Gå til innhold

grøt framfor mme når barnet er over 4 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa er nå 4 1/2 mnd og har i 2 uker fått ca 2 flasker med mme i tillegg til mm måltidene ( 3-4 måltider pupp og 1-2 mme.) og hun er kjempe fornøyd med dette

Men så leste jeg et sted at man anbefaler at man begynner med grøt framfor mme til barn over 4 mnd som trenger tillegg til mm. Noen om vet hva grunnen til dette er?

Tenkte jeg skulle høre med HS på 5 mnd kontrollen, men er nyskjerrig...

.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fått beskjed om dette på helsestasjonen, og jeg må si at jeg ikke husker så godt grunnen i farta, og jeg syntes jo det er litt rart at grøt skal være bedre enn mme.

Skrevet

det er det jeg synes også.... Må nok ned dit å spørre en dag.

Skrevet

Vi fikk samme beskjed fra helsestasjonen når gullet passerte 4 mnd, at nå kunne vi begynne å erstatte deler av mme han fikk med grøt.

Årsaken til at vi fikk beskjed om dette var fordi den melken han nå fikk ikke var nok (han bel raskere sulten igjen) - og det sies at barn ikke skal ha mer enn 1 liter mme i løpet av døgnet. Så når vi passerte literen, så startet vi med grøt.

Har gitt ham smaksprøver en måned nå (han er litt over 5 mnd) og er nå oppe i full porsjon i grøt. Da gir vi kun vann som tørstedrikke til de måltidene. Han får grøt frokost og kveldsmat. Har så vidt begynt med frukt og middagsglass til middag, og da får han også bare vann til tørstedrikke. Men han spiser ikke så mye der enda, så han får litt melk etterpå.

Skrevet

Ja, det kan jeg jo skjønne... Men det er lenge til hun får så mye som 1 liter mme. Det blir rundt 300-400 ml om dagen:-)

Da avventer jeg litt til 5 mnd kontrollen og hører hva HS anbefaler da:-)

takk for svar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...