Gå til innhold

har så lyst til og hjelpe veninna mi..men hvordan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver gang jeg er på besøk hos henne ligger det bonkevis med inkassoregninger der. fra kreti og peti. det er snakk om store beløp som 10000,-++ jeg har ikke økonomi til og hjelpe henne med å bet ned,men kan hun få hjelp andre steder? kunne sikkert tatt opp et lite lån til henne,men hva om hun misligholder det også? hun har ei datter på 4 år. hun har kun en helgejobb og er enslig forsørger. når alt er bet har hun ca.3000,- å rutte med i mnd.. men hun har absolutt ingen peiling på økonomi. du går mange ganger blakk i 14 dager,før hun får penger inn på konto. smisker seg til og spise hos andre da hun selv ikke har mat hjemme.

noen som vet om det er noen plass hun kan få økonomisk hjelp?hun får ikke lån selv da hun har bet annmerkninger og har ikke fam som kan låne henne penger heller.

synes nå mest synd i datteren som må ha det slik.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle kommuner skal ha et tilbud om gjeldsrådgivning. Ikke alle har det, men en del. Ellers er banken hennes en mulighet. Og sosialkontoret.

Skrevet

Hun trenger vel ikke lån, men noen som kan hjelpe henne å bruke pengene riktig? Det finnes jo rådgivere i banker osv. som sikkert kan hjelpe å sette opp et "spareprogram". Finne ut hvor mye utgifter hun har i snitt pr. mnd. og sette av disse pengene? Det finnes mange slike økonomiske rådgivere, tror de fleste er gratis og.

Skrevet

Hvorfor har hun kun helgejobb hvis hun trenger mere penger til alle regningene?

Skrevet

fordi hun ikke har noen form for utdannelse,og har hun flere timer så mister hun overgangsstønaden..

Skrevet

Kanskje hun burde skaffe seg en utdannelse på dagtid når hun likevel har fri, da? Er ikke det noe hjelp å få til sånt via NAV eller ett eller annet?? Noe kurs hun kan ta? For hvis hun ikke har tenkt å utdanne seg slik at hun får seg en jobb, så er jo dette en skikkelig ond sirkel...

Skrevet

hun er veldig sær egentlig. nav kan ikke hjelpe henne,og hun kan nesten ikke spare så mye heller av det lille hun har igjen av det som er til over etter at alt er bet. hun prøvde seg på hjelpepleieren for noen år siden. men hun bestod ikke eksamene og mangler mange fag.

jeg ser jo for meg at hun er inni en vond sirkel nå.. liten vei ut. de er begynt og kreve inn eiendelene hennes for det hun er skyldig,men hva skal hun liksom da gjøre?

hun er forresten 42 år,men 15 til sinns..(null peiling på økonomi)

Skrevet

Hva med å motivere henne til å begynne en utdanning? Om ikke annet nettbaserte studier? Utenom dette bør hun kanskje få hjelp fra sosialkontoret.. om ikke annet så hun får satt opp et budsjett og får vite hva hun har krav på? Mer gjeld vil ikke hjelpe henne på noen måte... kanskje en mnd ja, men blir desto verre når dette oxo skal nedbetales..

Skrevet

øøøøh.... oida... Tenkte meg mer en i begynnelsen av 20-årene eller noe... Nei, hvis ingenting funker, så er det vel ikke så mye å gjøre...? Har ungen en far? Kanskje hun hadde hatt det bedre der? Stakkar liten.. Vanskelig å komme seg ut av sånt, da, hvis man skylder masse osv. Hun får vel alt av stønader som hun kan?

Skrevet

joda,men hun er havnet på latsiden. skulle egentlig begynne nå i høst,men hun hadde ikke søkt seg inn på skole,så da gikk den sjangsen fra henne.

Skrevet

Men da er det jo henne det står på, hun trenger et spark bak!!! Få ræven i gir å få seg en utdannelse!! Kanskje hun trenger en slags støttekontakt?? Høres jo ikke heelt normal ut, men det har du vel også sagt at hun ikke er...

Skrevet

Slik det høres ut for meg må hun bare forsøke å finne en vei ut selv.. man kommer ingen vei uten å selv jobbe for det! Men synes i et slikt tilfelle burde ungen bo hos pappan (såfremst det er en mulighet!)

Skrevet

Hun bør da snakke med banken da, og 3000 skal kunne rekke i 1 mnd når de bare er 2 stk. Banken gir rådgivning, og setter opp budsjett til henne. Men ikke ta opp et lån til henne, hun er voksen å må klare seg selv, å ta opp et lån er bare å være dum snill. Hun får be om hjelp hos en økonomisk rådgiver først

Skrevet

Synes ikke du skal ta opp et lån for henne. Ikke gjør noe som kan dra ned deg også.

Jeg vet ikke om hun er villig til å få hjelp, men det går jo an å stille opp i form av å hjelpe til å kontakte gjeldsrådgiver.

Hjelpe henne med å sette opp et budsjett, og i verste fall kanskje hjelpe henne med rett og slett å disponere pengene?

Kan hende ting har gått så langt at hun har "gitt opp"? Men at du kunne hjelpe henne å ta tak i ting, og få tingene på rett kjør, uten å ta opp lån, det hadde jeg ikke gjort. Sånne ting kan lett ødelegge vennskap..

Vanskelig dette, og forstår at du har lyst å hjelpe. Kontakt gjeldsrågiver som noen har foreslått her. Hvis hun er alene, har hun alle stønader hun har krav på?

Ekstra barnetrygd

Overgangsstønad

Barnebidrag

Stønad til barnetilsyn?

Kanskje du kunne hjelpe henne med å søke jobber?

Vet ikke, bare forslager.

Lykke til!

Skrevet

jeg hadde aldri i verden tatt opp lån eller syntes sååå synd på en person som ikke er interessert i å klare seg selv. Ikke blli lurt med i dragsuget er min advarsel til deg.

Skrevet

Dette er nok en vanskelig situasjon for henne, og ikke minst for deg.

En trenger jo ikke utdanning for å kunne leve? Jeg er 21 snart, begynte som deltids medarbeider. Viste meg interessert og gjorde alt jeg kunne. Fikk bli assisterende butikksjef. Ble butikksjef, men det ble litt mye. SÅ er assisterende igjen. Jeg har INGEN utdanning, men jobd si jeg var 13. Hva med å bare prøve litt. Gå til nav be dem hjelpe med å få en god heltidsjobb" Har selv vert alene med to barn, så vet hva det dreier seg om. Nå begynner jeg på hjelpeplei utdanningen snart å gleder meg til det:)

Skrevet

Ta ein telefon til barnevernet. Tenk på jenta hennes.

Før nokon roper ut om at barnevernet ikkje kan skille jenta frå mora. så slapp av. Det var ikkje det eg meinte. Skal veldig mykje til før det skjer.

Men dei kan hjelpe mora til å få hjelp frå rette instanser, avlastning til barnet (dersom det trengs) og halde situasjonen litt under oppsikt så det ikkje sklir ut igjen.

Ring til barnevernet og forklar situasjonen uten å nevne navnet til venninna di og høyr kva dei seier og anbefaler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...