Gjest Skrevet 24. september 2007 #1 Skrevet 24. september 2007 Betaler man like mye skatt når man er alene som når man er gift?? Og betaler man evt mindre skatt om man er alenemor og jobber?? Er alene med barn, og lurer veldig på hvor mye skatt jeg må betale. Og får jeg avskrevet på skatten om jeg bruker bila i jobb??
luckypus Skrevet 24. september 2007 #2 Skrevet 24. september 2007 du er i en annen skatteklasse, når du er alene, om det er i 1 eller 2 er jeg usikker på,men tror det er 2. Du får dekket kjøring til og fra jobb, men du får et trekk på noen tusen, men det er det samme som om du skulle være alene eller ikke.
prekæs Skrevet 24. september 2007 #3 Skrevet 24. september 2007 Er du alene skal du skattes i skatteklasse 2. Tilsvarer ca 12 tusen mindre i skatt pr år. Viktig at du sjekker selvangivelsen din når den mottas i mars april neste år vedr skatteklasse (vet det ofte blir feil, selv om man har meldt fra) Har du blitt alene nå i år, mener jeg du får skatteklasse 2 hele året, selv om kun har vært alene en liten stund. Bilutgifter kan skrives av, men det er en "egenandel" du må trekke fra. Forklares godt på selvangivelsen, evnt det skjema du får hvis du skal forvandle skattekortet ditt.
Gjest Skrevet 24. september 2007 #4 Skrevet 24. september 2007 Takk for svar Jeg har vært alene i 3 1/2 år, og har gått skole. De to siste årene har jeg ikke betalt skatt i hele tatt, og et minimum året før der igjen. Tenkte å bgynne å jobbe... så hadde vært greit å vite ca hvor mye jeg sitter igjen med.
prekæs Skrevet 24. september 2007 #5 Skrevet 24. september 2007 Skal du begynne nå, bør du fylle ut skjema for skattekort. Her fyller du i gjeldsrenter, barnehage og sfo utgifter og sikkert noe mer som jeg ikke kommer på nå. Tror ligningskontoret kan hjelpe deg. da blir som regel skatten regnet ut ganske nøyaktig.
Gjest Skrevet 24. september 2007 #6 Skrevet 24. september 2007 Ååh så lurt!! Ante ikke at det fantes sånt en gang jeg... hehe. Tusen takk for tips =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå