Gå til innhold

foranliggende morkake?

Anbefalte innlegg

Skrevet

da jeg var på ordinær ul sa jordmor at jeg hadde foranliggende morkake, har ikke tenkt så mye over det egentlig. MEN nå har jeg lest masse om det og det virker som det er en risikofaktor, og at mange føder tidlig, og får sene blødninger med dette. + at alle jeg har sett som har dette ved fødselstid har tatt keisersnitt. skulle ikke jeg da ha hatt en ul senere for å se om den har flyttet på seg? spurte jordmor om det hadde noe betydning at den var f.l. men hun trodde ikke det, bare at det var vanskeligere å finne hjertelyd. er nå 23+4.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stengte morkaka for "utgangen"?? Hvis den ikke gjorde det er det ikke noe å bekymre seg for tror jeg. Det står vel noe om de på papirene du fikk med deg tenker jeg som du kan ta med til lege/jm neste gang du skal på kontroll og spørre de.

Skrevet

Du har morkaken på fremsiden du som det høres ut på jm, og det er jo ikke farlig. Når man har forliggende morkake må man inn på sjekk i uke 32 for da blokkerer den åpningen slik at det sjekkes om den har trukket seg opp. Og i nesten alle tilfeller har den det, så jm og leger er ikke bekymret for dette :-)

Jeg har det også og skal inn til ul i uke 32 for å sjekke det, men jeg er ikke bekymret, for den er sikkert borte fra åpningen nå :-)

Skrevet

Jeg har foranliggende morkake. Det har skapt en del blødninger hittil i svangerksapet. Jeg skal på ekstra ul i uke 32 og hvis det ikke har skjedd noen endringer blir det planlagt keisersnitt. Jeg fikk beskjed om å være forsiktig med løfting og bæring (jobber i barnehage). Og ellers om å ta det med ro.

Skrevet

Foranliggende morkake er ikke noe problem - annet enn at det kan være vanskelig å finne fosterlyden pga polstringen - og at det kan ta lengre tid uti svangerskapet før du kjenner liv sjøl. Det du har lest om er når morkaken stenger for "utgangen":-) Det er noe annet! Jordmor ville helt sikkert ha tatt opp dette med deg om det var et problem - det er jo derfor du er der! Ikke les alt mulig rart på internett og bekymre deg unødig.

Skrevet

tusen takk for svar. sist graviditet hadde jeg lavt liggende morkake som sperret for fødsel, men den flyttet seg. men foranliggende morkake betyr jo at den ligger foran i magen, lengst ut mot huden, er det ikke så? har ikke anelse, jm skrev ingenting på papirene, hverken mål eller noe og hun var russisk så jeg skjønnte ikke mye. men tror jeg vil insistere på en sen ul for å være sikker. har vært så mye denne graviditeten som både jm og lege har tatt feil av og jeg selv har måttet funnet løsning på gjennom andre leger og spesialister..

Skrevet

Dæven så uheldig da - russisk jordmor med dårlig norsk... Hehe da skjønner jeg du lurte på om du hadde gått glipp av noe ja. Du får forhøre deg nærmere neste gang:-) Og kanskje ha med russisk tolk? :-) Lykke til.

Skrevet

Jeg har også fått vite av j.m. ved kaukeland, at jeg har foranliggende mk. Dette har bekymret meg og jeg tokk opp dette med min lege. Hun sa at hun ble veldig overrasket for at jeg ikke fikk noe mere oppfølging om dette fra haukelands side. Hun sa videre at det var svært farlig med en mk som stenger passasjen for barnet, og at dette kunne skape livstruende blødninger. Hun mente også at det måtte brukes e k.s. for å utløse barnet i disse tilfeller og dette må blanlegges før fødsel. Hun ringte til H.land imidlertid og fikk beekreftet at det de mente var mk. ligger på fremside av magen, og ikke selve utgangen til barnet. Puh så lettet jeg ble:)

Helt utrolig hvor mye beskymringer en misforståelse kan skape.

Lykke til og spør grundig hva de mener med for. ligg.

Skrevet

Min ligger å sperrer for mormunnen. Jordmor og lege sa at den overlapper, noe de syns var forunderlig. Det er ikke farlig sånn i svangerskapet sa de, men det er farlig hvis fødselen setter i gang og morkaka ikke har flyttet seg. Derfor oppfølging i uke 32.

"Flaks" at jeg begynte å blø på onsdag for da fikk de sjekka det igjen. Fikk beskjed om at den lå foran mormunnen da jeg var i uke 15, mens på ordinær ul i uke 18 sa hu dama at den hadde flyttet seg og alt så fint ut. Nå er jeg i uke 23 og den har slettes ikke flyttet seg sånn som hun sa....hmmm....

Skrevet

Hei!!

Så vidt eg veit er dette heilt ufarleg (så sant den ikkje stengjer for barnet ved fødsel). Hadde morkaka liggande på framsida ved 1.sv.skap. Ingen komplikasjonar hverken ved graviditet eller fødsel. Ingen ekstra oppfølging her... Er no halvegs med nr.2, og morkaka plassert på framsida no og. Tenkjer at det kan vere en fordel, for då er jo barnet betre beskytta mot støt/slag:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...