Gå til innhold

21 måneder og går ikke enda.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår er 21 måneder, og går ikke på egenhånd.

Går når vi leier og langs møbler, og med gåbil.

Og kan gå ett par meter mellom pappa og meg.

Menhun er veldig ustø, og vinglete.

Bekymret?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei

kjenner meg igjen , vi fikk fysio til jenta da hun var 19 mnd var der 6 ganger , jeg trodde aldri det skulle hjelpe men 6 gangen sa hun nå trenger dere ikke meg . jenta løp avgårde (gikk ikke på forhånd ikke med vogn engang kun om vi holdt begge hender .

snakk med helsestasjonen og kom dere til fysioterapaut det er gratis og det hjelper.

lykke til

Skrevet

ville nok tatt en prat med HS ang. fysio ja! Er litt sent å ikke gå, men ville ikke bekymret meg stort :)

Skrevet

Når de er 18 mnd.og ikke går bør man kontakte helsestasjonen for utredning-har leger sagt.Men det behøver jo ikke være noe "galt" uansett,men for å utelukke:)

Lykke til!

Skrevet

off...fikk dårlig samvittighet ang å henvise til den sida. men dersom du ikke hadde vært litt bekymret så hadde du jo ikke spurt tenker jeg. bedre at folk kommer med ting enn at alle sier det går seg nok til. dette er veldig sjelden og hun har nok ikke dette!!! men det finnes flere småting som kan gjøre at de går senere. og det må sjekkes ut når hun er så gammel. greit å lese om slike ting tenker jeg så en får en forståelse av at en er ikke en hysterisk mor som kontakter helsestasjonen men at det er reelt at du har en bekymring!

Skrevet

Vet du hva " mor t godgutten" det er faktisk lov å bruke hue før du åpner munn!! Så vet du det til neste gang du skal svare på et innlegg..........

Beklager å si det, men å henvise til slike sider som du gjør her er jo totalt idiotisk for å si det mildt...........Hva ønsker du å oppnå med det? Det holder å si at hun kanskje burde snakke med Hs !! Du trenger ikke henvise til en side som beksriver en sjelden tilstand som det høyst høyst sannsynlig IKKE er.........

Er det mulig!!

Skrevet

Prøv å ikke hjelpe så mye barnet

faller det- ikke hjelp , si "opp igjen"

ikke holde i handa for det skal gå -

får prøve det selv!

det har vi gjørt og

det var et råd fra HS til ett barn vi kjenner

vår jenta begynte å gå da hun var 10 mnd...

GÅSTOL OG GÅBIL HINDRER NATURLIG UTVIKLINGEN

står i alle barne bøker

lykke til

Skrevet

Flott at jenta di gikk tidlig, men det var nok neppe fordi dere gjorde alt "riktig", det er jo så stor forskjell på barn, det står også i alle barnebøker;) Nå er jo gåstol og gåbil to helt forskjellige ting, og gåbil/briovogn er helt i orden å bruke i følge fysioterapeuten på vår helsestasjon. Til HI: Sikkert lurt å ta en tur til hs, og få henvisning til fysioterapeut. Da går sikkert jenta di før dere rekker å komme til timen(:

Skrevet

det er nok genetisk bestemt og når barnet skal gå

fordi jeg sel¨v begynte å gå tidlig og det kan være arvelig...

gåbil brukte ikke jenta vår som en støtte til å gå

hun fikk den til 1 års dagen så

2 mnd etter at hun gikk

hun sitter på den eller skubber framover men går uten støtte

prøver bare å si:

ikke hjelp barn alt for mye

da er dei ikke MOTIVERT får å gjøre noe selv...

det er bare et forslag..

Skrevet

tror likevel at vi gjorde en del ting riktig

la henne på magen siden hun var 1 mnd

ikke brukte gåstol, hoppehusker

gåbil etter 1 år

...

Skrevet

Kjære Mamman til Christina.

Fint at du kommer med tips og råd til meg. Takker for det. Men du får det til å høres ut som om det er "om å gjort" å gå tidlig.

Vår hs sa det på 15 mnd kontroll at det er bedre at de ikke går før de er 15 mnd enn at de går når de er 10 mnd.

Forde de rent mentalt ikke er klare for å gå når de er 10 mnd. Hjernens utvikling er ikke kommet dit hen at de er i stand til å bedømme avstander, høydeforskjeller, farer ol ved så lav alder.

Kjempebra for deg at du er fornøyd og stolt av at Christina gikk ved 10 mnd.

Men vær så snill, ikke få det til å høres ut som om det er best for ungen....for det ER faktisk ikke det.

Og ikke si at det at hun ikke har hatt gåbil før etter at hun begynte gå, eller at hun lå på magen siden 1 mnd har vert med på å få henne til å gå tidligere.

For det stemmer nemmelig ikke.

HilsenHI

Skrevet

Vi og har isåfall gjort alt "riktig", men allikavel begynte ikke jenten å gå før hun var 15 mnd. Og det var først når hun hadde en gåvogn foran seg att hun turde å prøve=)

Alle barn er forskjellige, noen går tidlig, andre går sent. Tror heller ikke det er genetisk betinget. Både jeg og mannen gikk lenge før vi var ett år=)

Men HI, tror jeg ville snakket med helsesøster også evt. tatt en tur til fysio med henne=)

Hun har jo reist seg og begynt å prøve å gå høres det ut som, så bare vent å se.. plutselig en dag løper hun avgårde=) Er jo mulig hun bare venter til hun kan det skikkelig før hun slipper seg for fullt=)

Skrevet

beklager at jeg sårte noen

ville bare hjelpe

håper det går bra med barnet ditt

skulle være anonym jeg...glemte det

jenta mi er aktiv men sover ikke så bra

sliter med det

nettop lærte hun å søvne av seg selv

så kom det tilbake igjen

kjedelig...

Skrevet

Kjære anonym!

Det er fullt tillatt å være bekymret når barnet er 21 mnd og ikke går selv enda.. Så en liten turpå helsestasjonen er helt berettighet:)

Men vet du hva jeg tror? Du kommenterte jo selv i et innelgg over at en på 10 mnd ikke har den samme evnen til å bedømme farer, avstand ol. som en på 15 mnd..Og akkurat det er jeg helt enig i! Kanskje det er akkurat her problemet deres ligger?

Barnet ditt har blitt stort nå og skjønner nok at det kan være skummelt å gå alene, siden h*n skjønner at det kan være "farlig" og at man kan falle og slå seg! Eldre barn blir ofte mer skeptisk fordi de er fliknkere til å forstå konsekvenser!

Når det er sagt høres det for meg ikke ut som at det er noe feil med barnet deres, siden h*n bruker kroppen sin normalt og går med støtte. Ser det ut som h*n går på en spesiell måte? På tærne, med knærne litt innover eller noe sånt, så kan jo dette bidra til at det er vanskeligere å lære å gå. Kanskje er det så enkelt som å få skaffet innleggsåler til skoene h*ns om h*n kan være litt plattfot for eksempel? Så lenge barnet ditt går med støtte, og belaster begge beina med full vekt, og ellers har helt normal utvikling (kan krabbe, sitte, reise seg osv) og virker glad og fornøyd så tror jeg kun at denne ligger i barnets "hode" - at barnet nå er stort nok til å skjønne at det er " skummelt" å gå, og derfor føler seg tryggere når det leier i hendene!

Men ta deg en tur på helsestasjonen du, så får du kanskje noen gode tips til hvordan du skal klare å få barnet ditt til å tørre å løsrive seg fra foreldrenes trygge hender:) Tror nok for h*n vil lære å gå alene om h*n bare tørr:)

Lykke til

klem fra mamma til jente på 14 mnd som nettopp har begynt å reise seg ved bordet:) (og ikke kommer til å gå på leeeenge:D)

Skrevet

mitt råd vil være å bare øve og øve med henne. ev ta en tur på helsestasjonen for å sjekke at det ikke er noe galt med beina hennes.

ser at noen skriver at man ikke skal bruke gå bil. det har jeg aldri hørt at man ikke skal gjøre. er jo ingenting unaturlig med det. blir jo som at man ikke skal holde dem i hånden heller det da... er forskjell på en gå bil og en sånn gåstol eller hva det heter..der barnet sitter oppi og kommer seg avgårde ved å "hoppe" på beina. det er ikke så særlig bra for beina......

jeg har også hørt at det er bedre for barna å gå når de er over et år enn under et år..pga at de er ikke helt klar for å gå mentalt sett....

men uansett, virker jo som at hun er godt i gang med å lære seg å gå da. alle er usø og vinglete når de begynner å lære seg å gå...

men skjønner godt at du blir bekymret over at hun ikke går.

ta deg en tur på HS du... så kan de henvise henen til fysioterapaut eller noe..som kan sjekke henne ut

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...