Leandermamma Skrevet 24. september 2007 #1 Skrevet 24. september 2007 Har en gutt på snart 5 mnd som har KISS. Går til fysio en gang i uken og han klarer seg fint motorisk, men har en krafig sidebøy og ligger helst i en C (som en banan) fremdeles. Vurderer å gå til Manuellterapi med han, for å se om de har annet opplegg en det fysio har. Lurer på om det er noen som har prøvd det eller hvilke behandlingsopplegg dere har prøvd og hvordan fremgangen har vært på deres barn. Blir kjempe glad for svar!!!
curly sue Skrevet 24. september 2007 #2 Skrevet 24. september 2007 Ville absolutt gått til en manuell terapeut, det er de som har spesialkompetanse på dette... les på siden kiss.kidd.no, og se på listen over behandlere der... der står de som virkelig har greie på dette. hadde selv en gutt med skjevheter i nakken, muligens mild grad av kiss2, han blei fin etter en behandling.. det er selvsagt svært individuelle forskjeller her, etter hvor alvorlig de er rammet osv. men tror at manuell terapeuter dreiver mer med manipulasjonsbehandling...? Uansett, de fleste blir fort bra, når de behandles tidlig...masse lykke til!
Mayken Skrevet 24. september 2007 #3 Skrevet 24. september 2007 Jeg tok med Ina til manuellterapaut da hun var 2 1/2mnd. Har fått flere behandlinger og oppfølging hos han og ble henvist videre til en fysioterapaut. Skal gå der til hun lærer seg å gå, selv om hun nå er veldig fin og har blitt erklært frisk. Har en gutt i barselgruppen min som ble henvist til fysioterapaut av barnelegen på helsestasjonen pga diverse ting. Men det hjalp ikke noe, jeg anbefalte henne å kontakte manuellterapauten jeg gikk til. Hun fikk time, gutten fikk behandling og ny fysioterapaut, og nå har han begynt å bevege seg mer o.l. Han var 6 mnd før han fikk denne behandlingen og lå betydlig etter de andre barna. Så oppsøk så absolutt en manuellterapaut. lykke til.
Olebrumma 4 barnsmor Skrevet 24. september 2007 #5 Skrevet 24. september 2007 Hei der, jeg har akkurat vært hos manuell terapeut med sønnen min, han har fått påvist kraftig KISS. Han ble forløst med hastekeisersnitt, og er akkurat som sønnen din, skjev og tydelig banakrumming i hele kroppen, det hadde til og med forplantet seg ned i bekkenet hans, gutten min er 4,5 mnd. Sønnen min har vært hos fysio flere ganger siden fødsel, men hatt så kraftige spenninger i hele kroppen at det tok tid å sette diagnosen, fysio sa at KISS kan behandles med kun fysioterapi, men at det tar veldig lang tid i forhold til når man.terapeut behandler, og hun ville at han nå skulle kurers raskt for å forhindre at han la til seg en et mønster som ble vanskelig å bryte. Jeg fikk veldig god forklaring av man.terapeuten i hva KISS faktisk er, for det viste seg at sønnen min var et av de verste tilfellene han noensinne hadde sett, så der må vi til behandling minst to ganger til. Det man.terapeuten faktisk gjør er å plassere en skive i nakken tilbake i riktig stilling slik at muskelspenningene denne forskyvningen har forårsaket i nakken kan løses opp. Jeg vil på det sterkeste anbefale at du går til Manuell terapeut, de har 7 års utdannelse, fysio har 3, i tillegg har manuell terapeut også gått turnustjeneste som lege i 2 år. Så det er helt trygt, de er speasialister på sitt felt og kan dette med KISS, som er en veldig smertefull og plagsom tilstand for barna. Noen barn med KISS har til og med problemer med å suge, og å puste riktig pga feilstillingen og spenningene i nakken. Lykke til
Leandermamma Skrevet 25. september 2007 Forfatter #6 Skrevet 25. september 2007 Blir barnet bedre bare etter noen få ganger??? Vi har gått til fysioen siden han var 1 mnd og jeg ser ikke særlig fremgang.... Hva koster en time hos en manuell terapeut eller får men det dekket slik som med fysio?
Maigutt07 + maijente10 Skrevet 25. september 2007 #7 Skrevet 25. september 2007 Vi tok med lillegutt til kiropraktor da han var 3 mndr. Ble helt bra etter to behandlinger. Han snudde hodet bare til den ene siden og hadde blitt flat i bakhodet på den ene siden. Helsesøster bare avfeide det med at det sikkert rettet seg opp, uten at hun prøvde å finne ut hvorfor han var flat på bare den ene siden. Jeg kontaktet kiropraktor direkte. Det var han som sa at ungen hadde KISS. Nå snur han hodet helt til venstre side:) Her må man visstnok følge med selv, kan ikke stole på at helsestasjonen er til noe hjelp ihvertfall. Vanlig fysio vil vel ikke hjelpe, men kan kanskje hjelpe forebyggende etter at kiropraktor eller manuellterapeut har rettet opp.
Olebrumma 4 barnsmor Skrevet 25. september 2007 #8 Skrevet 25. september 2007 Får du legen til å gi deg henvisning koster det bare kr. 100,- i egenandel her hvor jeg bor ihvertfall.
Love my kidz Skrevet 25. september 2007 #9 Skrevet 25. september 2007 Vår lille gutt har en mild grad av KISS1. Har rukket kun en behandling ennå, skal på neste nå på fredag. Terapeuten trykket og vridde og gjorde litt forskjellig med ham. Her er det helt gratis for barn under tolv år, ikke egenandel engang! Gutten min ble forløst med sugekopp fordi han satt litt skjevt nedi bekkenet mitt. Mulig han hadde ligget sånn ei stund, for han hadde vanskelig for å snu hodet til begge sider. Virket stiv. Kolikken vi slet med er så og si borte nå, men om det skyldes at nakken er mykere eller om det likevel var tid for det vet jeg ikke.. Søvnproblemene har vi ennå da.. Gleder meg til timen på fredag, er spent på utviklingen =)
Love my kidz Skrevet 25. september 2007 #10 Skrevet 25. september 2007 Gutten min er forresten 10 uker på torsdag, første behandlingen skjedde da han var 7 uker. Litt tidlig egentlig sa han, men tok jo imot ham...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå