Gå til innhold

<fått påvist B12 mangel for n`te gang....

Crazywoman

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva i husleste er galt med kostholdet mitt? Utenom litt VEL mye lakris og nachos på lørdager er jeg ganske sunn (TRODDE jeg da...).

Kan noen hjelpe? Er jo redd for at mitt kosthold ikke er bra og smitter over på snuppa...

FROKOST: 1 skål med havrgryn, musli eller banan og melk

LUNSJ: 2 grovbrødskiver med leverpostei/skinke/sevelat/makrell i tomat eller salat med kylling

MELLOMMÅLTID: godmorgen youghurt evt cottage cheese med lettsyltetøy

MIDDAG: kylling, fisk karbonnadedeig, kyllingpølser med fullkornsris/fullkornspasta/potetmos og div grønnsaker

KVELDS: samme som lunsj

Hva bør jeg spise mer eller mindre av?????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har og B12 mangel. Har fått beskjed om at det er B12 i kjøtt.

Får du ikke B12 sprøyte eller tabletter av legen da?

Jeg får tabletter.

Skrevet

Jeg skal få sprøyte gruer meg veldig!!!

Skrevet

Det går nok bra:-)

Jeg håpte jeg kunne få sprøyte, da hadde jeg sluppet å tenkt på den pilla hver dag...

Skrevet

Hmm, rart at ikke legen din har informert deg om hva årsakene kan være, det syns jeg du bør ta opp med han/henne...

Jeg selv har B12-mangel, men det kommer ikke av at jeg spiser for mye eller for lite av noe, det kommer av at kroppen min mangler evnen til å ta opp B12 på vanlig måte, dette heter perniøs anemi, og jeg må få B12 sprøyta inn i rompeballen hver 10 uke for at det skal være litt i systemet mitt:)

Skrevet

No need to worry, den gjør absolutt ikke vondt:) Har fått den i 10 år nå og det har aldri gjort vondt:)

Skrevet

Spis rå lever...

Det var behandlingen i gamle dager....

Skrevet

Fra spøk til alvor:

Du kan jo prøve tilskudd av TrioBe, men hvis du mangler det såkalte Intrisic faktor i maven så vil ikke B 12 bli tatt opp - da utvikler du noe som heter Pernisiøs anemi (som nevnt over).

Tas ikke B 12 opp i maven så må må du ha B 12 i sprøyteform. Så det er jo viktig å finne ut årsaken til mangelsykdommen din.

Lykke til :-)

Skrevet

Jeg får også B12 sprøyta hver 3 mnd, og det gjør absolutt ikke vondt!! Forstår heller ikke hvorfor du ikke har fått den beskjeden som hun over her skriver...at det er noe med at kroppen din trenger mer B12 for å suges opp i tarmen enn det kroppen din selv gir...

Skrevet

TUSEN TAKK for alle svar! Skal spørre i morgen. Har time da. Men sjokkerende nok ikke hos fastlegen min da heller. Når er hun på jobb egentlig??? Sukk....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...