Gå til innhold

muligens litt dumt spm,men hva er total ruptur ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

eller alle slags ruptur for den del ?

skjønner det er at man revner osv,men...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Total ruptur er vel at man revner så mye det er mulig, dvs si at du må inn å opereses med en gang babyen er født siden til og med analtarmen (heter det det) er ødelagt.

Skrevet

er ikke helt sikker, men venninnen min sa hun ble sydd mye i mellomkjøttet der:)

Skrevet

å huffa meg...

kan man gå nr 2 da uten at man ødelegger alt igjen ??

huff..

Skrevet

Endetarmen heter det jo sef. Dumme meg assa;) Hørt at hvis legen ikke er flink til å sy så kan du slite med det resten av livet. Men tror de fleste med total rupur blir helt som før.

Skrevet

hehehee endetarmen ja ;)

hahahha..

analtarmen ;)

*ler*

ja det var da enda godt..

Skrevet

Man deler ruptur opp i grader. fra frad 1-4 (tror jeg??) Hvor 4 er den alvorligste graden. Dvs at man revner i endetarmsmuskelen også.

De fleste rupturer sys. Grad 1-2 kan sys av jordmor direkte etter fødselen. grad 3 vil si at man revner i enkelte av muskelfibrene i endetarmsmuskelen, men ikke hele muskelen. Dette kan i noen tilfelles sys av jordmor, men som oftest sys det av lege. Grad 4 sys alltid av lege - ofte i narkose.

Slik ble iallefall jeg forklart det på føden. Jeg hadde ruptur grad 3 og det ble sydd i narkose av gynekolog. De kunne sydd med valig lokalbedøvelse, men siden de måtte inn og hente morkaka, ble alt gjort i narkose!

Skrevet

man kan fint gå på do relativt raskt ja! De aller aller fleste blir helt bra igjen etter en totalruptur.

Underlivet er det stedet på kroppen som raskest leger seg selv:)

Greit med laktulose eller duphalac i beynnelsen da......

Skrevet

så bra!

huff..blir nesten litt nervøs jeg for neste eventuelle fødsel...

Skrevet

Jeg veit at mammam min fikk grad 4 med meg, og hun fikk ks med lillesøstern min siden hun hadde revnet så mye før og at søster var i seteleie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...