Gå til innhold

Noen erfarne fòdere her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg skal fòde (for fòrste gang...) i midten av november og kunne gjerne trengt noen praktiske tips fra dere mer erfarne.

-Hva trenger jeg aa ha med paa sykehuset til meg og babyen?

-Hvordan type klaer anbefaler dere aa kjòpe til babyen til den fòrste tiden? Ull, bomull, syntetisk? Sparkebukse med eller uten fòtter? Er det vanlig med body under sparkebuksa? Hvor mange plagg trenger jeg aa kjòpe? Jeg har virkelig ikke peiling....

-Hva trenger jeg av ammeklaer? Hvor mange bh-er og hva med disse innleggene? Er det lurt aa kjòpe en ammepute? Og hva med pumpe, maa man ha det?

Jeg kommer sikkert paa flere ting etter hvert. Haaper dere kan hjelpe meg.

Klem

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er jo ikke sånn supererfaren da, men har ihvertfall vært gjennom d en gang før...

-Jeg tok m flere sett til baby, og litt for lite klær til meg sjøl første gang.. Denne gangen skal jeg ta m mer til meg sjøl, og mindre til baby! Ble på sykehuset lenger enn forventet sist, og d ble dårlig m reine klær siste dagene... Baby fikk så mange gaver før vi dro hjem, at jeg igrunn ikke hadde behøvd å ta m noe! HAr kjøpt et "hjemreisesett" til h*n da.

-Brukte for d meste bomull på førstemann, men det er vel smak og behag. Brukte det vi fikk, og det var ikke lite! Kjøpte faktisk godt som ingenting til han skulle komme, men fikk fort for mye klær. Likte best bukser uten føtter, for jeg ble såååå lei av at han sprellet og satte fast begge beina i en fot! :) Han lå stort sett i body og stillongs hjemme, og brukte av alle de søte klærne hvis vi fikk ventet besøk eller var ute på noe. (født i januar)

-Brukte ikke spesielle ammeklær, men hadde fire gode amme-bher. Brukte ammeinnlegg i ull. Pumpe hadde jeg, og brukte den mye, men det kommer helt an på hvorden man produserer. Ammepute syns jeg er bortkastede penger,for man kan like gjerne bruke helt vanlige puter, tepper o.l.

Dette er mine erfaringer ihvertfall! Andre mener sikkert helt andre ting enn meg..

Skrevet

Det spørs litt på hvilket sykehus du skal føde på, selv fikk jeg tulla på SUS. Du får nok alt av klær, bleier og det du trenger til babyen mens du er innlagt. Ha med et sett med klær til hjemreise til babyen. Anbefaler at du kjøper klær av naturlige stoffer ikke syntetiske da det fort blir klamt for den lille. Her bruker vi kun body, joggebukse og sokker på jenta vår mens vi oppholder oss inne, og har på strømpebukser itillegg når vi skal ut. Vi hadde for få bodyer i str 50 (hun var 49 da hun kom til) men det fixet mannen min når vi kom hjem. Joggebuksene er av typen uten bein for da kan de bruke de lengre og en slipper at babyen "trør utav" buksene. Kjøp flanell bleiekluter på Sparkjøp. Glimrende gulpekluter! Den aller beste ammebhen kjøpte jeg på sykehuset på barsel! Fantastisk deilig uten knapper og sømmer som gnager, kjempe god som nattbh og!!(vi lekker ofte endel i begynnelsen;-) Spander på deg et par topper av typen Boob, kjempegode og enkel å åpne for "tilkomst". Disse brukte jeg også når jeg var gravid, og de ble ikke ødelagt i fasongen. Jeg kjøpte ammepute, ble ikke brukt da den var aaltfor høy/stor. Bruker heller en vanlig større hodepute som tilvanlig ligger i sofaen. En kan handle etter at babyen er kommet til. Bedre å handle for lite, enn å sitte med for mye ubrukt utstyr. Ammepumpe fikk jeg bruk for da jeg fikk brystspreng, men det er bare en ond sirkel. Beste tipset for å motvirke brystspreng i begynnelsen er å la den andre puppen henge fritt med et håndklede under for å samle opp mens du ammer.. Lykke til! :-)

Skrevet

Enig med Tutten-tei her :o)

Når det gjelder ammeinnlegg, hadde jeg både ull og engangs. Hadde faktisk ullinnleggene inne på puppen og engangsene utenpå. Hatet engangsene, for de satte seg så j&%¤g fast i sårene på brystvortene. Auuu.. Men de var grei å ha utenpå ullinnleggene så jeg ikke lakk melk igjennom.

Skrevet

Tusen takk for svarene deres:) Da har jeg hvertfall LITT mere peiling.... Problemet er ogsaa at jeg bor i Italia og vet ikke helt hvor jeg skal gaa for aa faa tak i diverse utstyr. Babybutikkene har ofte akkurat samme utvalg, alt er syntetisk og koster myyye... Kanskje jeg skal faa noen til aa sende meg noe fra Norge.... Det skal ikke vaere enkelt...hehe. Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...