Gå til innhold

Jobber du? Angående skatt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker å begynne å søke jobber... men lurer veldig på hvor mye skatt jeg må betale når jeg er alene med barn. Ei venninne som er gift (og har barn) betaler 33% skatt... ei annen venninne som er alene uten barn betaler 36%. Synes det er utrolig mye.

Noen som vet noe konkret?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enda regnet som aleneforsørger.. (frem til babyen kommer) Og jeg betaler bare 25% skatt..

Skrevet

helt konkret får du ikek før du drar på likningskontoret og ordner pairer med hvor mye du tror du vil tjene til sammen på jobben og hvor mye du vil motta i overgangsstønad til sammen for hele 2007.. De skal også vite hvor mye du allerede har betalt i skatt..

Skrevet

Jeg vil få null overgangsstøand, fordi jeg har hatt den i over 3 år nå.

Litt vanskelig å forutse hva jeg vil tjene... men jeg skal ta en prat med ligningskontoret jeg =) Takk forsvar.

Skrevet

Før jeg ble alenemamma betalte jeg 36% skatt og skattet i klasse 1. Nå er jeg alene med lillegutt og skatter i klasse 2 ; 25%. Men det kommer jo helt ann på hvor mye du tjener, hvor, lån, formue osv

Skrevet

Takk for flere svar. Greit å se hva andre betaler... ser litt mer betryggende ut å betale 25, i forhold til 36%. Jeg har ganske mye lån i tillegg, både huslån, forbrukslån og studielån, så er helt avhengig av å tjene greit.

Skrevet

dersom du har boliglån så betaler du mye i renter å da kan du trekke dette fra på skatten. Jeg betalte en hel haug med renter i fjor så er helt skattefri i år, men velger å skatte litt fordet så jeg får igjen til sommeren.

Skrevet

Jeg jobber. Betaler nå 20 % skatt av lønn og 20% av OS. Jeg kan tjene 7500 kroner netto i mnd og får da 8500 kr i OS før skatt. Jeg skal skru opp skatten i januar, men begynte ikke å jobbe skikkelig før i juli, så blir ikke mye jeg får tjent dette året uansett. Tjener en god del mer enn 7500 kr i mnd, men gir nav lønnslippen min hver mnd så det blir riktig da lønna mi varierer noe.

Skrevet

Jeg betaler 10% skatt av OS, og 36% av lønn. Er dette riktig da? Synes det blir mye skatt på lønna, og fratrekk på OS, så sitter ikke igjen med så mye mer enn hvis jeg bare hadde hatt full OS

Skrevet

Om du har hatt Os eller slikt nå, og får deg en jobb du kommer til å tjene mer enn av Os ville jeg ha betalt ganske mye skatt. For å slippe restskatten en evt kan få. Veldig lett å få en baksmell når en går fra Os til jobb.

Den ekstra skatten fra Os må du også betale inn via de nys pengene du tjener. De ser jo ikke på hvor mye du tjener hver mnd, men hele året.

Hvor mye du må betale i skatt, må du høre med ligningskontoret om.

Skrevet

Hei,

jeg ser det er en del misforståelse ute og går når det gjelder skatt. Skal prøve å klargjøre det litt.

For det første. Hva man "betaler" i skatt er egentlig litt irrelevant. Det er en beregning gjort av myndighetene ut fra tidligere års tall. Jeg jobber i år halve året og har halve året uten lønn (mottar ikke OS ettersom jeg har bodd i utlandet og ikke var berettiget.) Jeg "betaler" for øyeblikket 20% skatt og kommer til å ha en inntekt på ca 180.000 i år. MEN... min faktiske betalte skatt kommer til å bli ca 8%..

Dette vet jeg fordi jeg har vært inne og beregnet dette på skatteetaten.no forenklet selvangivelse for 2007. Der har jeg lagt inn inntekt, ligningverdi bolig, gjeldsrenter jeg betaler i år, foreldrefradrag for barnehagen og samlet gjeld.

Om dere vil vite hvor mye skatt dere skal betale så gå inn og legg inn tallene her.. Du vil da få en oversikt og total skatt for hele året. Trekk ifra evt skatt betalt på OS (regner med at det står på utbetalingsslippen). Det resterende beløpet er det du skal betale i skatt av den inntekten du har frem til nyttår..

Så disse som betaler 33 og 36% kan godt være at de betaler alt for mye og de vil da få dette igjen på skatteoppgjøret til neste år, så reell skatteprosent er muligens mye lavere.

Håper dette gjør det litt enklere å forstå?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...