Gå til innhold

JÆVLA LEGEKONTOR!! HJELP MEG!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ringte i dag tidlig og skulle bestille time til lege for å få bekreftet alt sammen, og da var nettopp min kvinnelige lege gått ut i permisjon.Jeg hadde fått mannlig lege.. Jeg spurte fint om jeg kunne få en kvinnelig lege men det var ikke mulig i følge damen i tlf. Alle hadde full turnus..eller hva det nå var. Jeg orker ikke gå til mannlig lege og skal kvi meg hver gang gjennom disse mnd. Vil dette skal vere en fin opplevelse. Men damen var virkelig tverr og sa at da fikk jeg bare levere enn prøve til henne så kunne hun avkrefte eller bekrefte..Men jeg vet jo det allerede men trodde virkelig jeg skulle få litt oppfølging og forståelse. Ikke vil jeg skifte fastlege heller for jeg vil gjerne ha henne som jeg har når hun kommer tilbake. Eneste jeg kunne gjøre sier hun var at jeg kunne gå til den mannlige og klage og gå han til å sette meg over til en annen, men dette synst jeg blir ubehagelig.

Noen som vet noe råd for meg??Ble et skjer i gleden hele greiene pga den jævla tlfdama

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du kan ikke bytte så lenge da? du har jo 2 valg i året..

om hun ikke har full liste hun du går til nå...

bare et forslag.

Skrevet

huff....hadde nok ville skiftet lege jeg ja, er bare å gå inn på www.nav.no tror jeg så får du gjort det via internett der.

Skrevet

jeg kan ikke skifte for jeg vil ha hun jeg har som er i permisjon...det er også bare mannfolk som er ledige til å skifte til...så jeg aner ikke hva jeg skal gjøre...

Skrevet

Du kan ikke bestille time hos privatpraktiserende lege da? Eller ta alle kontrollene dine hos jordmor?

Ønsker deg ihvertfall lykke til, håper ting ordner seg for deg.

Skrevet

Hei..

Hvis fastlegen din har gått ut i permisjon, så må du vel bare godta å få en annen lege..??

jeg har selv en mannlig fastlege, og husk at de er profesjonelle. de gjør jo jobben sin.. finnes mange gode mannlige leger..

Skrevet

GODTA?? Jeg burde faktisk ha rett på kvinnelig lege vist jeg ønsker det.. vet de finst mangen gode mannlige leger men med dårlig erfaring og ubehageligheter før så burde faktisk de godta at jeg vil ha en kvinnelig lege så jeg kan føle meg trygg. Jeg orker faktisk ikke gå til lege og grue meg flere dager i forveien.. SYSTEMET SKULLE IKKE VERE SÅ VANSKELIG. Det er faktisk min kropp og jeg burde føle meg trygg på den som skal gjøre det, og dessvere gjør jeg ikke det hos enn mannlig. Vi er forkskjellige alle!!

Skrevet

det skal være sikkert og visst...:)

Skrevet

Ærlig talt! De kan ikke trylle fram en kvinnelig lege bare til deg.

Hva med folk som ikke snakker norsk så godt? Døve? Blinde? Hvordan tror du deres møte med helsevesenet er?

Med mindre de mannlige legene er helt håpløse å forholde seg til, synes jeg ikke du har så mye å klage over. Beklager...

Skrevet

Hvis dette er ditt 2 barn trenger du ikke gå til lege i det hele tatt! Eneste legen i såfall gjør da er å fylle ut helsekort for gravide så tar KANSKJE legesekretærene blodprøver.. eneste de sikkert tar er blodprosent!

har du fast partner trenger du ikke gynekologisk heller!

Er det derimot første barnet kan du ringe fødeavd og få time hos jordmor... skjønner ikke hva legen gjør på 1 kontroll som ikke de kan gjøre... dessuten har de alltids kvinnelig gynekolog/fødselslege på avd!!

ingen problem.. =)=)

Skrevet

ja jeg er vel håpløs men orker ikke tanken på at en mann skal undersøke meg for den slags ting.

Skrevet

Jordmor er tingen.... du trenger ikke gå til lege i det hele tatt, for jordmor kan sjekke alt som skal sjekkes!

Skrevet

Håper det ordner seg for deg :0)

Skrevet

Er mitt første barn...så mye jeg lurer på.

Skrevet

Anonym 18:15 her igjen.

Mente ikke at du var håpløs. Du har kanskje veldig gode grunner til å ikke ville la en mann undersøke deg.

Jeg forstår godt at de som f.eks. har vært utsatt for overgrep ikke ønsker mannlig lege. Det finnes sikkert også andre gode grunner til å ha et sterkt ønske om kvinnelig lege.

Hvis du har veldig gode grunner, bør du kanskje forklare disse når du henvender deg til legekontoret for å få time. Da kan de kanskje hjelpe deg lengre på vei.

Men hvis det kun er fordi du tviler på en mannlig leges faglige vurdering og evner til å foreta undersøkelser på kvinner, blir det noe annet. De gjennomgår den samme utdanningen, og jeg tror mannlige leger skjønner like mye om dette som en kvinnelig lege som ikke har barn. Og kvinnelige leger som har barn trenger ikke nødvendigvis å ha den samme erfaringen i svangerskapet sitt som det du har i ditt.

Skrevet

takk kjære deg:) det håper jeg også... kjenner det er hormoner på spreng her og bekymret er jeg også... vet ikke noe om dette.

Skrevet

Hei!

Mitt forslag er at du tar deg en tur til legen bare for å få fylt ut skjemaet. Det er i alle fall slik her hos oss at det er legen som skal gjøre akkurat det. De tar også en graviditetstest, og antageligvis en blodprøve for å sjekke blodtypen din og div. Sist jeg var hos lege (et par mnd siden) fikk jeg beskjed om at de var sluttet å ta gyn.test på gravide så sant det ikke var helt spesielle ting som skulle tilsi at det var nødvendig. Om de skulle mene det er nødvendig kan du vel si at du i så fall ikke går med på en gyn.test hvis ikke du får kvinnelig lege, og at de derfor må sette deg opp på neste ledige time hos en kvinnelig lege. MEN FOR ALL DEL: ikke hiss deg opp og bli sint! :-) Forstår at du er full av hormoner, og at du kanskje vil grue deg hvis en gyn.test blir diskutert, men en ting har jeg fått erfare opp gjennom årene: hvis jeg hisser meg opp gjør helsepersonell lite for å hjelpe deg. Er du forståelsesfull, og i stedet sier "beklager, men dette er et område som er svært ømtåelig for meg, håper dere har forståelse for det....", så legger de seg MYE mer i selen for å gjøre deg fornøyd! Vi kan synes hva vi vil om det, men sånn er det bare........

Jeg tror det ville gjøre deg godt å bestille deg time hos jordmor feks samme dag, eller en av de nærmeste dagene etter. Der vil du få forståelse og mulighet til å prate om graviditeten og alle de følelsene som spreller inn i deg :-) Jeg kan også anbefale deg å ta en tur inn på BIM-chatten, her får du anledning til å prate med andre gravide. Noe jeg synes har vært utrolig godt! Forståelig nok får de færreste mannfolk til å engasjere seg i en graviditet. Jeg har sagt til mannen min at jeg ikke kommer til å presse ham på noen som helst måte, og at han selv skal få ta initiativet når han kjenner at han har lyst til feks å kjenne babyen sparke. Dette har fungert som bare det! Lite engasjert i graviditeten, men du og du for en engasjert far!!! Det begynte som lite, men ble bare mer og mer jo eldre ungene ble. Nå er ungene 3 og 5 år, og han er bare helt utrolig flink til å ta med seg ungene ut på tur eller ut å leke!

Det ble litt av hvert, håper noe av det kan oppmuntre deg :-)

Lykke til! Klem fra Vestlandet

Skrevet

Tusen takk, dette beroliget meg så kanskje jeg tør ringe igjen.. håper bare ikke det er samme tlfdama... men hvor tidlig bør jeg gå til legen??

Hvor i vest bor du?

Skrevet

Legen er vist en helt nyutdannet kjekking.... *grue seg*

Skrevet

Hva er det egentlig som bekymrer deg med tanke på dette med lege? Hvis det er den gynokologiske undersøkelsen og bryst undersøkelsen i starten av svanger skaper, må det vel gå an å forhandle seg frem til at akkurat denne undersøkelsen foretas av en kvinnelig lege. Ang. den gyn. undersøkelsen så har jeg fått høre at den ikke nødvendigvis er obligatorisk. Jeg skal i alle fall få slippe den.

Utover dette er det ikke så mye fysisk kontakt på disse legetimene. Legen spør litt om formen og gir litt informasjon, i tillegg tar han mål av magen og eventuelt lytter til babyen. Selv har jeg mannlig lege. Verdens beste spør du meg. Jeg tror faktisk at mannlige leger kan være like om ikke mer forståelsesfulle enn de kvinnelige når det kommmer til svangerskap.

Ikke tro at jeg er streng med deg nå, men situasjoner er ofte ikke verre enn hva du selv gjør dem til. All forståelse hvis du har virkelig angst for å gå til mannlig lege. Men hvis det er hormonene som gjør seg gjeldende i et anfall av "vranghet" er jeg redd du kan gjøre dette om til noe mye verre enn hva det virkelig er.

Men for all del kjære deg. Jeg kjenner jo ikke årsaken til at du reagerer slik som du gjør. Jeg vet at selv sliter jeg når jeg blir møtt på legevakten av unge vakre mannlige leger, man faktisk tar jeg alltid feil når jeg bedømmer dem. De pleier å være riktig så proffesjonelle og forståelsesfulle. Sett grenser du vennen, men prøv å være litt imøtekommende i tillegg. Det er mitt råd.

Skrevet

En lege er en lege.

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være noe problem, han er jo proff.

Skrevet

de gangene som jeg har gått til gynekolog, så har faktisk di mannlige vært bedre enn de kvinnelige. jeg syns de kvinnelige er så hard hendt! ikke forteller dem noen ting og dem stresser ivei. seff er det flinke damer også, men dette er min erfaring!

lykke til :)

Skrevet

Jeg har mannlig lege å trives veldig godt med det...dette er barn nr 3 å jeg har ikke hatt en eneste gynekologisk undersøkelse. Hva er det noen snakker om bryst undersøkelse her inne??

Skrevet

Aldri mer kvinnelige fastleger. Jeg opplevde ei som var så hardhendt ved underlivsundersøkelse. Så nå er det bare mannlige fastleger, he, he. De er så forsiktige og flinke!!!

Så vi er forskjellige alle sammen!!! Får håpe du får den oppfølgingen du vil ha - det ordner seg nok.

Har du ringt mer i dag??

Skrevet

nei har ikke ringt igjen... gruer meg til det.. men får vel gjøre det snart

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...