suseduse Skrevet 25. september 2007 #1 Skrevet 25. september 2007 noen som kan forklare med åssen man lager det, enkelt??? hva pynter dere med? smører dere formene ¨ånn at geleen ikke setter seg fast?
ana baroma Skrevet 25. september 2007 #2 Skrevet 25. september 2007 hehe, det minner meg om en gang vi skulle lage geletog i studietida... Det ble geletogkræsj:) Reiv gelemenn i to og strødde rundt, hadde rød konditorfarge i vaniljesausen ble til blod... Men for å få geleen ut kan du dyppe forma ned i varmt vann noen sekunder... Da smelter det jo litt, sånn at de sklir ut. Utover det er karrieren min i geletogfaget ikke så mye å skryte av:)
suseduse Skrevet 25. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 25. september 2007 hehe, er en viss fare for at det blir gelekræsj her og.. er ikke så veldig flink til å bake og dekorere og gjøre ting fint... men men takk for tips
suseduse Skrevet 25. september 2007 Forfatter #4 Skrevet 25. september 2007 dytte bittelitt, ser ut som flere har våkna
Sara Rompompei Skrevet 25. september 2007 #5 Skrevet 25. september 2007 Har erfart at geletog har VELDIG lett for å skli, så her gjelder det å være varsom. Det er lurt å ikke stable geleen oppå hverandre, for det går sjelden bra. Jeg har laget tog med ferdig-gele. Men om du skal lage det selv så bruk brødformer. Dypp de i litt varmt vann og hvelv de over på fatet. så skjærer du vogner og sånn og flytter de litt rundt. Jeg har pyntet slik: Runde kjeks til hjul (gjerne sånne med hull i midten, Singoalla f.eks) Kjeks til å bygge opp pipe med. Vognene lager jeg til "laste-vogner" ved å ha på masse nonstop innenfor kanten, gjerne med litt topp. Du bør ha 2 vogner i tillegg til lokomotivet. Vær forsiktig med å skulle tegne detaljer på. Det sklir lett av og blir lite lekkert. Om hjulene ikke vil sitte på så stikker du inn en tannpirker (NB uten smak) og stikker den inn i geleen. Lykke til Det blir sikkert kjempefint. En sikker vinner blandt unger i allefall
jjk246 Skrevet 25. september 2007 #6 Skrevet 25. september 2007 Du må ha mindre vann i enn det som står i oppskriften på gele pakken, da blir den stivere og lettere å jobbe med. =)
Gjest Skrevet 25. september 2007 #7 Skrevet 25. september 2007 Vi kjøper bare to-tre ferdigpakker med gele vi, de er perfekt firkantede :-) Så setter vi dem inntil hverandre og pynter med krem og godteri :-)
Gjest Skrevet 25. september 2007 #8 Skrevet 25. september 2007 Beregn 1 dl mindre vann pr gelepakke, så blir den litt stivere men ikke for kompakt å spise. Jeg bruker stort sett tre typer gele for å få forskjellige farger - lager to vogner i avklipte skylte melkekartonger (to pk gele av samme farge i hver), og så lokomotiv i en flatere boks (påleggsboks el.l). Husk å lage skorstein til lokomotivet i et eggeglass el.l. Gele stivner alltid seinere enn jeg tror, så pass på at du ikke lager den for seint! La en flat stekespade gli langs kanten av kartongen for å løsne geleen, melkekartongene kan skjæres forsiktig opp hvis du lirker en kniv flatt ned langs geleen, om den ikke løsner og lar seg helle ut direkte, da er det lettest å få den ut hel. Pass på at du heller den ut rett der den skal være - jeg bruker et serveringsbrett dekket med alufolie - for det er vanskelig å flytte togdeler uten at de går i stykker. Lokomotivet - som er i en lang flat boks - bli til ved at du deler av en tredjedel av den flate geleen når du har tatt den ut av boksen (dypp i varmt vann), og setter denne tredjedelen oppå som "huset" på lokomotivet, samt skorsteinen. På alufolien setter jeg opp toget slik at det svinger litt, ellers er det ikke plass. Mellom vognene og før/etter toget lager jeg skinnegang med konditorgele i forskjelige farger. Pynter toget med kremtopper og nonstop - ikke legg nonstop på for tidlig for den kan farge av.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå