Gå til innhold

Matrutiner...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt råd og tips ang matrutiner, nå som vi skal begynne med middagsglass.

Jeg har hittils gitt henne 2 grøtmåltider pr dag, en morgen og en kveld. Av og til fruktglass midt på dagen. Ellers kun mm.

Hvordan gjør dere andre det med maten, da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har fått til en ganske grei rutine nå, synes jeg da. Håper Mia er enig hehe. Tidene er sånn ca.

06 - Mme

09 - Grøt og vann

13 - Mme og fruktbeger

16 - Middagsglass og fruktbeger

19 - Grøt og vann

Jeg har tidligere gitt mme til grøten, men synes det blir litt smør på flesk så jeg prøver nå vann. Kanskje jeg går tilbake, men vi får se hvordan vann funker først.

Skrevet

Jeg gir jo ikke grøt til frokost men har gitt middag noen uker nå. Her ser dagen nogenlunde slik ut:

ca 08 - mm

10 mm (spiser ikke så mye til frokost så hun vil gjerne ha litt igjen før dupp)

12 - mm + fruktpurè

15 - 1/2 middagsglass, et helt om det er de små + vann

18 - grøt + vann

ca 19 - 19:30 - mm på sengekanten

Skrevet

Vi knota en del i begynnelsen, men har fått til en rutine som ser noenlunde slik ut:

06.00 mm

09.00 mm og grøt (hun spiser nå ca en halv porsjon)

12.00 mm og frukt (et helt beger - godt!)

15.00 mm og middagsglass (ofte bare et halvt glass)

18.00 mm og grøt (full porsjon)

Det er ikke alle måltidene hun er så sulten. Men jeg fant ut at det kan være lurt å venne henne til at det er fire måltider, ettersom det er det hun skal ha når hun blir større. Vet ikke om det kanskje heller hadde vært lurt å innføre tre måltider først (gikk fra to til fire), men det er jo aldri godt å si. Uansett er det bare dumt å gjøre om på det nå..

Lykke til!

Skrevet

Vi har flyttet om litt på måltidene i takt med at Amanda blir større, er mer sulten på noen tider og sover på andre tidspunkter osv.

Nå ser det ut omtrent slik:

06.00 mm

07.00 grøt (full porsjon)

ev. 09.30 frukt og mm

12.30 matglass (et helt beger) og mm

ev. 15.00 frukt og/eller mm

17.00 grøt (full porsjon)

18.00 mm

I begynnelsen fikk hun frukt til frokost kl 7 og grøt 9.30, men var etter hvert veldig sulten (kanskje pga at jeg har mindre melk nå), så da byttet vi på dem. I starten fikk hun ikke fulle porsjoner av grøt og matglass heller. Det er ikke alltid hun får det nå heller.

Ofte kutter vi ut et av fruktmåltidene, men det kommer an på når og hvor lenge hun sover, og når hun står opp på morgenen.

Lykke til!

Skrevet

Vi har egentlig bare så vidt startet, men iom at han får flaske så har vi prøvd å komme inn i sånn noenlunde fine rutiner. Men det kommer nok til å endre seg etterhvert som han spiser mer mat og drikker mindre melk.

kl. 07:00 mme

kl. 09:00 grøt (ikke full porsjon enda..) + vann

kl. 12:00 mme

kl. 15:00 smaksprøve middagsglass + frukt + vann

kl. 18:00 grøt (full porsjon) + (mme etter kveldsstellet)

Skrevet

Her ser det ca sånn ut:

Frokost: Pupp+grøt

Lunsj: Pupp+fruktmos+skive

Middag: Pupp+Middagsglass (i det siste så har han spist hele glasset)

Kvelds: Pupp+grøt

Jeg har veldig lite melk for tiden så jeg tilbyr pupp før hvert måltid, men det er ikke alltid han vil ha. Det kan ofte være enklere å få han til å ta puppen hvis han akkurat har våknet. Når han spiser avhenger litt av når vi står opp, men det går sjelden mer enn 3-4 timer mellom hvert måltid.

Skrevet

Hei,

Her har vi disse rutinene foreløpig:

Ca 06: mme

Ca 09: mme + grøt (foreløpig bare halv porsjon)

Ca 12: mme + fruktbeger

Ca 15: mme + halvt middagsglass (når hun kommer opp på helt glass blir det vann i stedet for mme)

Ca 18: full porsjon grøt + litt mme

Av og til bytter vi middag og frukt rundt. For det hender vi er borte rundt middagstider og det ikke er så enkelt med middag. Hun fungerer bra selv om vi bytter rundt. Vi synes derimot det er deilig at det er mer rutine og faste måltider nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...