Regnbuens barn™ . Skrevet 24. september 2007 #1 Skrevet 24. september 2007 Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene) og har mottatt engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote. Far kan, dersom han har rett til foreldrepenger, benytte seg av sin selvstendige rett til å ta ut vanlige foreldrepenger. Hva menes med den siste setningen? selvstendige rett? betyr det at far allikevel kan få de 6ukene? Fant dette på www.nav.no
~sjiraff~ Skrevet 24. september 2007 #2 Skrevet 24. september 2007 Ha får ikke noe fedrekvote, men kan hvis mor er i arbeid (mer enn 75%), studerer, er syk osv ta ut foreldrepermisjon på opptil 39 uker med 80 % lønn, såfremt han har opparbeidet seg rettigheten (arbeidet mer enn 6 av siste 10 mnd)
Regnbuens barn™ . Skrevet 24. september 2007 Forfatter #3 Skrevet 24. september 2007 Var nettopp hos naboen som er jurist, han skal sjekke opp lovverket for oss, han mener at far mister 6uker fedrekvote, MEN han krav på å overta hele resten av permisjonen istedenfor mor. Uavhengig om jeg som mor studerer eller jobber.
~sjiraff~ Skrevet 24. september 2007 #4 Skrevet 24. september 2007 Han mister de 6 ukene som bedrehvorte og også de 9 første ukene som er forbeholdt deg. Men mor kan ikke være hjemmeværende om far skal ta ut foreldrepermisjon. Står veldig greit forklart i folketrygdloven på www.lovdata.no
~sjiraff~ Skrevet 24. september 2007 #5 Skrevet 24. september 2007 Fra folketrygdloven: "§ 14-13. Generelle vilkår for farens uttak av foreldrepenger Faren kan ta ut foreldrepenger bare dersom moren etter fødselen eller omsorgsovertakelsen a) går ut i arbeid, tar offentlig godkjent utdanning på heltid, c) tar offentlig godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som i sum gir heltid, d) på grunn av sykdom eller skade er helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet, e) er innlagt i helseinstitusjon. Dersom moren arbeider deltid etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, blir farens foreldrepenger redusert tilsvarende reduksjonen i morens arbeidstid. Utgjør morens stillingsdel minst 75 pst. av full arbeidstid, får likevel faren foreldrepenger beregnet i samsvar med sin egen stillingsdel. Dersom moren mottar graderte foreldrepenger, se § 14-16, kan farens uttak av foreldrepenger etter bokstav a ikke utgjøre en større del av full ytelse enn tilsvarende morens stillingsdel. Farens rett etter første ledd bokstavene d og e gjelder også i de første 30 stønadsdagene (6 ukene) etter fødselen. Forhold som nevnt i bokstavene d og e må dokumenteres med legeerklæring. "
Regnbuens barn™ . Skrevet 24. september 2007 Forfatter #6 Skrevet 24. september 2007 Så det nå. men han mister da 6uker i fedrekvote og 6uker som er forbeholdt mor, og antagelig de 3ukene før termin som du snakker om. Uansett, det er bedre enn ikke noe, fordi vi fikk ikke opplyst om dette da jeg søkte om engangsstønad. SÅ dette er jo bare knall! Ert forøvrig under utdanning, men studerer ikke 100% da? har det noe å si? hvilken prosentgrad må jeg studere?
~sjiraff~ Skrevet 24. september 2007 #7 Skrevet 24. september 2007 Du må ta utdannelse på heltid eller ha både jobb og studier som tilsammen utgjør fulltid. Men usikker på hva som skjer om du ikke studerer fulltid, om han mister alt eller om han bare får redusert utbetalingene.
Regnbuens barn™ . Skrevet 24. september 2007 Forfatter #8 Skrevet 24. september 2007 Skriver vel litt om hverandre her=) Men takk for info., skal se om vi ikke kan få litt pappaperm allikevel her ja=)
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 24. september 2007 #9 Skrevet 24. september 2007 I våres når pappan her skulle ha sin perm så spilte det ingen rolle lengere sa han på Nav om kor mykje eg jobba el studerte. Det var slik det var før. MEN mor må ha opparbeida seg foreldrepenger for at far skal få det i sin perm. Eg jobba nemlig bare litt over 60% etter permen min. Men han hadde sine uker han.............. Det kan jo ikkje vera ulik behandlig fra eit Nav kontor til eit anna?? Eg ringte og spurte for å vera heilt sikker, og det var svaret eg fikk. Eg lurte på å ta nettstudier når min perm var over nemlig. Det blei ikkje slik eg jobba i stede for men da ikkje full tid. Med nr 1 så hadde ikkje pappa rett på penger sjav om eg hadde det fordi han gjekk på attføring. Da fikk eg overført hans uker til meg, det veit eg er vanskeligare nå enn det var i 2005.
Regnbuens barn™ . Skrevet 24. september 2007 Forfatter #10 Skrevet 24. september 2007 men fedrekvote og det faktum at far overtar foreldrepermisjonen er to ulike ting..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå