hund&barn@fullrulle Skrevet 25. september 2007 #1 Skrevet 25. september 2007 Jenta vår har trolig dette. Kan jo være annet i melka, men prikktest slo ikke ut og symptomene svarte gjerne til at hun reagerer på melkesukkeret. Dette kan ikke testes før hun er 3 år i allefall. Hun har en del utslett og vi synes dette har forverret seg når hun har fått melk, men legen mener det er atopisk eksem Utslett av melk burde komme i bøyene på armen o.l. Men at hun bæsjer mye, tynnere og veldig surt av melk hørtes ut som reaksjon på sukkeret. Da tar de det visst ikke opp og det blir liggende i tarmen å gjære som alkohol og stinker. Det er vår erfaring også.. Noen fler med sånne barn? Har dere sjekket ut hva de tåler og ikke? Ren melk skal vi holde henne unna lenge ennå, men tenkte teste ut matvarer som inneholder noe melk..
happybirthday Skrevet 25. september 2007 #2 Skrevet 25. september 2007 Er det laktoseintoleranse du mener når du sier allergi mot melkesukker? Melkeallergi er nemlig noe helt annet, og da reagerer man mot melkeproteinet. Når man lider av laktoseintoleranse så mangler man laktase, dvs enzymet som bryter ned melkesukkeret laktose. Jeg har laktoseintoleranse. Har også antatt at mine barn har det, selv om de ikke rent medisinsk har fått påvist det. Dette fordi de ser ut til å ha de samme plagene/symptomene som jeg, bare litt verre, og fordi jeg er av asiatisk opprinnelse. Og selv om barnefar er etnisk norsk, så har jo barna mine arvet ganske mye fra meg. Fra før av vet man at ca 70 % eller så av de med asiatisk opprinnelse lider av laktoseintoleranse. Arter seg sikkert litt forskjellig fra person til person m.t.p. hvor kraftige symptomene er. Men generelt kan man bli plaget av diare, luftplager med illeluktende promper, magesmerter og avføring som som sagt er løs/diareaktig og som på en måte flyter litt oppå nedi doskåla og kan være vanskelig å få skylt ned alt på en gang. (for å være litt detaljert og direkte). Det anbefales å kutte ut alt av melkeprodukter (dvs det som inneholder laktose) først, for deretter å gradvis tilføre melkeprodukter igjen i kostholdet. På den måten kan man finne ut hvilke melkeprodukter man evt. tåler, hvor mye man kan tåle av produktet og hva man må holde seg unna. Min yngste sønn på 5år ser f.eks ut til å tåle laktose dårligere enn meg. Det skal mindre til for at han får luft i magen. Og har han spist sjokolade eller fløteis, ser vi det gjerne på avføringen etterpå (enten samme dag eller dagen etterpå). Det ser også ut til at han får litt tendens til luft ol. av laktoseredusert melk. Kan bare nevne at du også må være obs på at de fleste halvfabrikata som posesupper, gryteretter, sauser, pølser m.m. inneholder melk. Så her må du prøve deg frem. Men norwegia/ hvitost kan man fint spise, selv om det er melkeprodukt, fordi det er noe med produksjonen som gjør at det ikke inneholder laktose. Også alle Gilde sine Go og mager-produkter har ikke melk i seg.
hund&barn@fullrulle Skrevet 25. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 25. september 2007 Hm. gubben som var hos legen med henne. Han hadde ikke kalt det laktoseintoleranse men forklaring av nedbryting av sukkeret i tarmen sa han da... Så er vel kanskje det da. Litt usikker jeg. Takk for rådet med norvegia Det visste jeg ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå