Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan samvær har dere da?

Vi har blitt tilbudt en ny avtale av biomor som vi ikke kan akeptere. Har tenkt å komme med to motforslag.

Bare lurer på hva som er MEST vanlig, ang deling av ferier (alle skoleferiene), henting og levering av barnet, og hvordan dere deler jul og nyttårshelgene. Og hvor lenge barnet er hos samværsforelderen sammenhengende i sommerferien...

Ble mye det....

Håper noen kan svare litt utfyllende... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tusen takk for linker. Jeg skal sjekke de nå.

Skrevet

alder på barna er ganske så vesentlig og avstand mellom hjemmene og hvordan dagens samvær dere har.

finn ut hva dere ønsker, dere vet jo hva mor ønsker. finn ut hvordan deres og mors ønsker passer for barna.

om både deres og mors ønsker passer ok for barna så får dere gi og ta til dere kommer fram til noe alle kan leve med. (men detta kjønner du jo selvakt selv)

sånn jeg ser det så er det sånn at om en av foreldrene har funnet seg en "ny" familie. så er det naturlig at man tar hensyn til den nye familien. sånn som her ville far ha småen på samme helg som bonusmor har sin. å det er jo naturlig, da veier det jo ikke tungt at venninna mi har barn den helgen.

Skrevet

Sommerferie: mor: tre uker, far: to uker

Høst,- vinter og høstferie: annenhver...

Jula deles i to, med annethvert år. Den som ikke har julaften har lillejulaften og julaften fram til kl 12.

Vi bor nært hverandre:)

far henter og leverer dersom han ikke kommer med skolebussen. Uansett tar far med klær og utstyr sånn at han slipper å slepe det med på skolen.

Skrevet

Til nå har vi hatt annenhver helg og ekstra i ferier. ikke ettermiddagssamvær pga jobb.

Mor vil nå ha klarere "regler" for når samværet er.

Helt greit for oss. Da forventer vi også at hun skal følge de reglene hun selv har satt opp.

Jenta er snart 9 år, sambo har alltid hatt samvær og litt til når det har passet mor.

Jeg (stemor) har vært sammen med far siden jenta var 3 år. Mor og far gikk fra hverandre når hun var 1 år ca.

Mor har hatt noen til og fra forhold de siste 5 årene. Fikk ett nytt barn med en annen ca ett år etter at det ble slutt mellom mor og far. Dette barnet har hun kun hat 50% de siste årene fram til nå (dette barnet har begynt på skolen)

Men jeg mener at vi må lage en avtale som vi mener passer barnet (og oss) best. Derfor sitter jeg nå og prøver å finne ut av så mye som mulig så vi kan få lagd den beste avtalen for barnet. :)

Skrevet

Det er ca 30 minutter reisevei mellom hjemmene.

Skrevet

og annenhver torsdag til fredag + annenhver torsdag til søndag.

Skrevet

Ettermiddag og/eller samvær i ukedagene (bortsett fra i ferier da) er uaktuelt pga skole/jobb.

Men jeg blir bare mer og mer sikker på at vi må sette opp en veldig detaljert samarbeid/samværs avtale.

Skrevet

en samværsavtalle er somregel en god ting. lett og forholde seg til.

ihvertfall er det min erfaring. men jeg vet ikke hvordan det blir for en 9 åring. plutselig så har hun kansje lyst til og være hos dere og pluselig hos mor?

dere har hatt anden vær helg og eksra i ferier og ikke ettermiddagsvær pga jobb.

hva ønsker dere, altså du og mannen din?

å hva ønsker mor?

om ikke dette med jobb er endret så vil jo ettermiddagsamvær fremdeles bli vanskelig.

hun er 9 år, dere kan jo spøre henne i felleskap, du, mor og far om hva hun ønsker. om hun ønsker og være mere hos dere eller om det blir problematisk ovenfor venner. (det kan jo selvsakt hende at hun har masse venner hos dere som hun ønsker og se mere også)

Skrevet

Vi har nylig flyttet så hun har desverre ikke fått noen venner her ennå. I det siste så har hun klaget veldig på at det er så kjedelig her osv, men samtidlig så ønsker hun å være her mer.

Har sagt at hun skal få ta med seg en venninne eller to fra skolen og ha her på overnattingsbesøk, men vi må bli ferdig med oppussing først.

Mor ønsker:

-En ettermiddag i uka (dette punktet kunne vi stryke, da hun vet at det bare blir stress for barnet)

-Annen hver helg hos oss

-annen hver ferie (utenom sommer)

-dele jul/nyttår fra 22 des. til 27- og 27 des. til 1.1 (annenhvert år)

-At vi skal ha 3 uker sammenhengende på sommeren Og tilsvarende hos henne enten før eller etter.

Våre ønsker:

-annen hver helg

-dele feriene pga at det blir vanskelig å ta seg fri en hel uke fra jobb. At vi har barnet enten fra fredag til onsdag eller fra onsdag til søndag. Kommer an på hvordan ferien klaffer med vår samværshelg. Mor har dessuten tilgang på SFO, noe som igjen blir vanskelig for oss å benytte oss av pga reisevei.

-Jul/nyttår er greit.

-maks 2 uker sammenhengende på sommer. Pga at barnet savner moren sin veldig. Til nå har vi hatt henne to uker sammenhengende på sommeren og hvert år blir hun trassen, lei seg og savner tydelig mor og besteforeldre på morsiden, som hun har mye kontakt med. Men vi kan godt ha henne en uke til i løpet av sommeren altså.

Også kommer vi til å spesifisere at henting og levering skal deles likt, til enhver tid. Uansett om det er ferie eller helg-samvær.

Sambo skal ha delt froeldreansvar. (Kun mor som har ansvar nå)

Mor skal stå for fritidsaktiviteter, men vi stiller opp på kamper/oppvisniger el.

Det er ihvertfall det vi har kommet opp med til nå.

Skrevet

jeg syns egentlig at forslaget ditt vikrer rimelig og greit. er det noen grun til at mor ikke skal ønske og dele ferinene i 2?

hvorfor ønsker sambo delt foreldreansvar nå? har han noe kontakt med skolen? føler han seg utelatt av mor?

henting og levering som deles likt er også rimelig så lenge dere henter og leverer hjemme hos verandre. om far skal hente og levere på skolen er det litt ugunstig at mor må jobbe kort de dagene også eller begyne sent.

Skrevet

Hvorfor mor ikke ønsker og dele feriene vet jeg ikke. Noen ganger føles det ut som hun bare er ute etter å få mest mulig fri... De siste to årene har vi alltid delt feriene. Det passer oss veldig bra å gjøre det sann ihvertfall. Da får barnet litt ekstra tid sammen med oss, men også muligheten til å være med vennene sine hjemme.

Sambo har alltid ønsket delt foreldre ansvar. MEn jeg vet faktisk ikke hvorfor det aldri har blitt gjort. Rot med papirer og "latskap" vel... Har vært snakket om mange ganger, særlig etter at hun begynte på skolen. Håper virkelig at mor går med på å skrive under på delt foreldreansvar nå.

Henting på skole er greit, men levering på skole kommer vi ikke til å gjøre, passer rett og slett ikke med jobbetider og reisevei. Så derfor mener vi at all henting og levering skal deles likt. Uansett om det gjøres sann eller slik. :)

Barnet går jo på SFO etter skolen, så sambo kan hente henne der til samværshelgen, og levere hos mor når helgen/ferien er over.

Skrevet

Det med felles foreldreansvar er ikke noe problem, det får han. Det skal mye til å nekte felles foreldreansvar.

Hos oss deles jula i to på samme måte som dere planlegger, men den starter ikke før 23. desember og bytte skjer da 28. desember. Faren vil ikke ha høstferie og vinterferie, men samværet løper som vanlig. Samværet er forøvrig annen hver helg fra torsdag til mandag. Påske deles i to, med bytte på skjærtorsdag. Sommer er nå tre uker sammenhengende hos far, resten av sommeren hos oss. Tidligere var det 2+1 uker på sommeren, det var også vanskelig. Da var han glad for å komme hjem etter å ha savnet oss og så grudde han seg til å skulle dra igjen. Gutten vår er 8 og klarer nå fint tre uker i strekk. De siste dagene lengter han hjem, men ikke verre enn da det var to uker. Vi deler sommeren i to, faren velger sine tre uker innenfor den halvdelen som er "hans" den sommeren. Den ene sommeren velger han altså tre uker fra St.Hans og fire uker fremover, den andre sommeren tre uker i siste del av skoleferien.

Det med henting og levering er vanskelig å vite hva man har "rett" til. Slik jeg har forstått det, skal foreldrene dele utgiftene ved samvær i henhold til bidragsfordeling. Jeg tror imidlertid det er samværsforelder som har ansvar for selve kjøringen og hentingen.

I forhold til fritidsaktiviteter praktiserer vi (i teorien i hvert fall) at det er den han er hos som skal følge opp dette. Altså hvis det er en fotballkamp når han er hos pappa, ordner pappa dette. Det samme med bursdagsselskaper. Pappa kjøper gave og får ham dit hvis det er bursdager på samværsdager. I praksis får han ikke helt til dette, han bor litt unna der vi bor (ikke langt, men lenger enn her).

Det er også lurt å tenke noe i forhold til sykdom. Hva skjer hvis hun blir syk hos dere, skal hun da tilbake til mor på mandag eller skal dere ha noen "sykt barn egenmeldinger" overført til dere? Hva hvis hun er småsyk på fredag, er det da en selvfølge at hun forblir hjemme hos mamma eller kan dere ta henne imot? Hva hvis pappa er syk - skal samvær gjennomføres da? Hva hvis det er planleggingsdager? Er det mor som skal følge opp alle disse eller kan dere være hjemme noen av dem?

Jeg tror det er lurt for alle å ha en klar samværsavtale. Da blir det mindre diskusjoner underveis...

Skrevet

enig med maud i det med sykedagene.

om det ikke er veldig viktig for dere med delt foreldreansvar. så ville jeg nok ikke tatt den kampen. heller kosentrert meg om og fått det som jeg vil i de tingene som har noe og si i forhold til og gjøre livene deres enklere.

jeg tror det er enklere for dere og få mor til og gå med på foreksempel deling av reisevei om dere ikke i tilegg krever delt foreldreansvar i tillegg. fordi delt foreldreansvar gjør at det blir en del ekstra jobb for mor. i forhold til at hun trenger deres under skrifter på en del ting.

her har vi sakt i fra til barnehage, helsestasjon og legen om at far skal få all infor om barnet. det får han men jeg har foreldreansvaret alene.

det er lettes for da slipper jeg og ringe far for underskrifter på ting.

men om mor ikke inkluderer dere så forstår jeg at dere ønsker og ta kampen

Skrevet

i stedet for å ta en halv uke hver. Mye greiere å ha enten høst eller vinterferie, for da kan man jo f.eks planlegge en sydentur eller lignende. Synes også 3 uker på sommeren er et rimelig krav, siden den som har hovedomsorg ofte blir stående i beit for barnepass, om ikke far/mor stiller opp.

Er enig med dere i at en ettermiddag i uka, blir bare stress, om det er snakk om store avstander. Men hvorfor ikke gjøre det sånn at dere har henne til mandag eller ev henter henne torsdag, om det er mulig? Siden det er bare en halvtime mellom dere, så synes jeg dere bør være villige til ekstrasamvær.

Jeg er muligens litt kjedelig av meg, og har sjelden planer som ikke kan inkludere alle barna. Og min kampsak er at alle barna skal føle seg hjemme her, og at de alltid skal føle seg velkomne. Du skriver at du føler at mor ønsker å ha datteren minst mulig (eller noe lignende), men utfra det du skriver kaster jeg heller ballen over til far. Han har jo datteren mye sjeldnere enn mor.

Skrevet

Vi har hatt henne MYE mer enn vanlig samvær tidligere. Det her handler ikke om at vi ikke vil ha samvær med henne, men om hva som gjør hverdagen enklest for barnet.

Vi vil selvfølgelig ha henne så mye som mulig, men pga avstand så er det ikke muligheter å skvise inn mer samvær enn det vi foreslår.

MEN i tillegg til å sette opp forslag på hvordan vi synes samværet skal være så kommer vi til legge med ett forslag på at FAR skal ha daglig omsorg og MOR ha samvær!

Vi har som sagt tidligere ikke mulighet til å ha henne til mandag morgen f.eks pga jobb.

Det med delt foreldreansvar er VELDIG viktig for oss, og nå som hun har satt igang det her med ny samværsavtale (gjennom advokat) så føler vi at vi faktisk kan få kreve litt tilbake.

Skrevet

Ja, det med sykedager og planleggingsdager synes jeg hørtes veldig fornuftig ut å ta med.

Sambo skal ta kontakt med en advokat i morgen, for å få hjelp til å sette opp forslag til en nye samværsavtale.

Vi kommer til å bruke mor sitt forslag som utgangspunkt, men gjøre litt forandringer. :)

Skrevet

er det igjenom advokat så forstår jeg. da er ikke tonen så god. det er en erlig sak :-)

at barnet flytter til far er vel ingen god løsning nå barnet ikke har noen venner hos far og altid har bod hos mor og det er der barne går på skole.

og komme med det forskalget og si "vi har jo tibytt og ta henne" er jo egentlig et hån mot mor og barn.

Skrevet

Det er flere grunner til at vi ønsker å ha daglig omsorg. Mange historier bak her.

Barnet har også snakket om at hun ønsker å bo her. Hun skjønner nok ikke helt hva det egentlig vil bety for henne, men har jo forklart at da må hun bytte skole osv. Så det har aldri vært mye snakk om det, men det har vært tatt opp flere ganger.

Og selvfølgelig aå hadde det vært helt topp å hatt daglig omsorg. :)

Skrevet

ja altid mange historer bak det meste ;-)

grunnen til at jeg sa det jeg sa er at far her også har sakt slike ting. jeg skal ha 50/50, han er like mye min som din osv. men når det kommer til stykke så har han engentlig nok med sine 4,8 %

Skrevet

Far har aldri sagt direkte til mor, eller til barnet heller, at han skal ha omsorgsrett. Han har sagt til barnet at det er noe de må prate sammen om alle sammen, og at en ikke bare kan ombestemme seg igjen. Far og mor har heller aldri diskutert det.

Han har sikkert sagt noe om at han gjerne vil ha barnet, men aldri "truet" med det på noen som helst måte.

Og fordi vi bor som vi bor, i forskjellige skolekrets, i forskjellige byer, forskjellige kommuner, så er ikke 50/50 non mulighet heller. Det må være "alt eller ingenting"

Skrevet

samme her i forhold til avstand og 50/50

vil bare si at om dere skal si at dere kan ta over hvordeomsorgen og la barnet bo hos dere så burde dere ikke si at barnet ikke kan være hos dere 3 uker i strekk i sommerfeien pga at barnet savner mor.

om ikke mor også har hatt tilsvarene problemer med og ha barnet i 3 uker fordi barnet savner dere tilsvarene mye eller mere

Skrevet

Jeg syns ikke det høres ut som noen særlig god ide å kreve daglig omsorg så sant ikke mor har jgort noe som gjør henne uskikket. Det blir sannsynligvis vanskelig for barnet som alltid har bodds hos mor og har venner der, og dere og mor får vel ikke akkurat noen bedre tone etter det.

Syns planene deres ellers høres fine ut, dere er jo ikke så uenige heller, Barma hos oss bor 50/50. Vi deler jula som dere foreslår, har tre uker på sommeren hver og annenhver vinterferie og påske. Før hadde vi to uker på sommeren, men da den yngste ble ni begynte vi med tre uker fint.

Vi har annenhver vinter og påskeferie som sagt, men i høst ferien er vanlig uke, barna er der de er den uka,med mindre den andre gjerne vil dra på tur med dem. De færreste har mulighet til å ta høstferie, så da er sfo god å ha. Kan forstå at det er litt vanskeligere for dere som bor langt fra sfo, men ville likevel tatt annenhver ferie. Dere kan evt møte mor på halvveien og ikke regne høstferien som ferie, da er det sfo og så ta annenhver påaske og vinterferie. Jeg skjønner godt hennes ønske om å ta hele ferien eller ikke, da kan man få dratt på ordentlig vinterferie feks. Jeg synes det er mye greiere med klare skiller og avtaler enn å skulle værte avhengig av å koordinere med mor hele tiden - som man må når man deler feriene. Jeg vil ikke si at det å ønske annenhver ferie er å ikke ville ha barna, kan like gjerne sees på som et ønske om å spare opp til hele ferier med barna.

Vi velger ellers sommerferieuker annethvert år, man må bestemme seg i april.

Jeg syns ikke moren til barnet virker urimelig, tvert i mot. Så jeg ville forsøkt å møte henne på hennes ønsker på annenhver så får dere en blidere og kanskje mer fleksibel mor til barnet. Når det gjelder to eller tre uker på aommeren så syns jeg det hørtes helt rimelig ut at dere tar 2+1 hvis gutten syns tre uker er lenge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...