Gå til innhold

Jeg har bestemt meg for å slutte å amme..

Anbefalte innlegg

Skrevet

.. nesten før jeg har begynt..

Babyen min er ikke mer enn litt over en uke gammel, men inatt har jeg bestemt meg for at dette vil jeg ikke. Vet at morsmelk er det beste for babyen, men vil ikke risikere å bli deprimert og nedfor denne gangen også, pga at jeg ikke får det til, det skjedde nemlig med førstemann.

Men, nå har jeg jo ammet i en uke, hvordan skal jeg slutte liksom?

Skal jeg bare la vær helt å røre puppene, gå med spreng noen dager, så forsvinner den av seg selv, eller må jeg gjøre noe? Noen som vet?

Trenger tips!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan få noen piller eller noe av legen som stopper melkeproduksjonen. lykke til!

Skrevet

Du burde tømme de, for å unngå betennelse. Hvis du pumper feks men 4-5 timers mellomrom først og så la det gå lengre og lengre. litt individuelt hvor lang tid det tar før det er helt borte, men et par uker kanskje? Lykke til hvertfall

Skrevet

Hvis du bare pumper "toppene" i oen dager, nok til å ha gjennomstrømning av melk sånn at det ikke får stå å bli helt tett burde det gå bra.

Jeg fullpumpet ca 200ml av gangen, og da jeg skulle slutte pumpet jeg 50ml ved hver pumping første dagen, så 40ml hver gang dagen etter osv, og etter 4-5 dager var all melkespreng borte. Jeg så at jeg fortsatt hadde litt melk i noen uker etter det, men det var veldig lite og forsvant av seg selv.

De pillene som en annen nevnte brukes ikke noe særlig lenger fikk jeg beskjed om da jeg skulle bli kvitt melken.

Skrevet

Heisann...

Jeg gjorde som deg, for jeg har dårlig erfaring med ammingen og d har aldri fungert for meg... så vi sluttet på sykehuset, hun var bare 3 dager... å d var til d beste for oss begge to faktisk...

Jeg kunne få melkestopptabletter, men legen som skulle skrive ut resept nektet å gjøre d, dette fordi at d er funnet farlige bivirkninger av disse (parlodel=heter tablettene) og flere har død av disse bivirkningene som i disse tilfellene er blodpropp...

Det som jeg måtte gjøre, var å bitte/surre sammen brystene slik at de ikke får mere plass til å vokse på og kroppen tar opp disse signalene som at, her var d ikke plass til mere så stopper vi melken... du skal IKKE TØMME brystet, da øker produksjonen eller den vedvarer jo som normalt og d ender med at du vil gå mye lengre før d er tilbake til normalt... Bruk en stram sports-bh eller dra på sykehuset og spør om de har en tube/bandasje som du drar over brystene slik at d stopper... Det tok vel meg en uke før d ikke var spreng lengre og kunne sleppe de løs igjen..

Ønsker deg lykke til og har lyst til å si at du har gjort d beste som er for deg og din lille, om du har slitt med ammingen tidligere...

Klem

Skrevet

Takker for svaret ditt, ble nesten litt glad jeg nå når noen faktisk sier at dette antagelig er det beste for meg og lillemor. Vet jeg sikkert kommer til å møte mye pes fra helsestasjon ol, men dette er mitt valg, og jeg føler meg mye bedre allerede. Skal ta på meg en stram bh jeg, så får vi håpe kroppen skjønner signalene. Takk!

Skrevet

JEg gjorde ikke noe annet da jeg sluttet å amme (etter 5 uker) enn å gå med spreng noen dager, så ble den borte. Tok ikke veldig lang tid. Hvis du pumper fortsetter bare melkeproduksjon.

Hvis du ikke får til amminga så bare kutt den ut! HS oppfordrer til å prøve og prøve og prøve! Men jeg orka ikke mer til slutt, var helt utslitt og klarte såvidt å komme meg på butikken.. Du vet selv hva som er best for deg! Det blir like fine unger av MME!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...