lille_my:) Skrevet 25. september 2007 #1 Skrevet 25. september 2007 Hei:) Trenger litt hjelp med forklaring på strikkeoppskrifter og hvordan man "tolker" disse... Har akkurat greid å slutte og røyke, og trenger noe å holde fingrene i Det eneste jeg kan er forskjellen på rett og vrang, he he! Men hvordan får man til noe så enkelt som ribbestrikking? Har forsøkt og finne noen internettsider som er forklarende, men uten hell... Håper noen tar seg tid til å svare:)
Tobias og Robin Skrevet 25. september 2007 #2 Skrevet 25. september 2007 Hei... Ikke superflink på dette jeg heller, men tror ribbestrikk er hvis u f.eks strikker to rett så to range, slik at det blir sånn elastisk? ( eller 1 rett og 1 rang da)... Tror du det kan være det du er ute etter? Jeg tror det er sånn som det er øverste del av ullsokker? Ble rotete dette, men håper du forstår det jeg mener...
Erisa* Skrevet 25. september 2007 #3 Skrevet 25. september 2007 Heisann! Hvis du ikke strikker på rundpinne, men bare rett fram og tilbake, vil du få ribbestrikk hvis du bare strikker rett hele tiden. Bare send meg en pm hvis du lurer på andre strikketing, jeg har en del erfaring:) Kjempelurt å begynne å strikke når du slutter å røyke! Skryt skryt:) Bra at du slutter å røyke;)
Erisa* Skrevet 25. september 2007 #4 Skrevet 25. september 2007 ja jeg har dødsgod peiling;p helt sant som den over meg skrev! Det jeg svarte på var rillestrikk, ikke rart man blir forvirret... Ribbestrikk = 1rett, 1 vrang, 1 rett, 1 vrang. Dobbel ribbestrikk: 2 rett, 2 vrang etc Neste runde strikker du rett på rett og vrang på vrang. Sorry!
lille_my:) Skrevet 25. september 2007 Forfatter #5 Skrevet 25. september 2007 takk takk, begge to, sitter med pinner og garn i alle retninger og veiver, men oevelse gjoer mester eller hva?
lille_my:) Skrevet 25. september 2007 Forfatter #6 Skrevet 25. september 2007 he he, visste ikke at det var noe som het rille strikk engang, jeg! LOL! hva ser det ut som da? skal strikke et skjerfg til samboeren min! he he, stakkars mann!
Erisa* Skrevet 25. september 2007 #7 Skrevet 25. september 2007 Rillestrikk: da får du "bølger" på horisontalen, mens ved ribbestrikk blir det "bølger" i vertikalen. Det er ofte riller ved skjerf, og ribber ved sokker og nederst på luer. skjønner du?
kokosyklus Skrevet 25. september 2007 #8 Skrevet 25. september 2007 he he, "pinner og garn i alle retninger og veiver"...slik ville jeg sett ut også
lille_my:) Skrevet 25. september 2007 Forfatter #9 Skrevet 25. september 2007 takk for raadet:) he he! proever igjen! skal nok faa det til:)
Erisa* Skrevet 25. september 2007 #10 Skrevet 25. september 2007 Hvis du strikker skjerf er i alle fall det enkleste å strikke riller. Altså at du bare strikker rett hele tiden. Ser fint ut også Lykke til!
lille_my:) Skrevet 25. september 2007 Forfatter #11 Skrevet 25. september 2007 godt aa hoere at det ikke bare er meg som er helt blank! hadde aldri sett for meg at jeg kom til aa strikke noe som helst, men etter to dager konstant rengjoering og to dager med sudoku er det tid for nye prosjekter!
M*A*S*H* Skrevet 25. september 2007 #12 Skrevet 25. september 2007 Så hyggelig det er flere med kulemage som har funnet fram strikkepinnene:-) Jeg strikker babyteppe med små søte huller i. Når det er mørkt og spennende på tv blir ikke hullene der de skal være - hehe!
lille_my:) Skrevet 25. september 2007 Forfatter #13 Skrevet 25. september 2007 oi, du er jo avansert du da? faar man kjoept saanne oppskrifter? og finnes det en oversettelse noe sted om hvordan aa tolke de oppskriftene! er mektig imponert! litt feil er vel lov, da vet man at det er hjemmelaget;)
M*A*S*H* Skrevet 25. september 2007 #14 Skrevet 25. september 2007 Jeg har kjøpt oppskriften sammen med garnet - fra Dale. Hun i butikken min er svært så hjelpsom når det er noe "gresk" i mønsteret, nå har jeg lært meg både hull og flettemønster:-) *stolt* Jeg bryr meg ikke om de små feilene underveis - hjemmegjort er velgjort. Dessuten gidder jeg ikke rekke opp for sånne små skjønnhetsfeil. Det er kjipt nok å rekke opp når hullene til ermene dukker opp midt på rygg og mage på sparkebuksa - det har også hendt ja... Man lærer etterhvert;-)
lille_my:) Skrevet 25. september 2007 Forfatter #15 Skrevet 25. september 2007 LOL:) takk for godt tips!
Queen_of_the_road*2_gull Skrevet 25. september 2007 #16 Skrevet 25. september 2007 Legger en link til en strikkeskole til deg her jeg. God å ha når man strikker. http://www.garnstudio.com/lang/no/skole/strikk_index.php
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå