Gå til innhold

Meglers verdivurdering - hvor riktig er den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med erfaringer her? Tenker at den bør være forholdsvis riktig for hva har mengler å tape på å lyve til oss?

Vi har hatt verdivurdeing her i dag og fikk oss en overraskelse nemlig. Han mente vi fint ville få 6-700 000 mer enn hva vi har tenkt og forventet. Hvis det stemmer, så har vi jo kanskje råd til å kjøpe nytt hus i området her allikevel ;o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*kremt* .... for hva har mengler å VINNE på å lyve til oss....

:o)

Skrevet

Kjenner en del meglere i vennekretsen. det er vanlig at meglerne tar godt i på en slik prisvuredring hvis ikke takst foreligger. dette gjør de for å reklamere for deg selv. man velger jo gjerne den megleren som mener han kan få mest for eiedommen, ikke sant?

En venn av meg solgte akkurat leiligheten sin. Megler anslo 1,4. Den gikk for 1,1...

Skrevet

Sto det ikke på førstesiden i avisen nå i helgen da - at megler bare hadde tatt en telefon til takstmann og fått 300.000 lavere takst på to minutter, fordi selger ønsket det ?

Tror det er MYE "jabba-jabba" hos meglerene altså, de gjør hva som helst for å få oppdrag, virker det som.

Skrevet

Han vinner geviisnten ved å få selge huset deres.

Altså tjener penger på dere

Skrevet

Men skjønner ikke hva de har å vinne på det? Vi velger jo ikke megler utifra prisvurderingen. Skal jo uansett ha en uavhengig takst..

Skrevet

Men vi velger jo ikke mengler utifra verdivurderingen dems...

Skrevet

Hvis dere skal ha en uavhengig takst er det jo bare å bestille den så får dere en nøyrtal verdivurdering.

Skrevet

Hva har leiligheter av samme type gått for i det siste? Er pris megler antydet og hva andre naboer har fått i nærheten av hverandre? Er deres leilighet bedre beliggenhet enn den/de som er solg? Innvendig standard osv...

Jeg har desverre ikke veldig stor tiltro til meglere, det er noen slu møkka folk (sorry meglere). Jeg tror fort en megler kan legge på antatt salgspris. Hva megler vinner på det vet jeg ikke, men noen vil vel tro at megleren da får den summen for boligen.

Vil du si hva prisvurderinga var?

Skrevet

Jeg har ihvertfall hørt at man bør ha verdivurdering hos tre-fire meglere. Så skal man velge den megleren med "mellomtaksten". Altså ikke den som setter hverken lavest eller høyest takst.

Skrevet

Tomannsboliger som er ca 20-30 kvm mindre enn vår går for ca 2,5-2,6 mill.

Ellers er det mest rekkehus i området og de går for ca 2-2,3 mill med normal standard.

Megler her antydet ca 2,95.

I og med at han antydet en slik pris så skal vi bestille takstmann å få sett ordentlig hva vi kan få. De meste her går jo over takst også, hvertfall så lenge det er "billig" (under 3 mill).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...