre også.

Mange som lager koldtbord etc og har det hjemme.

Lykke til med planleggingen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...