Gå til innhold

Trenger hjelp her!! (Ang NAV)

Anbefalte innlegg

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg har jobba i hj.spleien i sv.skapet. Hadde kun helgestilling fast (jobba det jeg kunne utenom). Så ble jeg 50% sykemeldt, så jeg jobba halve dager, lørdag og søndag, annenhver helg.

Når min kontrakt gikk ut (gikk på midlertidig ansettelse), så skrev sjefen min en NY kontrakt, på de 50% jeg jobbet... så sa hun da at de betalte halvparten, så fikk jeg resten av trygdekontoret. Tenkte igrunn ikke så mye over det, antok at hun visste hva hun gjorde.

Så i juni fikk jeg 1500,. (ca) fra jobben, og 1640,- fra nav. Dette utgjorde jo det jeg hadde fått i lønn tidligere (jobben betalte lønn, og sykepenger, og fikk etterbetalt fra nav)

Så får jeg et brev fra nav, hvor det står at jeg har fått for mye sykepenger, og at jeg burde skjønt at jeg ikke skulle ha fra nav og arbeidsgiver, og at det sto KLART på utbetalingsblanketten fra de, hva beløpet gjaldt (det gjorde det ikke)

Jeg fikk mnd før, utbeltat 580 kr fra nav, noe jeg antok var feriepenger fra i fjor, siden jeg var sykemeldt da og.

Så nå sitter jeg her med en regning fra NAV på nesten 2000,- som jeg mener jeg IKKE skal betale.....WHAT TO DO???

De svarer ikke på mail, og jeg vet ikke hva jeg skal si dersom jeg ringer....jeg er IKKE enig i dette!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om lover og regler og slike ting. Men kanskje det er lettere å dra dit og snakke med de personlig?

Skrevet

få en uttalelse skriflig fra arbeidsgiver om hva hun sa og mener det er, og ta med lønnsslippen fra nav og papirer om det, så bestiller du en time på nav å ber de forklare dette ordentlig, og at du ikke skjønner dette, for dette er slik du har fått beskjed om at det er. bestill en time, og alt du får beskjed fra nav om, få det skriftlig.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

De har jo allerede fått lønnslippen min, i forbindelse med sv.skapspengene. Men de må vel ha en hver da?? Åhh, jeg kjenner at jeg ikke har ork til og drive og diskutere opp i mente med de nå :(

Skrevet

Dersom du ikke er enig i vedtaket, ber du om en samtale med saksbehandler for å få det forklart. Du har klagefrist, noe som sikkert står i det brevet du fikk.

jeg har litt problemer med å skjønne saken din utfra det du skriver her.... Hvis du er 50% sykemeldt, skal du kun jobbe 50% av stillingen din. Det betyr at du ikke akn jobber mer utenom så lenge du er sykemeldt. Dersom du har jobbet mer utover 50% av stillingen din, vil det si at du ahr fått for mye utbetalt i sykepenger.

Når du fikk ny kontrakt, fikk du da kontrakt på halvparten av den stillingen du hadde før du ble sykemeldt? og så jobbet du 50% av det igjen???

Dersom du fikk ny stilling på 50% av det du hadde fra før, og jobbet det timeantallet, så har du faktisk jobbet 100% av det du har kontrakt på. Du har da ikke ett inntektstap og har da ikke krav på sykepenger.....

Men som sagt, så er det litt vanskelig å skjønne hva saken din egentlig gjelder, så dette ble kanskje litt svada-svar....:)

Når det gjelder feriepengene fra NAV så kommer de alltid i slutten av mai, og det står spesifisert på utbetalingsblanketten om det gjelder feriepenge eller ikke...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

ja, jeg antok at det kanskje ble litt vanskelig... :o)

Altså, etter jeg ble sykemeldt, så jobbet jeg KUN halve dager, lørdag og søndag, annenhver helg. Jobbet ikke noe ekstra da...

Japp, jeg fikk ny kontrakt på halvparten av det jeg hadde fra før. Så jeg fikk kontrakt på, la oss si annenhver lørdag da (for og gjøre det enkelt), også jobbet jeg annenhver lørdag og søndag, dog halve dager...

MEN, jeg forstår jo det du sier, at når jeg får en kontrakt på det, og jobber det timeantallet, så skal jeg egentlig ikke ha sykepenger... (ikke tenkt sånn før), men da er det jo sjefen som har gjort noe feil?!? Jeg fikk jo beskjed om at jeg fikk resten fra NAV, og tenkte det var greit...

Jeg fikk de pengene i slutten av mai ja, og iom at mamma hadde fått penger på samme dag, så antok jeg at det var det.

MEN, den summen jeg har fått fra NAV, stemmer heller ikke med det de vil ha tilbake.. så jeg skjønner det ikke helt :(

Skrevet

Siden det er DU somer stønadsmottaker, er det teknisk sett DU som er ansvarlig for det du mottar.

For å kreve tilbakebetaling, må det godkjøres:

1: At du faktisk har fått for mye utbetalt

2: At du burde ha skjønt at du fikk for mye utbetalt.

Jeg regner med at det du nå har fått er et vedtak om mulig tilbakekreving. Saksbehandler skal først lage et vedtak på at du faktisk har fått for mye utbetalt. Det skal spesifiseres i vedtaket at du har mulighet til å uttale deg om saken innen en viss tid, som regel 6 uker. Etter det blir saken sendt til behandling for å se om NAV skal kreve tilbakebetaling. dersom du ikke uttaler deg eller klager, kan det sees på som en "innrømmelse" på at du faktisk er enig i at du har fått for mye utbetalt. Du bør derfor bestille time hos saksbehandler for å drøfte saken:) Alle har rett til å klage på et vedtak! Få gjerne arbeidsgiveren din til å skrive en uttalelse.

Skrevet

Men du vet at du skulle hatt sykepenger for det du jobbet ekstra før også????? Samme om det er fast eller ikke, så skal de også regnes med i sykepengene, og har man variabel inntekt skal gjennomsnittet av de tre siste månedene legges til grunn. Skjønner ikke helt hvordan du kan ha fått for mye så lenge du jobbet så mye ekstra, du skulle jo hatt mye mer etter det jeg ser!?? Hvor mye hadde du totalt i lønn da, før du ble sykemeldt, inkludert det du tok ekstra??

Skrevet

ja det er sandt. jeg jobber 90% stilling på en plass (privatpraksis), og tar ekstravakter for å komme opp i 100% på en annen jobb (kommunen). Jeg har ingen faste vakter på siste plassen, kun ekstravakter når jeg føler for det og det er ledige vakter.

Når jeg ble sykemeldt i graviditeten fikk jeg sykepenger for denne delen også. og permisjonspenger for det. for hadde jeg vært friskemeldt hadde jeg tatt ekstravakter også. skjønner? så jeg går jo da i tap på sykemelding, og det er ikke meningen.

husk når du bestiller time der å ta med lønnslipper for de siste månedene der du jobbet ekstravakter, slik at de ser at du jobbet ekstravakter helt til du ble sykemeldt. for dette skal og regnes med i sykepengegrunnlaget.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det har jeg faktisk ikke tenkt over.. at jeg skal ha for det også.

Men ja, jeg fikk brev om at de vurderte og tilbakebetale det, osv osv, jeg svarte, og klagde, og la frem saken, og fikk så et nytt brev, hvor det fortsatt sto at jeg burde skjønt det... også fikk jeg en giro 4 dager etterpå....

Skrevet

NAV i Holmestrand er helt forferdelig...

Glad jeg ikke hører til der lengre..

Stå på ditt.

Kanskje smart å prate med sjefen din og ta en tur ned på NAV og prate med de.. De må ha alt inn med t-skje.. Huff.. Klag på siste brev også du.. Forferdelige saksbehandlere der..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...