Gå til innhold

JÆVLA LEGEKONTOR!! HJELP MEG!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har litt sånn småpanikk for mannlige leger selv, min gamle fastlege var en gammel mann, hardhendt, lite forståellsesfull, dårlig lytter, osv osv, flink lege, ja jøss, men det er et medmenneskelig aspekt i arbeidet han skal utføre. Så byttet jeg legekontor etter å ha vært et annet sted med mannen min, traff ei kjempesøt, ung dame. Kjempefornøyd. Men dessverre var det ikke HUN som var fastlege på det kontoret, hun var kona hans. (men legeutdannet asså), så jeg fikk mannen hennes. Var skikkelig usikker på akkurat det, men han er ung, han er kjekk, og ikke minst, han er den flinkeste g mest hensynsfulle legen jeg noen gang har vært hos! Helt knall!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

åhhh jeg klikker snart altså, jeg ringte igjen i dag til legekontoret og det var self samme dama.. Sa at jeg hadde tatt tre graviditest tester første for en uke siden og alle positive så jeg viste det var tidlig men siden det var første gang ville jeg gjerne komme til lege få bekreftelse litt info osv.

Da sa hun at du kan ta med urinprøve og komme på laben så skal vi teste deg der før du event best. legetime.

MEN ALTSÅ JEG ER JO GANSKE SIKKE SELV. Har ikke fri døgnet rundt til å springe fram og tilbake dit heller da så ville helst hatt en time hos legen og ferdig me det når jeg endelig hadde mannet meg opp til det. Kjedelig at en slik dame øddeleger ting jeg skulle sett fram til og glede meg til.

Skrevet

Legen kan ikke gjøre annet enn å se på urinprøven han/hun heller - ærlig talt synes jeg du overdimensjoner et ikke-problem. Hvis du er sikker - hva f.. skal du med en legetime uansett??? Vent til du er kommet lengre på vei.

Skrevet

til anonym nederst på siden her: mange av oss er nye og usikre og vil av den grunn ha tidlig legetime! det er et personlig valg og ingenting å være spydig og frekk om. slike som deg burde holde seg vekke herfra. Barnimagen skal være et positivt forum der alle kan komme med spørsmål og svar. slike giftige kommentarer kan du godt holde for deg selv.

Skrevet

jeg vet jeg er gravid ja, men kanskje jeg trenger litt info om denne tilstanden... hva som er bra og ikke og avh. av jobben min og hva jeg skal gjøre me tunge løft osv... hadde vert godt hatt en lege snakke med er det jeg mener og blir da litt irritert når eneste svar jeg får er å levere en urinprøve.. er jo samme test jeg tar hjemme.

Skrevet

hva gjorde dere andre da siden jeg er så dum. og ikke vet hva jeg skal gjøre..??

Skrevet

kjære deg, du er ikke dum i det hele tatt!!! var/er like usikker som deg, men har roet meg litt nå. Syns absolutt du bør bestille en legetime.. ikke si du mistenker du er gravid bare si at du trenger en time. damene i skrankene har ingen ting med hva du skal hos legen. di skal bare gi deg en time de! men skjønner frustrasjonen din.. er så mange telefon-bitcher rundt på legesentrene...

Når du får deg time hos legen, å du ikke liker han, så bare be om å få tatt gyn.undelsøkelser og slikt hos jordmor istedet for. Dette kan du selv velge. Hver kommune har egne jordmødre som skal brukes nettopp til undersøkelser av gravide.

Ble så irritert på den anonyme som skreiv at hun syns du overdramatiserte å sånt.. Jeg syns ikke du gjorde det i det hele tatt!!! ikke hør på sånne idioter. slike folk har ingenting her å gjøre.

Lykketil jaffal;o)

Skrevet

Jeg forstår godt at mange vil ha kvinnelig fastlege. Men det har man faktisk ikke krav på. Man har rett til å ha en fastlege, kjønn uvesentlig. Og hvis fastlegen din er i permisjon eller på ferie, har legen plikt til å ha en vikar som kan ta seg av pasientlisten hennes. Men det er ikke krav til at vikaren har samme kjønn som fastlegen.

Henvises du til gynekologisk poliklinikk (ihvertfall ved Ullevål praktiseres dette strengt) kan du ØNSKE en kvinnelig gynekolog men ikke kreve det. Hva skulle de gjort hvis det kravet skulle etterkommes på en avdeling som bare behandler kvinner, og i en by som har en stor andel ikke-vestlige innvandrere som nesten uten unntak ønsker kvinnelig lege???

De spørsmålene du trenger svar på kan en jordmor like gjerne svare på. Men insisterer du på lege, skal du vite at dersom du har tatt celleprøve relativt nylig og ellers ikke har symptomer på infeksjon eller blødning i underlivet, er ikke underlivsundersøkelse en påkrevd del av første svangerskapskontroll. (Som uansett ikke utføres før ca uke 8-11) Og må du gjennom en underlivsundersøkelse men ikke klarer å la en mannlig lege undersøke deg, kan du henvises til kvinnelig privat gynekolog. Men det er ressurskrevende og i utgangspunktet unødvendig, så du bør jo ha en rimelig god grunn.

Damen i resepsjonen trenger ikke alltid å vite hvorfor du trenger time. De fleste legesentre har likevel en slik policy at de spør, fordi det er veldig greit for legen selv å vite hva det dreier seg om før du kommer. Det har noe med å være mentalt forberedt på det man skal gjøre.

Lykke til!

Skrevet

hvis du bytter fastlege har du 3 års "angrerfrist". så du får legen din tilbake igjen uansett.

Skrevet

for det første, du ringer for og bestille legetime... hun i resepsjonen trenger ikke vite hva det gjelder!

Når du kommer til legen sier du bare du skal ha første svangerskapskontroll!! Da spør han om du har tatt test og da sier du JA!

Jeg har aldri tatt noe graviditetstest hos legen! Er ikke nødvendig! Med mindre legen anser deg for å være stokk dum og har tegna en strek selv på testen og later som om du er gravid!

verre er det ikke...

Skrevet

takk for svar alle sammen:) Jeg sitter her og føler meg IKKE gravid...er liksom noe med det at jeg trodde jeg skulle til lege og liksom få alt bekreftet og vite at alt var bra så jeg kunne begynne glede meg og fortele det til de nærmeste.. vil ikke det nå før jeg har vert hos noen lege.. tenker liksom på at det kan vert feil på graviditetstestene osv. Men har jo tatt tre stk .. med flere dagers mellom rom. Men nå har jeg ikke like mye stikninger i magen heller.. men ømme bryster det har jeg. Huff jeg overdramatiserer men fy pokker hvor mangen tanker og ting som svirrer i hode fortiden altså...Tiden går fryktelig sakte også.. øsnker tolvte uke var like rundt hjørne så kanskje jeg vart tatt på alvor.

Men er i min 5 uke bare---

Skrevet

Skjønner du ønsker at 12. uke var rett rundt hjørne - men dette er en del av det man må gjennom for å komme dit:-) Så tidlig som uke 5 kan ikke legen si at noe er i orden annet enn å se på en urinprøve som helsesekretæren har testet (samme testen du gjør hjemme) og si at ja du er gravid. Man venter gjerne til etter 12. uke med å fortelle om graviditet med mindre man må si fra f.eks fordi man jobber i risikoyrker som politiet - rusmiddelomsorg - kreftavdelinger etc. Dette fordi det er en sjanse for at det ikke går bra - og da skjer det gjerne så tidlig som disse ukene man akkurat har oppdaget det. Noen synes det er hyggelig å fortelle tidlig likevel, også får man heller få trøst hvis noe går galt. Dette må man nesten kjenne på litt selv:-)

Hvis det er noen trøst - du har gjentatte ganger testet positivt - da er du gravid. Helt sikkert! Og alle de rare tankene i hodet er også helt normalt. Kjøpt deg en bok om svangerskap og sett deg og les - og forsøk og slapp av og nyt det som skjer med kroppen uten å engste deg for mye. Du kan i prinsippet leve som normalt, følg kostrådene på www.matportalen.no - råd for spesielle grupper - gravidet. Stump røyken, ikke drikk alkohol og kjøp deg folat 0,4 mg tabletter på apoteket og ta en hver dag til og med uke 12. Tar du i tillegg tran er du kjempeflink! Ellers må du forsøke å kose deg - og tenke noen gode tanker og senke skuldrene.

Når du får mannen (kvinnet!) deg opp tar du med en urinprøve og får den bekreftet av legesekretæren, også får du en legetime sånn ca uke 8-10 kanskje? Det er gjerne fortidlig for å høre noe hjertelyd - men du kan få tatt blodprøver og startet på ditt helsekort for gravide. Og det er litt artig:-)

Blir du helt desperat - ring en privat gynekologklinikk og be om en tidlig ultralyd. Fra uke 6-7 ca kan man se et lite blinkende hjerte på fosteranlegget på vaginal ultralyd. Det koster litt penger (ca 600 kr og oppover) men mange synes det er verdt det for å liksom tro på at det virkelig er noen inni der.

Lykke til - du svangre kvinne. Du skal se du får større mot og glede over dette etterhvert.

Skrevet

Jeg skjønner det jeg; jeg har mannlig lege, han er solariumsbrun og blond (40-årene), og er IKKE en slik type du vil ha gravende opp i underlivet ditt. Han er helt sikkert like flink som alle andre, men for meg handler dette litt om personlig kjemi og om hva jeg er komfortabel med. (skal, som dere skjønner bytte fastlege;-)

Mitt råd er: Ta ansvar for en situasjoner du ikke er komfortabel med.

Skrevet

takk til de to siste anonym svarene:) var gode svar:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...