Gå til innhold

Spiser de selv når de er 18 mnd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår gutt er ikke så veldig flink til å spise selv, f.eks brødskive. Hvis han får en halv brødskive, stapper han inn hele skiven med det resultat at han spytter ut hele skiven. Så det som fungerer best er å gi han èn og èn bit,som han putter i munnen selv. Av og til bare tuller han med maten, og derfor gir vi han det i stedet. Synes kanskje han bør spise litt mer selv.. Hva gjør deres barn? Kan de f.eks spise en yoghurt med skje? Ikke snakk om at vårt gull klarer det enda...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dattera mi spiser brødskive fint, hun spiser også mat med gaffel, men ikke flytende mat som grøt, suppe eller yoghurt, hun vet ikke hvordan en skje skal brukes enda hehe:)

Skrevet

Har spist brødskiver selv fra hun var 9 mnd.

Tror hun var rundt 14 mnd. når hun plutselig hadde fått taket på å spise med skje, nå har vi begynt med barnegaffel til henne er 19 mnd.

Men det er klart det blir fortsatt brukt en del fingre i maten her også. I dag med fiskeform og potet på tallerkenen ble litt spist med fingrene og litt med gaffel der hun til slutt tok begge hendene i maten og skvisa skikkelig rundt. Etterpå var det rett opp i håret med de møkkete mat fingrene.

Hvordan hun ville ah håndtert youghurt hvet jeg ikke for vi spiser omtrent aldri det her i huset.

Nå hvet ikke jeg hvor mye han tuller med maten men synes du/dere alikevel bør la han spise mest mulig selv. og evnt fjerne maten hvis det blir FOR mye av det. For da tolker jeg det dit at han ikke er mer sulten, det er da det begynnes å leke med maten her i huset.

Skrevet

min på 18 mnd spiser det meste selv bortsett fra "flytende" som yoghurt, men det får han ikke så mye av uansett. Bruker barnegaffel eller fingrene :)

Skrevet

Gutten min er 17 mnd og har spist selv lenge. Spiser fint med skje og gaffel også! Gjort ihvertfall i to mnd!

Skrevet

Nå er snuppa mi 22 mnd, men aldri i verden om hun har godtatt å bli matet ihvertfall det siste halvåret. Yoghurt har hun spist selv siden jul omtrent (begynte med det i barnehagen).

I dag spiste hun suppe til middag uten å søle nevneverdig. De må nesten bare få prøve - i starten blir det jo mye gris uansett...

Skrevet

Min er 12 mnd og spiser brød og faste middagsmåltider, frukt og lignende selv. Mer flytende mat varierer litt. Har vi riktig god tid lar vi han prøve å få det i seg selv også gir vi han heller mer etterpå når han er ferdig, men det blir mye søl og det går mer mat på denne måten, men de må jo lære :)

Skrevet

Jenta mi på 20 mnd spiser alt selv. Grøt med skje, middag med gaffel, brødskive med hendene...deler opp i 4 biter da, så hun slipper å bryne seg på en hel skive selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...