Newton & Prinsessen på erten Skrevet 25. september 2007 #1 Skrevet 25. september 2007 Ca. hvor mange bukser, jeans, joggedresser, tynne gensere, tykke gensere, skjorter osv har deres barn på 2-3-4 år? Har en gutt på straks 3 som må skiftes fullt på MINST en gang om dagen.. Han elsker å svømme i søledammer og er litt uoppmerksom, uheldig og vimsete ved bordet, så det velter stadig et glass, eller han glipper skiven i fanget ol. Men hvor mye er det faktisk vanlig at barn i den alderen har og er det for mye eller for lite? Nå har han helt plutselig vokst masse og alle bukser er blitt for korte og genserene for små.. Så han må ha nesten full garderobe.
Gjest Skrevet 25. september 2007 #2 Skrevet 25. september 2007 Har jente på fire - og siden du spør og jeg har hjemmedag og egentlig har lurt litt sjøl så tok jeg et raskt blikk inne i kommoden: 10 bukser rundt 20 vanlige tynne gensere, pluss (hverdags-) kjoler i haugetall, mange av dem av over-bukse-typen nå på høst/vinter, så de teller i praksis som gensere 10 strømpebukser fire fleecebukser en fleeceoverdel fire ull strikkagensere av varierende tykkelse ca 15 trøyer+underbukser Fire ulltrøyer Fire ullstillongs Seks par ullstrømper /tynne En parkdress En vinterdress En regndress Fire tynne jakker En vinterjakke Det er på mange måter altfor mye - må jobbe litt for å rekke å bruke alt før det vokses fra, spes. gensere og jakker. Men på den annen side - i en familie der tre stykker trener masse og jeg dermed svømmer i treningstøy & håndkler i tillegg til vanlig vask, og så kommer fireåringen som blir så ofte og lykkelig skitten som fireåringer blir - da er det jamen godt å vite at det uten problemer kan gå ei uke uten at noe av hennes tøy er med i vaska. Hadde aldri hatt så mye om jeg skulle kjøpe det nytt, men vi arver en del, pluss at jeg elsker loppemarkedfunn. De tynne jakkene er illustrerende: Først fant jeg for et par år siden ei i str 110 på loppemarked som var såååå fin og "spesiell" på en måte jeg liker, og la den bort på vent - og på salget på seinsommeren i fjor kjøpte jeg ei exit-jakke som jeg falt helt for. For to jakker trengs. Men i løpet av vinteren kom det ei arvejakke fra kusine, og så var jeg innom en second-hand butikk da vi var på ferie og fant ei jakke til som det bare var helt nødvendig å ha for å bli lykkelig. Så i praksis har jeg betalt for omtrent ei jakke til vanlig pris, og har fire så jeg aldri trenger å få "hjælp det må tørke til i morra"-kvelder. Har du noen å arve av? Evt bruker du bruktbutikker/loppis? Ellers blir det kjapt et mindre statsbudsjett når ungene trenger alt på en gang - vi bytta ut halve garderoben etter sommeren, men jeg trengte ikke kjøpe annet enn undertøy/strømpebukser, siden jeg hadde resten liggende.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 25. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 25. september 2007 Har ingen å arve av til eldstegutt, men har handlet mye kvalitetsklær på salg til nå.. Var ikke så farlig da vi hadde bare han, men nå er det 2 barn (nr. to er selvfølgelig ei lita tulle, hehe, så det blir jo fort en del nytt til henne) og jeg innser vel at det kommer til å gå med en del penger.. hehe.. Noen fler?
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 25. september 2007 Forfatter #4 Skrevet 25. september 2007 dytt*
Gjest Skrevet 25. september 2007 #5 Skrevet 25. september 2007 Storesøster snart 5: 10 bukser 10 genserer/topper 6 ullstilongs 6 ulltrøyer 5 strømpebukser x antall kjoler/ skjørt Lillesøster 2,5: 7 bukser 12 genserer/topper 4 ullongs 5 ulltrøyer 6 strømpebukser x antall kjoler/skjørt Har unger som må ha fulle skift i barnehagen + skifte om vi skal noko etterpå. Lurer av og til kva dei egentlig gjer på ute ja. Ser at me har akkurat litt for lite klær no når det er så dårligt vær. Føler eg plukker klærne rett av snora, og trer på dei. Og begge er på vei inn i ny str, så det blir ein del shopping framover.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 25. september 2007 Forfatter #6 Skrevet 25. september 2007 hehe, flott.. mannen min fatter ikke at ungene trenger så mye tøy.. Meeen, jeg gidder ikke å kjøre 4 halvtomme vaskemaskiner og tromler hver eneste dag .. Koster jo penger det også.
*Emma & Mathias*spire i magen* Skrevet 26. september 2007 #7 Skrevet 26. september 2007 Emma har ca: 10 bukser(inkl joggebukser) 10 kortarmet topper 10 langarmet topper 5-6 gensere/jakkegensere 20 truser 20 par sokker 10 strømpebukser 2 parkdresser 2 regnbukser 2 regnjakker 2 høstjakker 1 tjukk strikket genser og en haug med kjoler og tunikaer, tightser o.l. + at hun har 3 bukser, 3 t-shirter, 3 gensere og 3 truser i bhg++. Men nå har jo gullet funnet det for godt å vokse i superfart plutselig, så ser ut til at jeg må på ny shopperunde igjen... Henger du med på shopping snart Newton & Prinsessen på erten?? Hehe...
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 26. september 2007 Forfatter #8 Skrevet 26. september 2007 Ja.. Planer på fredag eller mandag?
*Emma & Mathias*spire i magen* Skrevet 26. september 2007 #9 Skrevet 26. september 2007 Nei, i grunn ikke.. Men kan vi ikke ta det på mandag, for da får jeg lønning fra jobben :-) Nå er jeg blakk, pokkers regninger, hehe!
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 26. september 2007 Forfatter #10 Skrevet 26. september 2007 Noen fler? Prøver liksom å få ett inntrykk av hva som er vanlig ;-)
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 26. september 2007 Forfatter #11 Skrevet 26. september 2007 Ingen gutter da ? Bare sånn ca?
Sånn kan det gå Skrevet 26. september 2007 #12 Skrevet 26. september 2007 Vi har fått/arvet så mye at vi har vanvittige mengder som de aldri rekker bruke. Det er så mye at jeg ville aldri giddet å telle det.
Gjest Skrevet 26. september 2007 #13 Skrevet 26. september 2007 Gutt på straks 4 år: 10-15 bukser (ala jeans, et par joggebukser og noen penbukser 15-20 tynne bomullsgensere (får nye hele tiden av familie/venner, blæ) 4-5 skjorter (litt røffe, hehe..) 4-6 tykke gensere (ala strikkegensere og college, brukes nesten aldri..) 10-12 par strømpebukser (både ull og bomull, ca 50-50) 6-7 tynne ullgensere/ulltrøyer (omtren bare disse som brukes nå..) 15-20 t-skjorter (altfor mange, også mye gaver og sånn...:-/) Han har mye klær ja, men jeg kjøper bare det han trenger. Irriterer meg at han får så mye unødvendige klær hele tiden, vi ønsker han aldri klær til bursdager, jul og sånn, men allikevel renner det inn... Han bruker nå omtrent bare ullstillongs/strømpebukse, ulltrøye + ulltrøye oppå og en jeans i barnehagen, that's it :-) Så vi kunne greid oss med mye mindre..!
Gjest Skrevet 26. september 2007 #14 Skrevet 26. september 2007 Ja, og så hjemmestrikket ulltøy, vinterdress, regntøy, vintersko osv osv..! Men regnet med du mente "innetøy" nå..?
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 27. september 2007 Forfatter #15 Skrevet 27. september 2007 Ja, hovedsaklig innetøy, men også gjerne yttertøy om man har oversikten, hehe..
mayaya Skrevet 27. september 2007 #16 Skrevet 27. september 2007 Jeg har ingen formening om det du spør om, bare ler litt av hun som blir irritert over hva poden får i gaver... hehe
Mormor Tralle Tone Troll Skrevet 27. september 2007 #17 Skrevet 27. september 2007 Så masse klær barna deres har da! Gutten min på 5 har rundt 6 bomullsgensere typen college/ og tynnere, en drøss med kortermete t-skjorter, 6 strømpebukser, 2 ullstillongeser, 6-7 dongeribukser el.l, + uteklær. Holder med 1 helt skift inneklær i bhg! Han er også en sånn som BOR i søledammene ute, men har regntøy fra KappAhl. Det er supert. Samt HH utedress kjøpt for en billig penge på Coop. Er SÅ glad når han får klær i bursdaggave og til jul. Bursdag i september da. Vi har nesten ikke kjøpt klær til ham selv, han bare får og får! Syns ikke det er noe krise om han mister skiva si på buksa og må gå resten av dagen med en flekk! Men kler jo selvf på ham rent om vi skal bort da. Og han har rene klær på når vi drar i bhg om mårran! men 10-15 klesskift med bukser det var drøyt. Da begynne æ jo å skjønne koffør barna skal koste 50.000 pr år! Som det kom frem på et eller anna program i går på tv. Våre koster iallfall ikke så mya!
Girly *snuppa og snuppen* Skrevet 27. september 2007 #18 Skrevet 27. september 2007 Har ihvertfall nok. Gidder heller ikke å kjøre halvtomme maskiner, også blir det to skift pr dag. Når hun kommer hjem fra barnehagen så skifter vi + at hun har litt finere klær som vi bruker i helgene. Lillebror på 6 uker har visst også nok klær, har ikke helt oversikt - trodde ikke høsten skulle komme så raskt, så mangler litt varmt tøy. Men unger trenger masse klær, mere enn oss voksne.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 27. september 2007 Forfatter #19 Skrevet 27. september 2007 dytt :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå