Gå til innhold

Trenger tips til introduksjon av mat til baby

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har akkurat startet med å gi lillegutt litt grøt, og han synes det er kjempegodt. Fikk tips om at man burde starte å gi grøt midt på dagen, for å se om det gikk greit, men nå har han spist grøt en uke, og alt går veldig fint. Så, har lurt på å nå gi grøt som kveldsmåltid, slik at han kanskje ikke våkner så mange ganger i løpet av natten (og kanskje sover helt rundt).

Men, det jeg lurer på er, når starter man med flere måltider, både flere grøtmåltider (når er det best å gi disse, f.eks. til lunsj i tillegg til kvelds?), og når starter man med middag (moste grønnsaker), og hvor mye gir man av gangen. Og, når gir man morsmelk (har ennå ikke erstattet noen av melkemåltidene med grøt, grøten kommer i tillegg). Har lest litt i et hefte jeg har fått, men føler ikke jeg ble noe klokere, så tenkte å høre her inne, hvordan ser en "vanlig" dag ut for deres små, når det gjelder spising og drikking. Lillegutt er forøvrig 5 måneder i slutten av denne uken.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du begynner med de lettest fordøybare grøtslagene, slik at magen til den lille vender seg til den nye maten. Ris og mais er lett å fordøye.

Dersom det ikke følger noen plager med det nye kostholdet kan du gradvis forsøke med andre ting.

Moste grønnsaker er digg. Et tips er å ha i litt olje i mosen. Start gjerne med gulerot, og så suplerer du etter hvert. Du kan også blande litt morsmelk i mosen om du har rikelig av den. Da hjelper melken til med å bryte ned maten, og babyen tar lettere opp næringsstoffene...

Skrevet

Vi begynte også med ris og maisgrøt og fortsatte ikke lenge etter med most gulrot og potet. Jeg finmoste store porsjoner i blenderen og frøs ned i babymatglass. Til å begynne med brukte jeg bare gulrot, potet, litt persille og litt rapsolje. Smått om senn begynte jeg å smaksette med kylling- og leverpostei, flere typer grønnsaker og etter noen måneder kylling, fisk, karri og annet krydder. Nam nam!

Husker ikke helt hvor mye hun spiste i begynnelsen, men vi startet i det små og økte etterhvert. Når grøtmåltidene var etablerte, hadde vi alltid grøt først og melk etterpå, ellers var hun for mett til å ville ha grøt. Lykke til :)

Skrevet

Takk for svar. Men, er det slik at man introduserer ett grøtmåltid til, før man begynner med grønnsaker, eller er det ingen "fasit-svar" på slikt?

Hvor mange måltider har de per dag, når man inkluderer amming?

Synes jeg har vært flinkere i det siste, og ikke gitt ham mat hele tiden (føler han spiste hver time en periode), men likevel med grøt i tillegg, så føler jeg det blir oftere måltider, da han først får litt melk for at han ikke skal være for sulten når han skal spise grøt, og så grøt (er nå oppe i en halv porsjon), og deretter litt melk igjen for at han skal bli mett...

Skrevet

Heisann og god morgen!

Ja det er ikke lett det der med mat og hvor mye og for lite og altfor ofte og amming før eller etter....

Dette sa helsesøster til oss, og det syns jeg fungerte veldig bra:

# noen dager med velling

# 2 uker med mais/risgrøt

# neste 2 uker med havregrøt (frokost eller kvelds, vi brukte til kvelds) og middag (feks gulerot og morsmelk, også utvide etter hvert med potet og krydder og evt du du måtte tro babyen din liker:) )

# neste 2 uker med frokost, middag og kvelds.

Hun sa også at vi skulle amme før måltidet fram til barnet er 8mnd, dette for ikke å miste produksjonen.

Sånn:) da her du en plan - jeg også liker planer!!!

Glemte å si at amming kommer også innimellom måltidene :)

Skrevet

Hva med 4 måltider, ammingen er det viktigste enda, så gi han melk først deretter grøt, jeg ga grøt til lunsj en månedstid, så begynte jeg med grøt til kvelds i tillegg. Noen barn reagerer på grøt og sover dårligere, så dette må du bare prøve deg frem med. Lykke til!! ;-))

Skrevet

Synes solkrems plan høres veldig fornuftig ut :o)

Hvis du har masse mat selv og synes det går greit med amming så kan du bruke god tid på matintroduksjonen.

Grøt om kveldes kan være det lille som skal til for å få poden til å sove mer om natten. Hvis han ikke reagerer på maten på dagtid er det bare å flytte hele måltidet over til kveldstid. Blander du grøten med morsmelk så får ha jo både i pose og sekk, både i grøten og ved amming :o)

Skrevet

Takk igjen! Masse gode tips fra dere. Pumper melk for harde livet (og har litt i fryseren), så blander grøten med morsmelk. Det har bedret seg med søvnen den siste uken, er bare oppe 1 gang på natten nå, men usikker på om det er pga. grøten, da vi bare har gitt den på kveldstid en dag, og en dag fikk vi ikke tid til å gi grøt...

Ja, jeg er nok også et menneske som liker planer (i hvertfall i arbeidslivet og for å organisere meg selv), og kanskje spesielt nå som førstegangsmamma er det greit å få noen tips til hvordan andre gjør ting, så kan man jo heller justere de planene til seg selv etterhvert :-)

Vi får fortsette med bare grøt en tid til, så skal vi begynne med grønnsaker. Dette blir spennende!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...