Gå til innhold

Kun til de som er flink i kjemi:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ang fellingsreaksjoner.

Jeg trenger litt hjelp til å forstå hvordan man skriver opp en ny reaksjon på saltene.

hvordan omgjør man f.eks.:

AgNo3 + NaCl Der Ag og Cl er uløselig og No3- og Na er løselig

Jeg er usikker på det med tallene bak.

Ta f.eks. :

AgNo3 + K2Cro4 Ag+ og Cro4 er uløselig

De tallene jeg skriver bak er indekstall, men jeg greier ikke å skrive de nedfelt her på maskinen (vet ikke hvoran man gjør det bare hehe)

Jeg lurer på hvordan man plasserer de indekstallene, og hvorfor de plutselig kan bli stående FORAN ett ion.

Noen som vil være litt lærer nå? ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om jeg husker riktig. Er 2 år siden jeg kunne dette.

NaCl + AgNO3 -------- Na(+) + Cl (-) + Ag(+) + NO3 (-) --------- AgCl+ Na (+) + NO3(-)

Uløselig: AgCl

Gir altså utfelling.

Skrevet

takk :)

men jeg lurer også litt på hvordan de indekstallene kan bli endret til koeffisient tall også?

Skrevet

Jo....nå skal du høre:

jeg har ikke filla peiling, men vil gjerne ha nicket mitt på denne tråden sånn at alle som har lest innlegget ditt tror at jeg er smart nok til å kunne svaret på dette :-)))))

Skrevet

Bruker eksempelet ditt "AgNO3 + K2CrO4 Ag+ og CrO42- er uløselig"

2 AgNO3 (aq) + K2CrO4 (aq) -> Ag2CrO4 (s) + 2 KNO3 (aq)

Her betegner (aq) at noe er løst i vann (eks. KNO3 (aq) er det samme som K(+) + NO3(-) løst i vann. (s) bak noe betyr at stoffet er fast (solid) og dermed er utfelt. Tallet 2 foran AgNO3 på venstre side er for at likningen skal ha massebalanse (like mange av hvert atomslag på hver side av likningen) når du har Ag2CrO4 på høyre side av likningen. Tall inne i en kjemisk formel betyr altså at dette stoffet består av f.eks. 2 atomer Ag, 1 atom Cr (1-tall skrives aldri) og 4 atomer O. Tall foran en formel betyr at du har dette antallet av hele formelen. Ble det noe klarere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...