Anonym bruker Skrevet 25. september 2007 #1 Skrevet 25. september 2007 Overskrifta er litt ironisk, for det er slik jeg betegner meg selv, da jeg fødte for første gang(5 år siden).... Jeg har så lyst å gi dere noen få tips som jeg ikke fikk, men som jeg skulle ønske jeg fikk. Da hadde jeg sluppet å reist inn til sykehuset med et helt feil bilde på hvordan oppholdet ville bli, hvordan fødselen ville bli og hva man kan forvente seg av div..... 1. Jeg mannet meg opp på at "FØDSEL", det var fra man presset til ungen var ute. Det var det jeg gruet meg til. Nå gruer jeg meg til de eventuelle 10 timene før. Jeg mener åpningsriene er det verste(dette er litt individuelt da) 2. Jeg er ei jåle og pakket med meg masse pene klær, smykker, stelleprodukter, barbersaker, manikyr og pedikyrsett. Ingenting ble brukt. Smykker henger seg opp når man ammer, barbere seg? hvem tar seg tid til det når man har kroppen full av hormoner og vil raskest mulig ut av dusjen for å se om det nyfødte gullet gråter og vil ha pupp. manekyr, pedikyr,.....greit, men dropp neglelakken.....den tørker ikke .før du skal ta opp babyen alikevl... Jeg følte meg som en sombie hele oppholdet og prøvde å ordne meg, men det var betydningsløse forsøk. 3. Om dere er slitne og ikke ønsker lange besøk; si fra til personalet at de må jage folk som ikke går når besøkstiden er over. Min familie tok ikke hensyn og slet meg ut, hver eneste dag! 4. Jeg pakket stringtruser. Kan ikke tro det. Hvordan skal en megastor bleie få plass i de da? Dumme meg....Velg gode bomullstruser(hotpants eller boxere) 5.Pakk med cardigan eller hettejakke o.l. Man får skjult sideflesket når man ammer (istedet for å måtte dra opp hele toppen og så ser alle som sitter på siden av deg ting du ikke føler for å vise frem etter å ha lagt på seg litt....) 6.Om man ønsker å sminke seg så kan det bli kø på toalettet. Ta med speil som står selv, så kan du ta sminkingen i senga 7.Slipperser som tåler vann. Det er fælt å dusje på føden der hvor andre har dusja like etter å ha født ..... 8.Jeg fikk beskjed om å pumpe meg med el.pumpe på sykehuset. Det er det mest smertefulle jeg har opplevd, da jeg har små pupper og maskine nesten spiste opp de små jeg har. Denne gangen tar jeg med min egen manuelle. 9. Om det er noe dere elsker å drikke når dere er kvalme så ta med dette under fødselen, for dere blir garantert kvalme under riene ol... 10. Vær klar for å lekke melk og blø. Det er ikke ne dans på roser de første ukene. Det trodde jeg nemlig, og fikk en stor nedtur... Håper dette setter ting i perspektiv litt....Det er selvfølgelig ulikt fra person til person, Men da får bedre sider komme som en positiv overaskelse...
bringebærjenta-4.jenta Skrevet 25. september 2007 #2 Skrevet 25. september 2007 Hehehe... Morsomt. Det høres ut som du beskrev hvordan jeg hadde det når jeg var førstegangs. Nå vet jeg også bedre heldigvis. Dette er nr.3 for meg.
vero:o) Skrevet 25. september 2007 #3 Skrevet 25. september 2007 takk for tips,,,,men har vel egentlig belaga meg på at det blir sånt som du beskrev det ....jaja vi får overleve det,å ta det som det kommer...
Tony Soprano Skrevet 25. september 2007 #4 Skrevet 25. september 2007 Takk for tipsene! For jeg har virkelig ikke peiling! Godt med noen seriøse og realistiske tips, i motsetning til veldig mye av det man leser her inne! Tror mange her inne ikke har særlig peiling, når man leser råd om både fødsel, hva man skal ha med seg og ha klart hjemme! Tusen takk!
Gjest Skrevet 25. september 2007 #6 Skrevet 25. september 2007 tusen takk ... mange gode tips du skriver her.. jeg prøver selv å ikke se for meg for mye av det som skal skje fordi jeg ikke kan vite hvordan "min" fødsel blir og omstendigheter rundt og slikt... prøver å holde meg til at... "han skal ut" så får vi ta resten som det kommer... må innrømme mascara og rouge er pakket i bagen min men har ikke pakket ned dongeribuksene mine og en snerten topp til hjemreisen akkurat.. da blir det komfotable og vanlige klær.. skal liksom bare kjøre bil allikevel
♡Minimus nr2♡ høygravid Skrevet 25. september 2007 #7 Skrevet 25. september 2007 Så sant , så sant... Bra beskrevet!!!
Vestlandske meierier A/S Skrevet 25. september 2007 #8 Skrevet 25. september 2007 for ett fint og morsomt innlegg...hehe... Er tredjegangs og ganske enig i det meste igrunn. Bare at jeg har ikke vært kvalm noen av gangene jeg fødte da, heldigvis!!
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 25. september 2007 #9 Skrevet 25. september 2007 Hehehe.... Takk for denne. Jeg er annengangs og ser nå at jeg hadde glemt mye. Selvfølgelig må jeg huske hettejakke!! Hadde glemt det styret der... Og pumpen, ja. Kan vel være lur å ha med.
1 Gulljente + gull i magen <3 Skrevet 25. september 2007 #10 Skrevet 25. september 2007 bra inlegg..hehe men hvor store er enkli di dærre bleiene...ser man ikke de veldig godt igjennom buksa da..? må tenke litt på åssen bukser jeg tar med trur jeg..har belaga meg på jobbebukser men kan jo ikke ha di trange så man ser den jævla bleia da...hm...*jeg er prippen* går ikke ut uten sminke..steller håret etter jeg har dusja HVER GANG med...føner-->rettetang-->kreppetang...spray...osv..
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 25. september 2007 #11 Skrevet 25. september 2007 De er vel ca 10 cm bred, 25 cm lang og 1,5 cm tykk hvis jeg husker sånn noen lunde rett. De er gull verdt, for å si det sånn. Det er også de schwææære nettingtrusene man får ) Man blør en del og har ikke lyst å ha noe som strammer nedentil. Auauauau......
L-O-V-E&prinsen+spireimagen:) Skrevet 25. september 2007 #12 Skrevet 25. september 2007 denne var fin du=) takker og bukker for alle tips;)
1 Gulljente + gull i magen <3 Skrevet 25. september 2007 #13 Skrevet 25. september 2007 uhh.BLEIER...ja di kommer vel godt med..
Gjest Skrevet 25. september 2007 #14 Skrevet 25. september 2007 hehe, hadde vel ikke tenkt å pakke smykker og string da!!:-P
Orki Skrevet 25. september 2007 #15 Skrevet 25. september 2007 VELDIG VELDIG bra innlegg...... Nesten så jeg kunne skrevet det selv. Er annengangs.
Vektbaby, prinsesse 07 + spire Skrevet 25. september 2007 #16 Skrevet 25. september 2007 Jeg ble faktisk litt provosert av denne jeg! Skjønner at du var en selvgod, prippen og naiv førstegansfødende. Selv venter jeg mitt første barn og følte at du kritiserte alle under en kam, selv om du prøvde å bruke ironi. Jeg har i allefall ikke de samme forventningen som du hadde, verken anng fødsel og tiden etterpå. Dessuten syns jeg det var trist at du fikk en så negativ fødselsopplevelse... Virker ikke som det var noe glede over noen ting, verken med å få barnet ditt eller noe..
Orki Skrevet 25. september 2007 #17 Skrevet 25. september 2007 VEKTBABY: åh hver så snill.... Jeg håper du ble provoser pga hormonene dine;-)
Vektbaby, prinsesse 07 + spire Skrevet 25. september 2007 #18 Skrevet 25. september 2007 Huff ja.. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg er nok litt hormonell og nærtagende om dagen... ;-) Er ung førstegangs og føler jeg får "bedrevitende" råd av andre hele tiden. Jeg har møtt mange fordommer pga aldreren min, både av venner, familie og enkelte jm. Blir som sagt ikke bedre av at hormoner og det å være lei spiller litt inn om dagen.
Gullet og frøet <3 FØDEKLAR <3 Skrevet 25. september 2007 #19 Skrevet 25. september 2007 Hehehe!! Denne likte jeg! Glad for at noen forteller hvordan det virkelig er! Er førstegangs selv og har mange rare tanker og forventninger til hvordan fødselen og dagene på barsel skal bli... Bra innlegg!!
nikoline, prinsen og prinsessa Skrevet 25. september 2007 #20 Skrevet 25. september 2007 hehe. jess du har nok helt rett her. Vi er nok litt for naive vi og hadde jeg ikke fått litt tips av dere erfarne mødre hadde jeg nok end opp selv med stringtruse på føden!! heeheh. jeg er faktisk innstilt nå at det blir litt slitsomt, men må innrømme at jeg ikke ANTE dette før jeg ble gravid..Ja jeg trodde fatisk det var #dans på roser# med barseltiden = ) takk for gode tips = )
Adriansmor med tulla Skrevet 25. september 2007 #21 Skrevet 25. september 2007 Jepp det er nok sånn det er jenter... hehehe er andregangs.. kan faktisk slenge på noen fakta til... du er så hormonell at du gråter bare noen ser på deg håret er fett og jævli du kommer til å gremmes over alle etterfoto uansett hva du har på og sminke deg orker du ikke for du klarer ikke å stå framfor spegelen lenge nok med opphovna tryne og mageskinnet på hælene før du begynner å gråte av synet som møter deg...
Elskeråværemamma Skrevet 25. september 2007 #22 Skrevet 25. september 2007 Takk for mange gode råd og tips!! Her var mye nyttig info Dette får jeg bruk for
Mamma'n til lille David Skrevet 25. september 2007 #23 Skrevet 25. september 2007 hehehe, jeg lo godt når jeg leste dette..du beskrev det på en nyttig, men humoristisk måte. Jeg tar i mot de gode rådene
betty74 Skrevet 25. september 2007 #24 Skrevet 25. september 2007 Nå kom jeg på at jeg må kjøpe slippers.... Takk for den! Enig i mye av det du skriver (andre gangen for meg og) men kan tilføye et par ting: Du svetter som en gris de første dagene, ta med t-skjorter: MANGE! ( hvis ikke du skal føde et sted hvor det er ubegrenset tilgang på sykehus-skjorter) Og de ullammeinnleggene som alle skryter av er sikkert fine for å forebygge brystbetennelse, men mot lekkasje er de null verdt... Kjøp engangs og! Husker jeg sto i resepsjonen på Ullevål pasienthotell og skulle sjekke ut med to store våte flekker foran. Følte meg ikke så lekker da, nei..
Bdancer Skrevet 25. september 2007 #25 Skrevet 25. september 2007 Ingen av disse punktene var ukjente for meg, men kjempefint innlegg for de som kan ha nytte av det:) *dytte dytte*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå