Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan en finne ut om en har senebetennelde, slitasjeskade eller leddgikt?

Uten å kontakte lege liksom...

Har veldig vondt særlig i håndleddene, har kommet og gått litt tidliger,

men har ikke tenk noe særlig over det..

I moren mins familie er det lang historie med leddgikt,

men med mor er legene usikre på om det er leddgikt eller slitasje,

eventuelt en kombinasjon..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går det an å finne ut av det da uten å kontakte lege?

Skrevet

Var det jeg håpet;)

For jeg vet at legen min kommer til å sykemelde meg dersom jeg går dit, men det har jeg ærlig talt ikke tid til...

Så visste ikke om det var ulikt med hvordan man kjenner smertene eller noe..

Skrevet

Du må nok igjennom en del prøver o.l for å utredes for leddgikt. En vanlig betennelse kan også være kronisk,dvs den kommer tilbake med jevne mellomrom,og kuren for slikt er ofte å holde leddene i ro/avlasta,gjøre øvelser og evt. fysikalsk behandling,samt spise smertestillende/betennelsesdempende,men er du gravid vet jeg ikke om det ville være så lurt.

Om du føler deg i stand til å jobbe,så kan ingen tvinge deg til sykemelding. Hadde jeg vært deg hadde jeg fått det sjekka,det tar tid med utrdening for sånt,så ingen kan konstatere noe ved bare å kikke på deg på en enkelt legetime.

Skrevet

okei... nei, jeg er ikke gravid, vi har tenkt å begynne å prøve om 10-11mnd... men er ingen måte man selv kan kjenne forskjell?

Skrevet

Er jo en del tegn man kan se etter,men mange diagnoser har fellestrekk,så det er ikke lett å finne ut av på egenhånd,nei.

Mange med leddgikt o.l får ofte betennelser,så om du har tegn på betennelse kan det være vanskelig å skille fra om det kommer pga ren overbelastning eller fordi det er gikt som forårsaker smertene og betennelsen.

Du kan prøve å følge med på hendene dine gjennom hele dagen,se om du hovner opp,blir stiv i leddene o.l,og om det er forskjell på varmt og kaldt vær,om det er verre på morgenen enn kvelden osv osv. Dette er ting som lege og fysio vil spørre deg om uansett,så kan være greit å ha fulgt med litt,så er det lettere for dem å finne ut av hva de skal gjøre med deg.

Gå til legen din og fortell om leddgikt-historia i familien,de problemene du har og hør hva h*n evt kan gjøre for å hjelpe deg/finne ut av hva det kan være. Noen betennelser er ganske stridige,og de er vanskelig å bli kvitt. Det blir ihvertfall ikke bedre av å fortsette som før,siden du ikke vet hva som forårsaker det. Kanskje er det bare feilbelastning,og at du med enkle knep kan legge om jobb og trening slik at du unngår å belaste håndleddene dine på samme måte som du har gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...