esor Skrevet 25. september 2007 #1 Skrevet 25. september 2007 Har en datter på 3.5 mnd. Hun får flaske. Om kvelden ca kl. 1930 drikker hun full flaske.......og så våkner hun igjen ca. 01.00 og skal ha mat....og så våkner hun igjen i 4.30 tiden.....og drikker godt til begge disse nattmåltidene....... Tidligere våknet hun bare 1 gang på natta -men nå er det plutselig 2 igjen.... NÅR startet dere med grøt?? LITT hvertfall:)
Lothiriel Skrevet 25. september 2007 #2 Skrevet 25. september 2007 Du skal helst ikke gi grøt før 4 mnd, tarmene er ikke utviklet godt nok før dette. Det er jo ikke så ille med 2 ganger om natta da )
Gjest Skrevet 26. september 2007 #3 Skrevet 26. september 2007 Hei. Legen på helsestasjonen hos meg sa at når vi har passert 1 liter mme i døgnet så kunne vi/burde vi begynne med litt grøt. Så jeg startet med velling når han hadde fyllt 4 mnd. - Bruker Holle risvelling. Dette kan også brukes som grøt, så overgangen gikk gradvis, når jeg så at magen tålte maten. Nå har vi holdt på i litt over 1 mnd, og er nå oppe i full porsjon til frokost og kveldsmat. Da har vi kuttet helt ut mme, og gir vann som tørstedrikke til. - Så han får bare 3 måltider med mme om dagen a 180 ml.
Matja Skrevet 26. september 2007 #4 Skrevet 26. september 2007 Et barn på 3,5 måned kan du gi grøt. Det er jo ikke snakk om å gi mye uansett, for de klarer jo ikke å koordinere tungen i det hele tatt! På 70-tallet fikk vi grøt da vi var 3 måneder, og jeg har ingen problemer med mine tarmer eller noe annet! Det går jo an å gi velling da, type tynn grøt på flaske! De sier jo så mye forskjellig disse legene og helsesøstrene at man blir jo helt stresset! Dette gjelder noe helt annet, men fysioterapeuten til min lille sa i går at jeg ikke skulle legge henne i noen stillinger hun ikke selv klarte å innta, mens helsesøster maser om å at vi må legge dem på magen når de er våkne! Det går an å tenke selv også heldigvis
Lothiriel Skrevet 28. september 2007 #5 Skrevet 28. september 2007 Det er klart man kan tenke selv, men når jeg av utdannede mennesker blir anbefalt å ikke gi grøt før 4 måneder, nei, da gjør jeg ikke det. Gi da heller mme. Selv om det var vanlig før så betyr jo ikke det at det er bra.....
Sitronelle Skrevet 2. oktober 2007 #6 Skrevet 2. oktober 2007 Hei, Vi begynte med både grøt og frukt mos på glass da jenta var ca 3,5 mnd gammel. Det var ikke noe problem, og merket aldri noe forskjell hos henne. Nå har vi økt dosen grøt og fruktmos blandinger og hun elsker det! Mange jeg kjenner begynner rundt ca 3,5 mnd -4 mnd. Det er jo ikke akkurat slik at tarmene er fullt utviklet nøyaktig på den dagen man fyller 4 mnd!! Tror man skal ta og føle på det selv. Folk har jo så forskjellige meninger, og babyene er jo også så forskjellige....Selv er jenta vår så robbust, så tvilte ikke et sekund på¨at hun var klar for dette. Noen begynner ikke med grøt før babyen er omtrent 7 mnd pga personlige oppfatninger, og det er sikkert greit det også. Er nok ikke noe fasit svar her. Jeg er i alle fall av den oppfatning av at når det føles naturlig å prøve seg på litt grøt så er det nok sikkert det! Det vel ingen som gjør det før fylte 3 mnd uansett Helsesøster på vår plass sa i alle fall at det var ok om vi begynte med grøt rundt 4 mnd, men en uke før eller etter spiller da ingen rolle.
Matja Skrevet 3. oktober 2007 #7 Skrevet 3. oktober 2007 Men vi blir jo anbefalt å amme også, men mme har man ingen problemer med å gi... Hvis en baby på 3,5 mnd får mat to ganger om natten da tror jeg at jeg hadde begynt å gi velling iallefall... Eller nan2 (hvis man bruker dette). Jeg begynte å bare gi smokken på natten, og min lille sover i 12 timer. Fra 18.30 til 7-8. Dessuten får vi nå så mange forskjellige svar fra helsesøstrene våre at vi må finne ut av ting selv uansett og da hjelper det ikke hvilken utdannelse de har!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå