Anonym bruker Skrevet 25. september 2007 #1 Skrevet 25. september 2007 kanskje en halv skive til frokost + en halv banan til lunsj er det kanskje bare en halv skive da også til middag er ca en potet med tilbehør til og til kveldsmat så går som regel en hel skive ned (men ikke alltid) gir ho også litt frukt for å prøve å fylle opp.. Enkelte dager kan hun spise enda dårligere enn dette også drikker melk til frokost, gulrot/frokostjuice til formmiddagsmat, vann til middag, og melk til kvelden igjen, prøver også å gi ho en yougurt i løpet av dagen, men spiser som regel ikke mer enn en halv der heller:( Hva skal jeg gjøre, begynner å bli veldig fortvila... Men ser samtidig ikke at hun har gått ned noe særlig i vekt, men det bekymrer meg veldig.. Har nok vært til å fra sånn i ca 4 mnd.. tatt det opp med helsesøster og lege også, og de sier at så lenge hun følger kurven sin gjør det ikke noe... Men vist ho skal gå sånn i lengre perioder må ho jo falle av kurven sin!!! Er det noen som kan hjelpe meg å komme med forslag til hva vi kan gjøre?????
Anonym bruker Skrevet 25. september 2007 #2 Skrevet 25. september 2007 Har en småspist jente på 5 år. De to første årene var jeg veldig bekymret. Prøvde mye forskjellig for å få henne til å spise mer.Lokke, lure, avlede ol. Måltidene var ikke noe kos. Satt nesten og tellte biter på hvor mye hun spiste. Da jeg begynnte å tilby henne mat og tenkte at hun spiser så mye hun orker, da begynnte hun å spise litt mer. Men hun er nett og slett ingen storspiser. Tror det viktigste er at du prøver å slappe av å ikke fokusere så mye på det. Ikke gi for mye drikke og frukt ol, det metter.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2007 #3 Skrevet 25. september 2007 Takk for svar... Men blir nesten desperat vettu, så jeg prøver alt... Sitter også og teller biter.... ofte til kveldsmaten... Men ho sover jo godt natten igjenom også, og er på godt humør på dagen... Så det ser jo ikke ut som ho lider noen nød... men jenta må jo ha mat.. Uff, ikke lett dette.. Men "godt å høre" det ikke bare er frøkna mi.. Tenker at jeg må gi ho drikke, så ho hvertfall får i seg væske nok... men det er kanskje ikke riktig det heller..
Anonym bruker Skrevet 25. september 2007 #4 Skrevet 25. september 2007 Åh, dette høres akkurat ut som oss! Har også en jente på 18 mnd, som omtrent ikke spiser. Din datters meny høres akkurat ut som vår- bortsett fra at jeg ikke får i snuppa melk (hjelp? gir yougurt og biola) og at hun spiser en haug med frukt og bær, som hun elsker. Er i tillegg kjempekresen på pålegg, så det går i leverpostei og prim... Snuppa her er heller ikke kjempetynn, men ser jo at noen av hennes jevnaldrende vokser fra henne. men sånn er jo vi voksne også- veldig forskjellig i kroppen! Skal ta det opp med helsesøster på 2-års kontroll, og blir det verre, så ringer jeg selvsagt før det. Bekymrer meg ikke så altfor mye, men synes måltidene er litt triste på en måte... Tips tas imot her også!!!
Anonym bruker Skrevet 25. september 2007 #5 Skrevet 25. september 2007 min lillemann spiser å dårlig,men han sliter i tilegg med å legge på seg og sover veldig urolig (våken ca hver time hele natta)iallefall,har nå blitt veldig obs på at frukt ol kun gis like etter et måltid,som en slags dessert,så er det ikke noe mer før neste måltid,da går det ned litt mer mat,må å begrensedrikke,han foretrekker drikke i stede for mat,(var oppe i 2 liter vann om dagen i noen mnder...)setter ikke drikke på bordet før han har spist en del av maten(synes d et er grusomt ak det for jeg hater spise uten ha drikke til,men må bare gjøre det,ellers drikker han seg mett,selvom det bare er vann...)nå gir vi da ikke så mye vann lengre,frokost og kvelds får han flaske melk etter måltidet,ellers anbefaler legen min havresaft,men jeg synes han virker roligere på melk så jeg gir det...men det blir mye springe etter han med mat,samtidig som man skal prøve å ikke overfokusere på at han ikke spiser...ellers har vi hatt en bedre periode etter at jeg byttet ut et brødmåltid med varm mat,f.eks middagsglass eller middagsrester... men jeg ville ikke stresset med dette hadde det ikke vært for sovinga hannes...
Anonym bruker Skrevet 26. september 2007 #6 Skrevet 26. september 2007 Jesper juul har skrevet en bok som heter : smil, vi skal spise. Kansje du kan finne noen gode tips der. Lykke til, der er helt pyton når vi må bekymre oss for om de får nok mat i seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå