Gjest Skrevet 24. september 2007 #1 Skrevet 24. september 2007 Hun har lagt på seg nesten 500 gram på 10 dager! Da vi reiste ut fra sykehuset var hun 2200 g. På kontroll 4 dager etter var hun 2535 g. Og nå i dag var hun 3015 g=) flinke lille jenta vår... vet ikke hvor lang hun er men regner med hun er ca 48-49 cm. Nå er hun 18 dager... Noen som har barn som har veid omtrent det samme? hvordan ble vekta når de ble eldre? er spent på om Anniken kommer til å fortsette å være liten eller om hun kommer til å ta igjen de som er på sin alder...
Gjest Skrevet 24. september 2007 #2 Skrevet 24. september 2007 mi lille jente var ganske lita da hun ble født.. fødselsvekta var 2200g men gikk drstisk ned i vekt den første tiden.. veide 1300 g,men la på seg gradvis.. tok litt tid i beg,men hadde sin egen kurve som hun fulgte. hun er 5 år i dag,og er fortsatt veldig lita for alderen. så jeg tror hun blir ei lita tulle for bestandig.
Gjest Skrevet 24. september 2007 #3 Skrevet 24. september 2007 Oj, det var mye nedgang! Anniken gikk bare ned 135 g på sykehuset da, så vi var ganske fornøyd med det... regner med hun kommer til å være litt liten da, hun er jo fremdeles under gjennomsnitlig fødselsvekt nesten 3 uker etter fødsel og hun ble født til termin (på menstermin, 1 uke før ultralydtermin) så hun skal vel bare være liten=) de fant ikke noe galt ihvertfall... Er det dette her som kalles dysmatur egentlig? når de veier under 2500 g til termin?
Gjest Skrevet 24. september 2007 #4 Skrevet 24. september 2007 Dysmatur, som betyr "avvik i modenhet", er noe som sees hos enkelte barn. Ernæringstilstanden for barnet i mors liv har ikke vært tilfredsstillende. Når barnet kommer ut er det oftest tynt, skranten, tørr i huden , ofte avskallende hud. Veksten er oftest under normal variasjon.Slike barn kalles "små for svangerskapsalder" (small for gestational age= SGA), men klarer seg gjerne fint med en del ekstra næringstilførsel. En del av disse barna har vært ekstra lenge i mors liv ( 42 uker eller mere= postmature). Hos noen slike barn er det arvelig at barna blir små, men bakgrunnen for at barnet har det slik er gjerne en utilfredstillende funksjon av placenta ( morkaken) i slutten av svangerskapet, røyking i svangerskapet øker sjansene for slik tilstand. 2,5% av nyfødte hører til denne gruppen.
Gjest Skrevet 24. september 2007 #5 Skrevet 24. september 2007 Høres ut som Anniken. Hun var kjempetørr, huden var for stor og hun var veldig tynn (var 47 cm så var ganske lang i forhold til vekt) Morkaken var veldig liten sa de, men var ikke noe galt med den. hun sluttet sansynligvis å vokse rundt uke 35-36...
Gjest Skrevet 24. september 2007 #6 Skrevet 24. september 2007 jenta mi var rundt 45-46 cm.. var prematur da.. men hun hadde sluttet og vokse pga min svangerskapsforgiftning. jordmora regnet med at hun slutta og vokse i uke 30.. men du skal se at hun kommer til og vokse seg stor og sterk..
Gjest Skrevet 24. september 2007 #7 Skrevet 24. september 2007 jeg vil seeeeeeeeeeeeeeeeeeee lille anniken !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gjest Skrevet 24. september 2007 #8 Skrevet 24. september 2007 hehe du får komme til bergen da Kine=)
Gjest Skrevet 24. september 2007 #9 Skrevet 24. september 2007 eller du kan oppdatere siden din ) tulljente
Gjest Skrevet 24. september 2007 #10 Skrevet 24. september 2007 hehe skaaal gjøre d men er jævli busy... hehe
Gjest Skrevet 24. september 2007 #11 Skrevet 24. september 2007 ja kom på det etter at jeg hadde spørt...sorry kommer ikke på at ikke alle har et så rolig og kjedelig liv som meg.. hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå