Anonym bruker Skrevet 24. september 2007 #1 Skrevet 24. september 2007 Jeg og barnefar har delt omsorg(50%)hver og en muntlig avtale oss i mellom at vi deler på alle utgifter. Nå har det seg slik at han tjener ca 500000 i året ,eier leil og bil mm. Jeg er arb.ledig, har ca 7000 kr i mnd fra nav.Vi har begge samboere. Jeg opplever at han er kjempeestreng på å dele alt i to(ned til 100 lappen!!) Kjenner dette tærer litt på meg da d blir til at jeg aldri har råd til å gå på kino/resturang o.l m min datter,noe han gjør hele tiden.Noen råd?Lurer på om jeg i det hele tatt har krav på bidrag?
Labbenuss Skrevet 24. september 2007 #2 Skrevet 24. september 2007 LURER du på om du har krav på bidrag????
Anonym bruker Skrevet 24. september 2007 #4 Skrevet 24. september 2007 Klart du har krav på bidrag!! I mannshatende Norge er det desverre sånn at damer har det! Skulle akkurat til å berømme deg for at du var så real og delte alt i to! Det skulle jo bare mangle om din eks skal betale for mer enn halve ungen. det er vel din unge også? Og det at han tjener bra og har god råd er desverre et gode du ikke fortjener og nyte godt av! Du er nemlig ikke sammen med ham lengre. Det DIN samboer tjener derimot bør komme deg til gode! Det er jo heller ikke din eks skyld at du er arbeidsledig! Den avtalen som dere har er sånn jeg mener at loven skulle vært i Norge. Utgifter på barn deles i to! DET er det mest rettferdige!
3 har blitt 4 Skrevet 24. september 2007 #5 Skrevet 24. september 2007 Hva med når han melder henne på alt mulig som jeg ikke har råd til å betale da?
Anonym bruker Skrevet 24. september 2007 #6 Skrevet 24. september 2007 Da syns jeg han skal måtte betale for det selv. Det gjelder selvfølgelig begge veier hvis en av dere vil melde barnet på noe mer enn dere er enig om.
Kreoline Skrevet 24. september 2007 #7 Skrevet 24. september 2007 Ja, du har krav på bidrag fra eksen din. Regn ut som vanlig på navs kalkulator, helt til slutt skal du legge inn samværsdøgn i mnd. Det er så stor forskjell i inntekt for dere at jeg antar at du har krav på noe.
Helene Harepus Skrevet 24. september 2007 #8 Skrevet 24. september 2007 Kan ikke du søke en jobb, slik du har mer penger å rutte med?? Jeg må si jeg synes det er det mest naturlige i situasjonen. Evt høre om han er villig til å betale litt ekstra av fellesutgifter til du har funnet deg en jobb.Tror neppe far synes det er aktuelt med underholdningsbidrag (kino og restaurant), når det er 50/50.. Helene
Anonym bruker Skrevet 25. september 2007 #9 Skrevet 25. september 2007 herregud,eks skal da ikke gi MOR bidrag,det er jo BARNET som skal ha like leve muligheter både hos mor og far.. så JA du kan ha krav på bidrag,selv om dere har 50-50.
*-* Skrevet 25. september 2007 #10 Skrevet 25. september 2007 Hmm, da har ikke jeg gjort leksa mi, jeg var sikker på at man ikke betalte bidrag når barnet bodde begge steder jeg? Barna hos oss bor 50/50 og vi betaler ikke bidrag selv om min mann tjener bedre enn sin eks. Men vi betalte litt mer sfo, fritidsaktiviterer, utstyr og slike ting enn mor da hun bodde alene siden vi hadde bedre råd. Det var ikke noe vi måtte så vidt jeg vet, men noe vi gjorde for at det ikke skulle bli for lite penger hos mor.
Helene Harepus Skrevet 25. september 2007 #11 Skrevet 25. september 2007 Jeg mener nå det er naturlig at hvis man har et barn, så tar man ansvar og skaffer seg inntekt, man må jo kunne forsørge sitt eget barn. Uansett om man er mor eller far. Siden mor ikke sier noe om at hun er arbeidsufør så går jeg utifra at hun kan jobbe, akkurat som folk flest. Pengene vokser ikke på trær for noen og man må tilpasse livet sitt etter hva man har råd til - eller gjøre noe med det. Det er vel heller ikke rettferdig at far skal betale turer på kino og restaurant for sin eks og barnet, de 3 er tross alt ikke en familie lenger og hvis det er slike koseturer hun vil at far skal betale for, så blir det på sett og vis "underholdnings"bidrag. Og det synes jeg er feil, her er det mor selv som må ta ansvar og gjøre noe med sin dårlige økonomi. At far bidrar ekstra med fellesutgifter (yttertøy, skole etc) MENS mor leter etter jobb, synes jeg er noe helt annet. Helene
*-* Skrevet 25. september 2007 #12 Skrevet 25. september 2007 Da vi betalte litt mer enn mor selv om vi hadde 50/50 så var det fordi hun var alene og vi var vto. Når du har fått deg samboer syns jeg det er en helt annen sak. Da får du og samboeren ordne dere selv økonomisk, Hvis du ikke har jobb får han støtte deg, og eventuelt hjelpe deg å lete etter jobb om dere vil du skal jobbe. Eksen betaler jo absolutt sin del ved å ha banra halvparten av tiden. Jeg skjønner ikke, ville du og din samboer vært komfortable med å mottak støtte fra din eksmann og hans kone??
Anonym bruker Skrevet 25. september 2007 #13 Skrevet 25. september 2007 Jeg syns du har mistet fokuset her. Det høres ut som om du vil bli lik faren til barna. Han har sine forutsetninger, både økonomisk og sosialt. Og du har dine. Prøv å være mindre sjalu og materialistisk. Du er nødt til å innse, at akkurat nå, så har far mer penger enn deg. Det er en fin måte å lære barna om forskjeller. Det er viktig å ha en jobb. Finn på noe koselig sammen. Å gå på restaurant eller kino behøver ikke være koselig, selv om det høres slik ut for deg. Det kan vøre mye koseligere for barna å gjøre noe annet, sammen med folk de er glade i.
DolphinGirl Skrevet 26. september 2007 #14 Skrevet 26. september 2007 Lindsay har rett: Far behøver selvfølgelig ikke betale bidrag når det er delt omsorg. Selvsagt føles det urettferdig at faren tjener mer, men det er likevel ikke hans ansvar å ordne opp i morens økonomi. Her tjener min samboer mer enn eksen, og de har delt omsorg. Utgiftene blir stort sett delt 50/50, unntatt når mor nekter å betale for en aktivitet ungen har kjempelyst til å være med på. Da må far betale og jeg svelge hardt. Jeg tør påstå at vi betaler mest, og det føler jeg er urettferdig. Men selvsagt bør eksen din betale for aktiviteter han VET du ikke har råd til; det synes jeg er greit. Hos oss var det slik at biomor nektet å betale fordi hun mente aktiviteten var unødvendig. Spilte ingen rolle at ungen ELSKET å holde på med det. Jeg tror ikke eksen til mannen min vet nøyaktig hvor mye han tjener, og det har hun ingenting med så lenge det er delt omsorg. Vi har vært MER enn generøse.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2007 #15 Skrevet 26. september 2007 Nå snakker jeg ikke moral og etikk her, men gikk inn på nav sine sider og la inn hva jeg tjener og hva biofar tjener og at bidragsyter skulle ha barnet 14- 15 dager i mnd (d er vel 50 %) og da skulle han fortsatt betale... mulig det er noe jeg ikke ha ført inn eller glemt, men mener jeg har gjort det riktig.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2007 #16 Skrevet 26. september 2007 Herregud !!!!! Se å bli selvstendig da jente. Ta ansvar for barnet ditt, og skaff deg en jobb slik som alle andre må. Jeg har ikke mulighet til å gå på restaurant med mine barn, men det har venninna mi som jeg henger mye sammen med. (Hun har tatt lang utdannelse og tjener mye mer enn meg). Hører du hvor dumt det blir å tenke slik? Du kan da ikke lene deg på barnefaren resten av barnas oppvekst... Dere er skilt vet du. Vær nå glad for at barnet ditt har en slik mulighet hos sin far. Hun/han får jo oppleve slikt der. DET DU SIER HER, ER AT DU OGSÅ VIL GÅ PÅ RESTAURANT OG KINO...for det kan jo ikke være barnet du tenker på...for barnet får jo oppleve dette med sin far. ÆRLIG TALT!!!!!
Anonym bruker Skrevet 26. september 2007 #17 Skrevet 26. september 2007 Hvis du er arbeidsledig får du enstimert lønn fra NAV. det vil si at hvis du er utdannet lærer får velger Nav å si at hadde du jobbet hadde du tjent den en lærer gjør. Unntaket er hvis du har barn under 3 år, da tror ikke du får en slik estimert lønn. Og da må far være med å betale en del av kaka selv om han har barna 50% Jeg er ikke 100% sikker, men tror det er slik. Det jeg imidlertid er 100% sikker på er at hvis du hadde vært intressert,så hadde du fått jobb. I dagens Norge finnes det ikke arbeidsledighet - Vil du ha jobb, så får du det! Lise:)
Anonym bruker Skrevet 27. september 2007 #18 Skrevet 27. september 2007 Dette kommer jo an på den hvilket nivå den samlete inntekten er i hver av de to familiene. Jeg regner med at også din samboer bidrar med å gjøre tilværelsen greiere økonomisk nå når du er arbeidsledig. Ettersom du trolig skal ut i jobb igjen med en gang du har fått noe, så ordner nok dette seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå